Hoe een lampje dat er niet was Theresia toch kon verlichten

 

Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Theresia van Lisieux een van de grote heiligen van onze Kerk. Haar autobiografie (Geschiedenis van een ziel) is een parel. Het getuigt van een uitzonderlijk geloof, onderscheidingsvermogen en ervaring in de liefde.

Graag bied ik u enkele uittreksels aan.

“Op een avond na de completen zocht ik tevergeefs mijn kleine lampje op de planken waar die lampjes normaal te vinden zijn. Het was groot silentium. Onmogelijk dus erom te vragen. Ik begreep dat een zuster het mijne meegenomen had in de mening haar eigen lampje te pakken te hebben. En ik had het lampje juist zo nodig. 


Maar in plaats van er verdrietig om te zijn dat het mij ontnomen was, was ik erg gelukkig. Ik begreep dat armoede niet alleen erin bestaat het zonder aangename zaken te moeten stellen, maar zelfs zonder onmisbare. Zo werd ik in die uiterlijke duisternis innerlijk verlicht.”

Reacties

Anoniem zei…
Ja, wonderlijk hoe haar geest werkt. Open staan voor het licht van Christus zorgt voor berusting, aanpassing en innerlijke vrede.
Truus zei…
Het lijkt een beetje op omdenken.Knap dat je zo jong al zo kunt denken , kun je no veel van leren.
Gerjan de Jong zei…
Bijzonder,lukt mij op 65 jarige leeftijd nog niet.
Hier wordt je stil van
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
We leerden dat als kinderen in de oorlog, voorgeleefd door onze ouders.
Er was ook nooit ruzie om die reden.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)