Hoe handelen als je zeker gaat mislukken? - Citaat van Theresia van Lisieux




Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Thérèse van Lisieux een van de grote heiligen van onze Kerk. Haar autobiografie (Geschiedenis van een ziel) is een parel. 

Graag bied ik u enkele uittreksels aan.

Moeder, ik heb het u al gezegd, mijn laatste middel om in de strijd niet overwonnen te worden, was weg te lopen. Dat middel gebruikte ik vaak tijdens mijn noviciaat en het heeft me altijd erg geholpen. … 

Dat was nou niet bepaald het toonbeeld van dapperheid, maar ik denk toch dat het beter is je niet aan een strijd bloot te stellen waarvan de nederlaag al vaststaat.

Reacties

Anoniem zei…
Wat is het verschil tussen "weglopen" en "je niet aan de strijd blootstellen"?
Bedoelt ze hier de zgn "onverschilligheid"?
Als je van te voren weet dat je de strijd gaat verliezen, dan kan het inderdaad grote wijsheid zijn om niet te beginnen strijden, maar je, beperkte, energie elders in te stopppen
Anoniem zei…
Ja, vrede in je ziel vinden is een weg tot innerlijke rust. Wat overblijft is kostbaar.
Nancy Dumon zei…
Als Jezus een huis binnenging om de strijd tegen het kwade te helpen aangaan, en Hij zag dat Hij niet welkom was, de strijd zou verliezen, vertrok ook Hij en veegde het stof van zijn schoenen. Zodat het stof, het kwade dat Hij gezien had Zijn ziel niet zou bereiken. En Hij in rust verder op Zijn pad Gods vrede zou kunnen blijven verkondigen. Om ons aan te tonen in Zijn menswording, dat we als mens beperkt zijn in ons kunnen. En weggaan dan de juiste keuze is. Om het kwade niet verder te helpen vermenigvuldigen
Want het kwade gaat in de wereld zoveel sneller rond dan de vrede. Tenzij we heel bewust leren kiezen, onderscheiden wanneer we best een strijd verlaten.
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Niet zinloos ergens blijven.
guy zei…
Voor sommigen zijn het vinden van innerlijke rust, het "elders" misschien niet zo moeilijk in te denken, dan wel tot besluit te nemen. Als eerste kleine stap het kwaad vermijden lijkt me prioritair en nadien het "elders zoeken"; moge God ons altijd de rechte weg wijzen (en gelovigen elkaar hierin helpen)
lode zei…
Zoveel veldslagen heb ik verloren in mijn leven!
Hoe groot is de liefde van de Heer... dat Hij mij telkens weer bij de hand nam!
Dank de Heer met mij voor onverdiende genade. (ben reeds 88 jaar zoekende)
(Lode)

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen