Etty Hillesum 100 jaar


Vandaag zou Etty Hillesum 100 jaar geworden zijn. Graag deel ik met u onderstaand fragment uit het dagboek van een van de meest indrukwekkende en hoopgevende vrouwen die ik ooit heb mogen lezen.

« Wanneer de inzichten die ik achter mijn bureau, in de omgang met de edelste geesten, verover, niet doordringen tot in de kleinste dingen van het dagelijkse leven, wanneer niet iets van het grote besef over menselijke waarden, tot in de verst verwijderde ademtocht doordringt, dan heeft dat « geestelijke leven », het leven in de geest, of hoe ik het nog eens noemen zal in een verlichter ogenblik, geen betekenis. Zo voel ik het tenminste. En men hoeft hier geen doordravende of wereldvreemde idealist voor te zijn. »


Etty Hillesum

Reacties

embharland1970@gmail.com zei…
zeker weten, niet gemakkelijk.
Anoniem zei…
A.U.B. citaat: " Niet het geluk maakt je dankbaar, maar dankbaarheid maakt je gelukkig ( - Thich Nhat Hanh).
Ik ben U Dankbaar Pastor Nikolaas Sintobin SJ dat ik zoveel van uwe beleven kan leren en eigen maken.
Anoniem zei…
Aanvullen a.u.b. 15/01/14, 22:48, " Etty Hillesum 100 jaar"
1. citeer deel tekst : " The Mental Periscope"
" This is the ability of the intellect to come out, observe, understand and initiate.
Appropriate action and, when necessary, go back inside and be calm and stil.
This act of taking the thoughts inside is called introspection and in this introspective state the self can
re - energize, examine, reflect and refine, or just be completely stil - whatever it may wish to do in the state of silence.
When the intellect uses its capacity as a periscope, it is able to find a balance between the inside and outside worlds."
" Effective meditation means to gather the positive resources of the inner self and then use them in the outer world."
e.c.
Etty leven is in Auschwitz beëindigd. Ik heb oorlog " niet meegemaakt" , Auschwitz heb ik bezocht als toerist.
Daar is "energie samen gebaald van die pijn leed" nu voelbaar, voor toerist.