Van aangezicht tot aangezicht

Pierre is hoogbejaard. Eens per jaar breng ik hem een bezoek. Vandaag hebben we wel 2 uur gepraat. Hij lag in bed, en was lichamelijk verzwakt. Maar zijn geest was glashelder.

Pierre is zijn hele leven psychisch uiterst fragiel geweest. Professioneel heeft hij nooit iets kunnen doen. Zijn kwetsbaarheid heeft van hem een heel gevoelig iemand gemaakt. Ook een diepgelovig iemand.

Bidden kan hij niet meer. Althans niet in de vorm van spreken met God. Daarvoor is zijn geest te zeer verzwakt. Maar voor het eerst sprak hij me over zijn verlangen om voorgoed bij God te zijn.

"Neen, ik ben helemaal niet kwaad op God. Ik voel wel steeds sterker een liefdeskracht die mij tot zich trekt. Ja, het gaat duidelijk over God. Ik kijk er zo naar uit om Hem te zien van aangezicht tot aangezicht."

Ik voelde me vreugdevol als ik, misschien voor de laatste maal, afscheid nam van Pierre. Ik heb het hem gezegd en heb hem bedankt.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)