Waar de Kerk ons, gelukkig maar, van bevrijdt - Geloven in paradoxen (6/7)
Geloven, wat is dat eigenlijk? Aan de hand
van 3 paradoxen probeer ik daar in deze serie van 7 posts iets over uit te
leggen (6/7)
Paradox nr 3 (b): Persoonlijke ervaring is fundamenteel voor
geloof ó
geloof is ruimer dan eigen ervaring.
b. Mijn eigen geloof is maar een fractie van het geloof. Het geloof van de Kerk, is, gelukkig maar, veel ruimer dan mijn ervaring.
b. Mijn eigen geloof is maar een fractie van het geloof. Het geloof van de Kerk, is, gelukkig maar, veel ruimer dan mijn ervaring.
Talrijke generaties
zijn ons vooraf gegaan; en vandaag de dag telt de katholieke Kerk alleen al zo’n 1,3 miljard
mensen, verspreid over de gehele wereld. Ik mag mij, in geloof, overgeven en
toevertrouwen aan het geloof van de Kerk. Vandaag zal mijn geloof een steunpunt
zijn voor het zoeken en aarzelen van een ander, en morgen zal het omgekeerd
zijn.
Ook dit kan
bevrijdend zijn. Het bevrijdt van de
“must” van de persoonlijke ervaring : ik zou maar kunnen geloven wat ikzelf heb ervaren. Het voorbeeld van die gevangene (zie vorige bijdrage) is daar een extreme illustratie van. Het geloof van die
zuster doet hem verlangen naar het geloof dat hijzelf eigenlijk nog niet echt
heeft. Maar dat neemt niet weg dat dat verlangen perfect authentiek kan zijn en
het begin kan zijn van een rijk en oprecht geloofsleven. Cf : het eigen
(beperkte) geloof of gewoon maar verlangen naar geloof, als toegangspoort tot
de ruime zee van het geloof van de Kerk-gemeenschap.
Denk ook aan de geloofsbelijdenis. Kan ik die niet
oprecht bidden als ik niet alles begrijp of zelf weerstand voel t.a.v. het een
of het ander? Kan ik oprecht zijn met mezelf, pleeg ik geen verraad aan mijn
verlangen naar authenticiteit als ik die vreemde dingen uitspreek zonder ze
goed te begrijpen? Neen, het gaat over
de volheid van het geloof waarnaar ik enkel kan streven en verlangen. Het is
een uitnodiging, een horizon waarnaar ik kan uitkijken en verlangen die ik
misschien ooit zal bereiken, maar waarschijnlijk niet.
Nikolaas Sintobin sj
Nikolaas Sintobin sj
Reacties