Waarom advent en grote kuis hand in hand gaan


De grote kuis van elk hoekje en spleetje is begonnen. We zijn bezig aan het uitdelen van speelgoed, kleren die niet meer passen, overtollige zaken. We geven die dingen uit handen die we nog hielden ‘voor het geval dat’ en andere dingen die ons leven in wanorde brachten omdat we de tijd niet hadden dingen regelmatig op te ruimen.

De ruimte die wij in ons huis herwinnen is bevrijdend. Er is meer ruimte om te bewegen en meer plaats om te leven. Er is meer ruimte om te focussen op de dingen die de moeite waard zijn – en die dingen zijn geen dingen.

Het opruimen van de rommel in ons huis, herinnert mij eraan dat Advent een uitgelezen tijd is om de geestelijke rommel op te ruimen. Ik stel mij de vraag: zal er als Jezus komt, plaats voor Hem zijn of zal Hij mijn hart en ziel volgepropt vinden?  Zit ik vast aan dingen die ik niet nodig heb wegens de vrees ‘voor het geval dat’. Of vertrouw ik Hem voldoende om alles los te laten? Heb ik de nodige tijd genomen  ruimte vrij te maken voor Hem? Is mijn prioriteit de facto Jezus of, zijn het dingen en andere gehechtheden? Als Hij komt, zal ik dan vrij kunnen reageren, of zullen mijn bewegingen worden belemmerd door dingen die mij vasthouden?  Het doel van de zuivering van mijn ziel is in staat te zijn de deur van mijn hart open te gooien en zonder vrees al de dingen los te laten die zijn toegang versperren. Kan ik dat doen?

Rebecca Ruiz

Reacties

e.harland-hazebroek zei…
We zullen zien. We maken er get beste van en het oordeel is niet aan ons.
e.harland-hazebroek zei…
We zullen zien. We maken er het beste van en het oordeel is niet aan ons.
Truus van Dam zei…
Ga proberen kerst zonder kinderen en kleinkinderen te vieren. Maar wel met een Mis of TV, gereserveerd of online. Krijg net van ons bisdom een tweet met de mogelijkheden. Wil zelf een adventskrans neerzetten. Dit jaar maar zonder de kinderen en kleinkinderen, waren er wel erg veel.Het is toch de geboorte van Jezus wat we vieren ook nu.
Ann Vancoillie zei…
Heel zinvolle tekst!
Marja Bauer zei…
Hiertoe worden we steeds opnieuw uitgenodigd of zelfs geroepen. Dank voor deze bevestiging! Waarom vasthouden aan het oude als het nieuwe is gekomen?

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen