Wie is de baas op internet? Een verrassend antwoord - Waarheid in tijden van internet (2/15)
Een tijd geleden gaf ik een voordracht aan de
theologiefaculteit van de KULeuven over “Waarheid in het digitale tijdperk”.
Enkele uittreksels. (2/15)
2. De surfer is de baas (Zes dynamieken
van de internetomgeving)
Hoeveel manipulatie er ook is op
het internet, uiteindelijk is het de surfer zelf die klikt. Elke surfer staat,
letterlijk, in het midden van het
wereldwijde web. Hij kiest zelf wat hij
waar, hoelang en wanneer gaat lezen,
bekijken of beluisteren. Als webmaster kan je hooguit proberen de surfer naar je
website te lokken. Wetend dat de duurzaamheid van zijn aanwezigheid wispelturig
en onvoorspelbaar is.
Op YouTube bepaal je zelf wat je al of niet gaat bekijken, in
tegenstelling tot de klassieke televisie waar de vrijheid veel minder groot is.
Het is zo goed als onmogelijk de surfer tegen zijn wil vast te houden.
Anders gezegd, het is aan de
digitale contentleverancier om zich aan te passen aan de surfer. Het machtsargument
werkt hier niet. Het aloude preekstoelmodel
heeft afgedaan in de digitale omgeving. Het subject komt meer en meer centraal
te staan in de wording van de
waarheid.
Reacties
Maar de trucs zijn meestal zo transparant als steeds weer een appel van sex of aanbod van macht aan simpele zielen.
Het bezoek aan het internet door een karaktervolle en gevormde bezoeker gaat naar ernstige informatie zoals wetenschap, mogelijkheden tot vorming, tenslotte echte humor.
Voor deze personen is het internet een gedegen bron, en verstrekt ook nog de mogelijkheid tot critische waarheidsvinding. Het