Wat de advent ons leer over de kern van ieder gebed


De ware kern van ieder gebed is erkennen dat God met ons is. Dit is ook de betekenis van een van Gods namen. Het is een naam die we in de adventstijd telkens weer horen: Emmanuel. De Heer zij met Maria. De Heer is met ons.

Hoeveel moeite kost het ons om te midden van de drukke voorbereidingstijd even te pauzeren? Hoeveel inspanningen vraagt het van ons om te midden van de koopjes, de decoraties, de familiebijeenkomsten en de feestjes even stil te staan? Het bezoek van de engel en de wonderbaarlijke ontvangenis verstoorden het leven van Maria op dramatische wijze. Hoe hoor ik vandaag doorheen de boodschap van de engel, de stille en zachte stem van God (1 Ko. 19.12)? Wat verlangt God in mij te verwekken? Hoe wil God mijn lichaam gebruiken om de levende Christus mens te laten worden?

Tijdens onze tocht door de Advents- en Kersttijd kunnen we Maria’s voorspraak vragen. We proberen te kijken naar haar als voorbeeld. We zien hoe zij de alomtegenwoordige schaduw van Gods Geest heeft ontvangen. Maria gaf haar jawoord aan de Heilige Geest. Ik kan op haar vertrouwen opdat ook zij mij zou begeleiden om mijn jawoord te geven.

Chris Sullivan

Reacties

Anoniem zei…
Laten we hopen dat onze gasten weer terug kunnen gaan naar hun geboorteland en hun huizen kunnen gaan opbouwen en ja al kan ik het niet geloven op god vertrouw ik. Vrede zal komen.
Anoniem zei…
ik vind alles heel goed
maar de gewijde ruimte
is mijn faforiet
omdat ik graag gebedjes
lees bedankt ben blij
het op mijn pad gekregen
te hebben

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj