Wicca's en Jezus


Vrijdag had ik een gesprekje met Sabine. Zij is arbeidster, rond de veertig. Sabine heeft weinig gestudeerd. Ze is een heel verstandige en ook wijze vrouw. Ze interesseert zich aan moderne kunst en … aan spiritualiteit. Zo heeft ze een opleiding gevolgd om wicca (moderne heks) te zijn. Sabine vertelde me dat ze als klein meisje sterk uitkeek naar de eerste communie. Meer in het bijzonder naar de catechese, en de verhalen uit de Bijbel. De ontgoocheling was groot. Ipv te leren over de Bijbel moesten de kinderen vooral spelletjes spelen en tekeningen maken. Na de eerste communie vertelde het meisje haar moeder dat ze daar niet meer aan mee deed.

Zondag praatte ik met Jan, een medebroeder die sinds enige tijd pastoor is in een Nederlandse provinciestad. Hij vertelde dat het voor hem nu duidelijk was dat de catechese een absolute prioriteit aan het worden was. En dat er veel werk aan de winkel was. Zo  had hij ongewild een deel van zijn catechisten tegen zich in het harnas gejaagd. Op een vergadering had Jan gesteld dat in de catechese Jezus centraal moest staan. Hierop was met verbazing en verontwaardiging gereageerd. De kinderen moesten namelijk centraal staan.

Reacties

Anoniem zei…
Vandaag voel ik mij echt geroepen om op uw bijdrage te reageren.
Mijn zoon zit in het 2de middelbaar op een atheneum en volgt daar de lessen katholieke godsdienst. Gisterenavond hadden we een boeiend en oprecht gesprek: volgend jaar wil hij de lessen protestantse godsdienst volgen....zijn motivatie? "onze lessen van katholieke godsdienst verschillen in bijna niets van wat ze bij zedenleer leren... ik wil de bijbel lezen, bestuderen en leren kennen. Ik wil leren waarover mijn geloof écht gaat..." wordt vervolgd....
Anoniem zei…
Ik snap de reactie van je zoon wel. Katholieke godsdienst trekt op de meeste scholen op niets meer. Protestantse godsdienst gaat allicht meer op de bijbel focussen. Maar we mogen niet vergeten dat "sola scriptura" een reducerende houding is. Het katholicisme is veel meer dan dat. De Traditie is even belangrijk! Het christendom is aan de basis geen godsdienst van het Boek, maar een geloof dat een Mens (die tegelijk God is) centraal stelt. Dit is cruciaal!

Maar nogmaals: ik snap uw zoon helemaal. Het toont alleen maar aan dat er dringend iets moet veranderen.
Anoniem zei…
JEZUS daar gaat het om. Door Hem en met Hem en in Hem zal God's naam geprezen zijn.
kris zei…
Persoonlijk denk ik - naast de lessen in de school - ook de ouders hierin een zeer belangrijke rol spelen. Een vraag die we moeten durven stellen is in hoeverre wij als ouders onze kinderen in contact brengen met de Schrift. Dagelijks met hen een stukje lezen, met wat uitleg, kan echt geen kwaad.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)