De 7 kenmerken van pontificaat Paus Franciscus, volgens jezuïeten van Civiltá Cattolica



De Civiltà Cattolica is het tijdschrift van de Italiaanse jezuïeten dat functioneert als officieuze spreekbuis van het Vaticaan. In zijn editoriaal dd 15 maart publiceert het een omschrijving van het pontificaat van Franciscus in zeven kenmerken. Op de nieuwswebsite Zenit werd een samenvatting (http://www.zenit.org/fr/articles/les-sept-traits-du-pontificat-selon-la-civilta-cattolica)  hiervan gepubliceerd. Ik heb ze voor u vertaald.
1. “Een profetisch pontificaat”: Paus Franciscus is een “paus van het Tweede Vaticaans Concilie”. Hij weet hoe het Evangelie te lezen in het licht van de hedendaagse ervaring”. Vanuit dit perspectief nodigt hij de Kerk uit om een “Samaritaanse Kerk” te zijn, een Kerk als een “veldhospitaal”, een Kerk die een “huis voor allen” wil zijn.
2. Het gaat ook over een “pontificaat van ontmoeting”: Paus Franciscus wil investeren in de kwaliteit van de communicatie tussen de Kerk en de mensen. Het is zoals “een bisschop temidden van zijn mensen”. Hij “zendt niet zomaar booschappen uit die de anderen enkel maar moeten aanhoren”. Hij organiseert eerder “communicatieve happenings” om zo ”diegene die hij voor zich heeft actief tot betrokken partij te maken”.
Voor de Civiltà Cattolica is dit ten gronde een houding van “nederigheid”: de houding van hem “die de anderen nabij kan zijn”. De “cultuur van de ontmoeting” waarnaar de Paus verlangt is gegrondvest in de “bereidheid om te ontvangen en niet enkel om te geven”. Immers “iedereen is drager van waardevolle dingen en allen, jongeren, volwassenen en senioren, christenen, niet-gelovigen en anders-gelovigen zijn geroepen om elkaar te ontmoeten.”
“Voor Bergoglio, zo stipt de tekst aan, betekent in dialoog treden dat je samen iets doet, dat je streeft naar eenzelfde doel.”
3. Het derde kenmerk is dat van een “dramatisch pontificaat”, dat voortkomt uit de spiritualiteit van de heilige Ignatius van Loyola. Het editoraal merkt op dat er bij de Paus “een niet te ontkennen dimensie van strijd” bestaat, eigen aan de “christelijke modus vivendi”. Immers, het christelijk leven is “een gevecht tegen de mondaniteit en tegen de demon”.
Maar, zo het waar is dat Paus Franciscus meerdere malen de demon heeft genoemd, het is ook zo dat hij mensen nooit “diaboliseert”, preciseert de tekst.  Bovendien, “wordt de strijd steeds verzacht door de zekerheid dat het de Heer is die het laatste woord heeft over het leven van de wereld” en “is de belangrijkste ervaring barmhartigheid”.
4. Het ponticaat van Franciscus is ook “een pontificaat van onderscheiding”. Het wordt gekenmerkt door “een innerlijke houding die het mogelijk maakt om God te vinden daar en waar Hij wil gevonden worden, en niet enkel binnen mooi afgetekende lijntjes.”
De Paus “deinst niet terug voor de ambiguïteit van het leven en gaat er met moed tegen aan”: in deze wereld  “die steeds in beweging is” werken de gebruikelijke criteria om ondescheid te maken tussen wat belangrijk is en wat niet belangrijk is niet langer. Het leven van de Geest hanteert “andere criteria”. Daarom is het nodig dat “de handelingen en de beslissingen gepaard gaan met een aandachtige, meditatieve, biddende lectuur van de tekenen des tijds die zich om het even waar kunnen aandienen”.
5. Vijfde kentrek: “Het pontificaat van het onvolledige denken”, van het “open denken”: de Paus heeft geen “theoretisch en abstract programma dat hij wil toepassen op de geschiedenis”. Evenmin heeft hij een “a priori visie”. Hij heeft wel een “bedoeling”, een doorleefde ervaring die verwijst “naar periodes, plaatsen, mensen”, die “beetje bij beetje vorm krijgt en zich concreet vertaalt.”
Anders gezegd, zijn wijze van doen “staat in dialoog met de werkelijkheid, zoekt een plaats in de mensengeschiedenis, ontwikkelt zich in de tijd”, langs “een open weg, een weg die zich opent naarmate je erop wandelt”. Zoals hij het schreef in Evangelii Gaudium,  je dient niet ”van het pauselijk leergezag definitieve en volledige uitspraken te verwachten over alle vragen aangaande de Kerk en de wereld” (EG  16). Immers, “noch de Paus, noch de Kerk hebben het monopolie over de interpretatie van de maatschappelijke werkelijkheid of over het voorstellen van oplossingen voor de hedendaagse problemen”. (EG 184).
6. Het pontificaat van Paus Franciscus getuigt ook van “spanning tussen de geest en de instelling”: “De Kerk moet de ongrijpbare vrijheid van het Woord aanvaarden dat op zijn manier efficiënt is, en wel op heel uiteenlopende manieren. Zodoende overstijgt het ons, gaat het voorbij aan onze voorspellingen en stuurt het onze schema’s in de war.” (EG 22). Deze spanning is tevens een spanning tussen de Kerk als “pelgrimerend volk” en de Kerk als “instelling”. Het is deze tegenstelling, zo meent de Civiltà Cattolica, die “de reflectie van Franciscus inspireert aangaande wat hij “de bekering van het pausdom” (EG 32) noemt.
7. Ten slotte, zevende en laatste kenmerk: “een pontificaat van de grenzen en van de uitdagingen”: het komt erop aan om “te vertoeven aan de grenzen”. Maar vooral om te zoeken “hoe je vandaag het Evangelie kan verkondigen aan alle mensen, hoe ze ook in het leven staan”.
“De Kerk is niet enkel “vuurtoren”, maar ook “fakkel” die optrekt met de mensen; die licht geeft, soms vooraan, soms in het midden, soms achteraan om te vermijden dat iemand achter blijft.
Wat mogen we verwachten voor de toekomst? Volgens de Civiltá Cattolica biedt de toespraak van Paus Franciscus gericht tot de Congregatie van de bisschoppen dd 27.2.14 een antwoord: “We kunnen ons dus een herder inbeelden die zijn kudde wil leiden niet waar hij het wil maar waar de Heer het wil, langs een weg die niet altijd voorspelbaar is en die evenmin kan afgeleid worden van onze verlangens of angsten en waarop je de moed zult moeten hebben om “in gesprek” te gaan met God, naar het voorbeeld van Mozes.”

Reacties

Anoniem zei…
Super Hartelijk Dank U Super Inspirerende Wijze Pastor Nikolaas Sintobin S.J. Voor Super Inspirerende Toespraak Tekst Alles Wijsheid.
Enthousiast zal ik vele malen deze tekst herlezen, en mezelf en mijne enthousiasmeren om Rooms Katholieke Kerk en de Heer Paus Franciscus en ZIJNE zo veel mogelijk ondersteunen in deze Goddelijke Idealen voor de mensheid.
Unknown zei…
Pontificaat van de "vrede". Door op een zaterdag te bidden en te vasten werd de inval van de USA met bommen in Syrië vermeden. Met een militaire actie weet men wel waaraan men begint, maar men weet niet waar men eindigt.

Pontificaat van het vinden van Jezus. Francisco ziet Jezus in de kerk op het Sint Pietersplein en in de zieken en de armen.


Gebed: Heel goede en heel Heilige Drievuldigheid, laat mij echt bidden in echte dankbaarheid omdat Jij echt houdt van personen die Jou echt proberen na te volgen door hun liefdadigheid te vergroten in de richting van Jou onmetelijke, onpeilbare, oneindige barmhartigheid
Anoniem zei…
idee alstublieft:
" Vindt er een doorbraak plaats in het grote bewustzijn - materie - vraagstuk ? ".
citeer a.u.b. als toegestaan is:
" Wanneer is er sprake van een doorbraak?
als 10, 20 of 50 % van de mensen een bepaalde nieuwe gedachte of ander uitgangspunt aanhangt ?
Als de meerderheid van de mensen zich erachter stelt of als enkel nog de voorlopers dit doen?
De zogenaamde vernieuwer is vaak een eenling, die jaren vecht om zijn visie te verdedigen.
Vroeger ging dit zelfs ten koste van zijn leven.
Nu is dat niet meer zo; nu gaat het alleen ten koste van zijn positie in zijn vakgebied, waar hij als een paria wordt behandeld".
(e.c. bron: Luc.nr.1 / 20014 / 2-3 / Herman C. Vermeulen / ).

toelichting:
Van Ignatiaanse Spiritualiteit van Ignatius van Loyola is verteld dat " zonde is iets dat heel licht is
een kleine nalatigheid, of beter gezegd, trachten, proberen aan denken om een beter manier van zorgzaam in leven staan."
Dat heb ik begrepen op deze blog toen.

Nu vraag alstublieft:
In Kerk, in een MIS herhalen dat " Jezus stierf voor onze zonden ! ? "
fijn zou zijn opnoemen, wat zijn die zonden ongeveer?
voor duidelijkheid !
Vraag:
is vergassen in Wereld Oorlog II miljoenen mensen in "gas kamers en die oorlog vernietiging kampen
een "zonde? " duidelijk maken dat Jezus daarvoor niet toestemming gegeven heeft!.

Natuurlijk dit is mijn protest.
Op Jezus alles afwentelen, ( ! ) voor dingen die wij mensen verantwoordelijk zijn ( ! )

redeneren:
In die twee duizend jaar achter ons, zijn verschrikkelijke gebeurtenissen gebeurd , mensen, volkeren tot moorden aangezet door bijvoorbeeld " halve gare aanstichters als later Hitler was".

Vraag: verstandig is ? dat in een zin vertellen dat " Jezus stierf voor onze zonden ? "

Kan alstublieft in 2014 verteld worden door Kerk? ANDERS ! ?

dat Jezus is voorbeeld van Liefde,
als hij stierf dan stierf hij "als normale gang van zaken"
omdat alles sterft om op nieuw geboren worden om verfijnder, in de Goddelijke streven naar volmaaktheid bereiken?


Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op thema: " Jezus is GROOT.

Redeneren:
In Kwaliteit Nederlandse groot krant is o.a. artikel d.d. 17/03/14 titel: " Krim Katholieken vrezen het ergste".
".....Velen durven niet meer naar de kerk gaan".......Bang........."
mijn redeneren:
Vraag: in 2014 , hoezo niet durven naar Kerk gaan? Bang? hoezo bang?
Katholieken hebben JEZUS ?

a.u.b. citeer deel tekst: Titel: " Bewust samen - leven, wijzer worden en sterven.
(subtitel )....." Zinvol leven en sterven: mentaal".....
" Plato zei het al: filosoferen is iets wat je in het dagelijks leven moet doen. Filosoferen, dat is vragen waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren, waartoe ze leiden, welke oorzaken eraan ten grondslag hebben gelegen.
Door bewust deze mentale eigenschappen te versterken en bewust met je mogelijkheden om te gaan, ben je in staat je hele incarnatiecarriére veel beter te sturen en op te bouwen.
U moet dan kijken wat u in de maatschappij en natuurlijk ook mentaal op de langere termijn wilt ontwikkelen, wie u in die samenleving wilt zijn, wat u voor uw medemensen wilt zijn.
Dat is niet zomaar een vraag, maar een vraag waar u heel concreet invulling aan moet geven. ....."
........."
" Zinvol leven en sterven: mystiek"
......" het mystieke in de mens. Het mystieke aspect in ons is de eenheidsbeleving,
die diepere overtuiging dat we deel zijn van een veel groter geheel: niet materieel gezien, maar spiritueel gezien. Leven binnen leven. .......Hierin schuilt een enorme uitdaging: zijn we in staat om in het dagelijks leven continu vanuit die eenheidsgedachte, vanuit die verbondenheid, vanuit die visie onze beslissingen te nemen?
Als u dat doet, krijgen al die fasen van verandering, al die fasen van sterven en geboren worden, een heel andere betekenis"..........Spirituele lessen geven ons een enorme rijkdom"......"
(e.c. Bron: Luc.Symposium nr.9 / Luc.nr.4-5 / 2007 / Thema 3 Groei: hoe je wordt wie je wilt zijn/
47-52/ Herman C. Vermeulen / )

" Ook vroeger trok de mens over de hele wereld".
mijn redeneren:
Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE
nodig zijn in Vrede proces.
Wijsheid, diplomatie en geduld, om mensen niet laten in paniek treden,
dat daar waar " Die" Krim was"
en nu:
in " die andere situatie van Krim " het beste te maken in Vrede voor allen, met allen.
Jezus is Groot.

In 1937 een Nobelprijs uitgereikt aan de plasmawetenschapper Hannes Alfvén voor zijn theorie 'plasmakosmologie-theorie', tegenwoordig ook het elektrisch universum genoemd.

Mensen die Katholiek zijn aanbieden die kracht van Jezus die Groot is.
Jezus die Levend is, altijd Levend geweest ook.
Jezus dat de Liefde- Energie is.

" doe voor een ander dat, wat jezelf zou willen dat die anderen voor je deden".
Heb die andere lief, betracht die ander voor een moment, vanuit standpunt van die ander bekijken, en in vrede naar gezamenlijke oplossing zoeken.
mijn redeneren, om streven niet een " tweede situatie laten ontstaan als in Syrië",
Wijsheid en praktische toepassing van Ignatius van Loyola visie" cirisis benaderen", en in Ignatiaanse Spiritualiteit Wereld wijd mensen leren denken,
dat is kans voor Rooms Katholieke Kerken Vrede overal behoeden.
mijn gevoel.


Anoniem zei…
toelichting voor woorden : " de zonden van ons die Jezus voor gestorven zou hebben"
a.u.b.
Wij mensen, vandaag moeten leren.
gelezen deze tekst: " de moderne mens gelooft niet, hij herkent, ontmoet, maakt eigen keuzes, ....verlangen naar innerlijke bewustwording".

" Christus in eucharistie tot ons, tot ons nemen"
als wij zouden kunnen begrijpen, dat dat moment is voor ons !
Voor Kerk Publiek en samen, met Priester samen,
"een voornemen, onze gewoonte patroon, die we zouden willen graag veranderen,
met eucharistie "bezegelen"

Wij (Kerk Publiek), , tijdens " voorbereiding van ritueel" begrijpen,
dat dat gaat om ons,
wij voorbereiden ons " JEZUS LIEFDE KRACHT " tot ons nemen,
met onze voornemen, om daarna ons beetje gaan beteren, in kleine stapjes.
( Niet Jezus die dood is gegaan, en voor onze zonden, nee).
Jezus die levende is steunt ons in ons voornemen onszelf groter maken in Liefde,
Liefde die Jezus zelf heeft beoogt.

En dat herhalen we in elke eucharistie opnieuw.
Wij zullen verlangen naar Kerk gaan om steeds opnieuw Jezus Kracht tot ons nemen in onze " beteren traject trainen".
(zie voorbeeld personen die naar sport school gaan)

Na elke Kerk bezoek en eucharistie tot ons nemen, zijn wij beetje beter in onze doen en laten.
Dus een eucharistie is voor allemaal beschikbaar, voor wie zich voornemen heeft "beteren".
Dan is RKK Kerk voor hele wereld, een Leraar en Inspirator.
m.i.

Anoniem zei…
Ik Heb ROOMS KATHOLIEKE KERK en DE HEER PAUS FRANCISCUS EN ZIJNE, LIEF.
graag wil ik met idee delen.
stel U voor: collecte doen aan begin,
tijdens MIS aanvang, na begroeten van Priester de Kerk Publiek, mededelingen zoals de verzoeken
om gebed van die dag, en de collecte,
de COLLECTE doen in BEGIN, bij aanvang bij/van "organisatorische " deel van MIS.

Daarna: is een HEILIG DEEL.
Heilig deel om met Innerlijkheid gaan zich bezighouden ( de samenhang leren kennen tussen God, kosmos en mens).
Lezen uit Schrift, , Preek, en MEDITATIE tijdens ritueel voor brood,en bloed van Christus.
Dat Heilig Deel krachtig beleven.
Anoniem zei…
RKK en de Heer Paus Franciscus en ZIJNE van harte ondersteunen in Idealen dat voor hele Mensheid zijn bedoeld.
1. Vandaag is door Groot Kwaliteit Krant In Nederland wetenschapsserie aangeboden met titel:
" Wordt voordelig wijzer met onze wetenschapsseries".
p.s.
een van die wetenschapsserie DVD ( 3x50 minuten), titel: " Mapping The World, De geschiedenis van de cartografie".
" van de eerste in stenen gebeitelde kaarten tot de foto's van onze planeet via Google Earth".
Cartografie waar vroeger eeuwen duurde een stuk wereld tekenen,
nu is in paar uur mogelijk grote delen van onze Planeet in kaart brengen met diepte en details.
Deze technologische ontwikkelingen maken mensen anders kijken op de wereld.


Anoniem zei…
Alstublieft als is toegestaan:
Voorstel om woord " Genade " ruilen voor woord "Mededogen".

citeer deel tekst: titel: " WAT NU? Bepaal je toekomst"
- " Je bent wat je er zelf van gemaakt hebt"
- " Jouw invloed op je omgeving"
- " Je omgeving is een spiegel van jezelf"
- " Waarom zijn we hier nu? "
- " Conclusies trekken en wat nu? "
- " Veranderen begint bij anders denken" Als je wat anders wilt handel dan anders. Want als je wat anders wilt moet je anders handelen. En als je anders wilt handelen, moet je anders gaan denken. Er is een oude regel die zegt: zaai een gedachte, oogst een handeling, zaai een handeling, oogst een gewoonte, zaai een gewoonte, oogst een karakter. EN HET IS JE KARAKTER DAT BEPAALT HOE JE HET LEVEN ERVAART.
(e.c. bron: Luc.nr.3-4 / Symposium nr.11 / 2009 / 37-44/ Bianca Peeters / ).


Anoniem zei…
toelichting/redenering alstublieft op woord: " Genade" en woord " Mededogen".

citeer deel tekst van Symposium nr.11 In Nederland, in Den Haag in jaar 2009, titel: " Ken je verleden, sta in het NU, bepaal je toekomst".
citeer deel van rubriek : " Vraag en Antwoord".
VRAAG: " Ik hoor u zeggen dat volgens de wet van karma er nooit een schuld wordt kwijtgescholden.
Mijn vraag is : bestaat er zoiets als genade? Zo ja, wat wil dat dan zeggen, zo nee, waarom bestaat dat woord dan?

ANTWOORD:
Het zijn termen die we vooral in de christelijke godsdienst tegenkomen.
In het Katholicisme bestond zelfs zoiets als aflaat. Dat betekende dat als je een pakketje zonden had verzameld, je naar de pastoor kon gaan.
Die zei dan dat je zoveel ' weesgegroetjes ' moest bidden en misschien ook nog een een paar ' onzevaders ' .
Dan was je schuld vereffend; dan was je er klaar mee.
Maar daarmee is je karakter niet veranderd.
Je hebt een schuld afgekocht, maar je hebt er eigenlijk niet iets van geleerd."........................"
".......Het gaat erom dat je er lering uit kunt trekken, zodat je wijzer wordt, meer inzicht krijgt en meer in harmonie met de natuur kunt leven............"
"......Het is rechtvaardigheid dat wat je er instopt, er ook uitkomt."....................We zijn allemaal vonken van dat eeuwige vuur, we zijn dus allemaal dat eeuwige vuur".........."Niemand anders kan de schulden van een ander overnemen.
Gelukkig niet, want genade heeft ook iets willekeurigs: vandaag wel genade, morgen geen genade; en wat moet je doen voor genade?....."
"............veel belangrijker begrip dan genade ; MEDEDOGEN.
Dat betekent dat je de bereidheid hebt om met elkaar kennis te delen en tot gezamenlijke oplossingen te komen."..........".
(e.c. Bron: Luc.nr.3-4/ 2009 / 27-44/ Symposium Nr.11 / Bianca Peeters/ ).
Redeneren:
Vanaf eerste moment dat ik Website van ORDE VAN JEZUÏETEN heb ontdekt, dacht ik, dat is MEDEDOGEN.!
DAT IS Liefde en Mededogen door Leraren van Orde Van Jezuïeten delen met liefde en kennis.

Ik heb een DVD van wetenschappelijk serie, waar is vermeld:
dat/ hoe 400 jaar geleden ! in een indianen plaats in een bos, Jezuïeten Missionarissen daar een Muziek School hebben gesticht, bewoners noten leren lezen, en Barok Muziek en Prachtige gezang ontwikkeld en dat is tot de dag van vandaag, nu met dankbaarheid aan Jezuïeten van toen, verteld en beoefend.

Anoniem zei…
aanvul. a.u.b. thema " Genade en Mededogen".
JEZUS EN BUDDHA.

citeer deel tekst van Symposium nr.11.2009, in Nederland , in den Haag.
uit rubriek " Vraag en Antwoord".
VRAAG:
" U vertelde dat de goden verder leren.
Wat bedoelt u daarmee? En is het zo dat Buddha en Jezus ook steeds verder leren?........."

ANTWOORD:
".........Het principe is dat ieder wezen, in ieder natuurrijk, steeds verder leert.
En als het voor alle bewuste wezens zou gelden, dan geldt dat dus ook voor de groepen ( Goden, Buddha, Jezus) die U noemt."
"..........." Dat onttrekt zich aan ons waarnemingsvermogen, maar er is een universele leerschool die altijd en voor iedereen werkt. Dus ook de leraren leren nog steeds en worden steeds grotere leraren. Er is geen eind."

VRAAG:
" Komen die leraren ook terug hierheen?

ANTWOORD:
" Er zullen altijd leraren zijn.".....................". Maar u moet daarbij wel dit bedenken.
U kunt niet tweemaal in dezelfde rivier stappen, want die rivier is veranderd in de tussentijd,
u bent veranderd en er is water door die rivier gestroomd.
Dus als er een geestelijk - goddelijk wezen terugkomt, dan is dat nooit exact hetzelfde wezen, want die heeft groei ondergaan. Alles is altijd nieuw, er is altijd en overal continue groei.".

VRAAG:
" De wezens die vroeger onze leraren waren, staan dus nu nog steeds boven ons?"

ANTWOORD:
" Dat klopt. Zelfs in een periode waarin het lijkt dat er nauwelijks beweging is, zijn er kleine nuances, kleine veranderingen, waardoor we iets nieuws kunnen ervaren en kunnen groeien.
En dat geldt voor alle Rijken van de natuur. Als je groeit en verandert, heeft dat ook zijn invloed op de bewustzijnen waar je mee samenwerkt, zoals je medemensen, je familieleden, maar ook bijvoorbeeld de bewustzijnen die achter de cellen van de organen in je lichaam zitten.
Het is een continu proces van verandering, beïnvloeding en leren."
(e.c. Bron: Luc.Nr.3-4/ Symp.nr.11/ 2009/ 27-35 / Jan van Arkel / Samenwerking tussen goden, mensen en dieren / Symposium titel: Ken je verleden, sta in het NU bepaal je toekomst/).

Anoniem zei…
" IL MIO PAPA".
" Glossy voor Paus Franciscus" .
(ref.:Groot Nederlandse Kwaliteit Krant artikel dd.05/03/14).

Ik ben enthousiast dat zo veel mensen enthousiast zijn van/met de Heer Paus Franciscus.

De Heer Paus Franciscus en ZIJNE is een grote Liefde Kracht voor alle mensen.
Orde van Jezuïeten Ingewijden in alle tijden hebben met kennis, wijsheid Liefde voor God Liefde voor Mensen hun Leven gewijd in dienen.

citeer a.u.b. deel tekst:" Samenwerking van mens tot mens".
Geestelijke verdieping uit zich op het horizontale vlak - binnen het Natuurrijk mens - in de manier waarop je met je medemens omgaat.
Hoe ver of beginnend je ook bent, helpen en samenwerken kan je altijd.
Je hebt je niet voor niets gemanifesteerd in dit mensenrijk van vandaag de dag.
Daar ligt op dit moment van je spirituele ontwikkeling een taak voor je. Anders zat je hier niet.
Kijk daarom eens om je heen naar spirituele medestanders. Vergelijk het Bijbelse gezegde: ' waar er twee of drie verenigd zijn in mijn naam, ben ik in hun midden' (Mattheus 18:20). Dat principe werkt.
".............." Je kunt in je eentje op een berg gaan zitten met een stapel boeken. Maar je leert meer en beter door samenwerking. Omdat je dan leert van de ervaringen van anderen, van de Leraren der Mensheid, onze grote voorbeelden.
Je maakt dan gebruik van de wijsheid die er is en je hoeft het wiel niet meer zelf uit te vinden.
Je hoeft niet door de modder te waden om de ervaring op te doen dat je dan vieze voeten krijgt.
En dat soort lessen kun je dan ook weer doorgeven aan anderen".
(e.c. deel tekst, bron: Luc.3-4/Symposium nr.11/2009/27-35/bepaal je toekomst/ Jan van Arkel/)
Enthousiasme:
Wij hebben nodig de Heer Paus Franciscus om ons lief hebben en ons leren, dat bijvoorbeeld als wij zouden
met activiteiten bezig houden dat door onze activiteiten andere mensen leed toe brengen, dan nodig is dat wij ons "bekeren/beteren".
Anders belandden wij in volgende leven in Hel.
Dat heeft de Heer Paus Franciscus j.l. gezegd en dat is waarheid: wij in dit LEVEN Liefdevol moeten arbeiden .

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj