Op internet ben "ik" de baas - Waarheid in tijden van internet (2/15)






Op 17 februari 2017 gaf ik een voordracht aan de theologiefaculteit van de KULeuven over “Waarheid in het digitale tijdperk”. Enkele uittreksels. (2/15)

2. Surfer is de baas (Zes dynamieken van de internetomgeving)

Hoeveel manipulatie er ook is op het internet, uiteindelijk is het de surfer zelf die klikt. Elke surfer staat, letterlijk,  in het midden van het wereldwijde web. Hij kiest zelf wat hij waar, hoelang en wanneer gaat lezen, bekijken of beluisteren. Als webmaster kan je hooguit proberen de surfer naar je website te lokken. Wetend dat de duurzaamheid van zijn aanwezigheid wispelturig en onvoorspelbaar is.

Op YouTube bepaal je zelf wat je al of niet gaat bekijken, in tegenstelling tot de klassieke televisie waar de vrijheid veel minder groot is. Het is zo goed als onmogelijk de surfer tegen zijn wil vast te houden.

Anders gezegd, het is aan de digitale contentleverancier om zich aan te passen aan de surfer. Het machtsargument werkt hier niet. Het aloude preekstoelmodel heeft afgedaan in de digitale omgeving. Het subject komt meer en meer centraal te staan in de wording van de waarheid.


Reacties