Vergeving, wat is dat eigenlijk? - Kwaad en vergeving (5/8)




In alle nederigheid om vergeving vragen en vergeven is enkel mogelijk voor zover men samen blijft geloven in, en kiezen voor de liefdesverhouding.

Andere strategieën zoals zwijgen, de doofpot, kiezen voor de 'lieve vrede' voor 'geen ruzie meer' of  beroep doen op een externe tussenkomst, zijn tekenen dat men het in de grond heeft opgegeven.

Vergeven zelf is altijd de eigen pijn loslaten, en, vanuit het geloof dat de liefdesverhouding nog toekomst heeft, weigeren de andere te laten samenvallen met zijn fout. In het vragen om vergeving en in het vergeven zelf vertrouwt men de eigen, wellicht nog toegenomen kwetsbaarheid weer aan elkaar toe en wordt men er samen sterker uit herboren.


Een anonieme jezuïet

Reacties

Anoniem zei…
Gekwetst zijn en pijn beleven door persoonlijk onbegrip is een lastige.De beweging van vergeving toont inderdaad een daad van liefde. Het schept ruimte om In verbinding verder te gaan. Doch die weg heeft tijd, vertrouwen en geduld nodig richting jezelf.
E.harland-hazebroek zei…
Zou wat zijn: rechtzaken zonder publiek, ook geen nabestaanden.
Het absurde van toezien hoe een dader wordt geëxecuteerd.
Vergeven helpt enorm.
Truus van Dam zei…
Vergeven is moeilijk.Maar niet onmogelijk anders kun je beiden niet verder.
Anoniem zei…
In alle nederigheid om vergeving vragen en vergeven maar geen gehoor krijgen veroorzaakt een heel diep verdriet en pijn.
Indien je desondanks blijft geloven in de vergeving en in het vergeven van elkaar bewijs je uw onvoorwaardelijke liefde en vertrouwt uw eigen, wellicht nog meer toegenomen kwetsbaarheid ondanks alles aan elkaar toe.
Daarin zit tevens de kracht van het geloof: onvoorwaardelijke liefde voor elkaar waarin men zicht desondanks toch kwetsbaar opstelt om te kunnen vergeven en vergeving te vragen.
Luc

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)