"God ziet mij". Ja, maar hoe?


Hoe kijk Jij naar mij?

Deze schijnbaar eenvoudige vraag stelt ons de heilige Ignatius, als wij ons klaarmaken om te bidden. God kijkt inderdaad naar ons, maar hoe kijkt God naar mij? Kijkt God naar mij als naar een probleem, ergerniswekkend of de moeite niet waard?

Ouders verloren onlangs hun dochter ten gevolge van baarmoederkanker.  Het was een aangename dochter, niet meteen overdreven godsdienstig. Zij had ijverig haar leven en carrière uitgebouwd, en had een zo goed als vaste relatie. Haar ouders deden al wat binnen hun mogelijkheden lag om hun dochter door haar verschrikkelijk korte ziekte heen te helpen. Maar vooral schonken ze haar al hun liefde. Zo werd hun dochter zich bewust van de diepte van hun liefde,  zoals zij dit voorheen nooit beseft had. En niet alleen dit. Ze begon in te zien hoe ook zoveel andere mensen van haar hielden – vrienden, collega’s en toevallige kennissen. Missen, gebeden, wenskaarten stroomden toe, en er vloeide menige traan.

Ik kwam langzaam tot het inzicht dat men van haar hield, niet omdat zo geniaal was of zelf zoveel met de anderen bezig was, maar eenvoudig omdat zij er was. Dat was voldoende.

En ik zag ook dat het voor God, om mij te beminnen, voldoende is dat ik deel uitmaak van zijn schepping. God ziet iedereen  als ‘zeer goed’ (Gen 1, 31), dus ziet God ook mij als zeer goed.

Brian Grogan sj

Reacties

Eharland-hazebroek zei…
Door de begeleiding elke avond is God mijn Vader geworden
Elke ochtend, en verder.
Lief ondanks alles
Truus zei…
Dat God van iedereen houd is een zekerheid.De ouders van de jonge vrouw hebben met hun liefde God waar gemaakt.Ook de andere mensen in de omgeving.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj