De drie wetten voor het schrijven op internet - Waarheid in tijden van internet (4/15)
Een tijd geleden gaf ik een voordracht aan de
theologiefaculteit van de KULeuven over “Waarheid in het digitale tijdperk”.
Enkele uittreksels. (4/15)
4. Eigen litterair genre (Zes dynamieken
van de internetomgeving)
De digitale omgeving heeft eigen
wetten wat betreft de vorm waarin de inhoud dient te worden aangeboden.
ð Bijdragen op het internet dienen doorgaans kort en bondig te zijn.
Je moet de lezer meteen pakken en
helder en duidelijk je boodschap overbrengen. Dit verklaart waarom de visuele
dimensie zo belangrijk is. Die laat toe om in een mum van tijd maximaal veel
info te geven. In het bijzonder emotie. Video kent een exponentïele groei op het
internet. Een tweet of een facebookbericht zonder aantrekkelijke foto wordt
niet opgemerkt in de berichtenstroom.
ð Vermits de surfer normaliter maar korte tijd op je webstek
vertoeft verwacht hij geen systematische, logische en exhaustieve behandeling
van een thema. Dat kan niet als je gemiddeld maar 2 of 3 minuten op bezoek komt.
Het aloude en nochtans oerdegelijke catechismusmodel vloekt op het internet. Tenzij
je uitdrukkelijk verlangt om diepgaander opzoekingen te doen. Als je bereid
bent de digitale kelder in te duiken, biedt
het internet een ongehoorde rijkdom aan gedetailleerde informatie.
ð Ten slotte, de digitale omgeving verlangt voortdurende verandering.
De levensduur van veel websites en a fortiori van afzonderlijke inhouden is
kort tot erg kort. Internet eist daarom doorlopende creativiteit en
vernieuwing. Die heb je nodig, wil je de surfer telkens weer overtuigen om uit
de meer dan één miljard websites net de jouwe uit te kiezen.
Reacties