Hoe kan ik Gods plan voor mij op het spoor komen?


Ignatius wist  dat Gods wil geen nauwkeurig ontwerp is.  Maar hij besefte ook dat het geen vage blanco cheque is in de zin van ‘doe maar wat je goeddunkt’. God heeft een ‘plan’ in deze zin dat Hij een idee heeft van het soort mens dat wij kunnen worden. Hij heeft ook een idee omtrent het leven dat jou de meeste vreugde zal bezorgen. De ruwe schets van Gods idee is hetzelfde voor iedereen: God en zijn naaste beminnen en dienen. Maar de individuele uitwerking ervan is voor ieder mens uniek. Gods wil vinden betekent Gods unieke liefde voor ieder van ons ontdekken. Zijn verlangen is om ons te helpen uit te groeien tot ons meest waarachtige zelf. Het is een manier vinden waarop wij Hem en zijn volk het beste kunnen helpen.

Daarom moeten wij ons van ongeregelde neigingen bevrijden. We kunnen het vergelijken met een kok die een artisjok afpelt om zo tot bij het hart ervan uit te komen. Of als een beeldhouwer die het overbodige marmer wegkapt om binnenin een mooi beeld te vinden.

We worden uitgenodigd om ons verlangen naar geld, bezit, aanzien en eer te milderen. Dan zullen we ontdekken wat we echt verlangen. En dit is Ignatius’ grote inzicht: als we ontdekken wat wij echt verlangen, dan ontdekken wij ook wat God van ons verlangt. Dit is toch wel een opmerkelijke opvatting. Daarom wil ik ze herhalen: als we ontdekken wat wij echt verlangen, dan ontdekken we ook wat God van ons verlangt.


Jim Manney

Reacties

Truus van Dam zei…
Diep in je hart weet je altijd wat God van je verlangt. Geld heb je nodig om te leven, als je maar genoeg hebt om te kunnen wat je wilt. En aanzien vind ik het minst belangrijk. Dan ga je ook kijken wat een ander van je vind , vind ik niet belangrijk. En bezit is wat anders , wat is bezit? Een huis een bankstel, een stoel een tafel , geld op de bank . Je hebt het allemaal nodig.
Carla zei…
Zorg en aandacht geven aan de mens die dat nodig heeft en genieten in de ruimte waar ik verkeer is me gegund. Na ons 70 ste levensjaar beginnen we met een gastenverblijf. Waar ik het meest van kan genieten is het idee dat de gasten genieten en tot rust kunnen komen nu wij klaar zijn met onze inzet. Ik heb een piano leraar met veel geduld en samen met mijn doorzettingsvermogen en liefde voor muziek geniet ik en blijf ik me ontwikkelen. Dankbaar voor de weg dat gepaard ging met vallen en opstaan , zo leer ik ook de ander te verstaan.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)