Kan je als christen geloven zonder Bijbel? - Geloven, in paradoxen (3/7)


Geloven, in paradoxen (3/7)

Geloven, wat is dat eigenlijk? Aan de hand van de 3 paradoxen probeer ik daar in deze serie van 7 posts iets over uit te leggen.

 Paradox nr 2 (a): Geloven is een ervaring; je kan geloven zonder onmiddellijke ervaring

a.      Geloof kan gepaard gaan met een ervaring

 ð Ignatius, in de inleidende aantekeningen van de Geestelijke Oefeningen (GO), schrijft dat de GO de mens kunnen brengen tot een rechtstreekse, bijna zintuiglijke ervaring/ontmoeting van God zelf.

 In zijn autobiografie beschrijft hij vb een persoonlijke gebedservaring van hem in de buurt van de Cardoner-rivier. Hij zegt ervan dat die ervaring zo sterk was dat, zelfs al was er helemaal geen Bijbel, hij toch bereid zo zijn om zijn leven helemaal te geven om op te komen voor die geloofservaring die hij meegemaakt had.

Die ervaring is niet in de eerste plaats intellectueel of verstandelijk. Ze kan wel geduid worden met de ratio, maar gaat veel dieper. Het is ons hart dat geraakt is. We hebben daar een kwaliteit van vreugde, stilte, vrede, rust, volledigheid, éénheid …. ervaren, en dat laat ons gewoon niet meer los.

Je kan het meemaken in de stilte van het gebed, in een ontmoeting met een ander, tijdens een uitwisseling in een groep, tijdens een mooie viering, of gewoon genietend van de natuur of van een cantate van Bach …  Die deugddoende ervaring kan echt een fundament worden. Ze kan je helpen in het nemen van beslissingen. Het is iets wat je gekregen hebt en dat je niet meer kan ontnomen worden. Als ik Jezuïet ben geworden, heeft dit te maken met sterke troostervaring die ik heb meegemaakt als student in een GCL-groepje. Ik wilde daar gewoon verder in gaan.


Reacties

Anoniem zei…
Inderdaad, je wordt ergens door geraakt. Ik door het leed van de ander en het onrecht dat een mens kan overkomen. Persoonlijke pijntjes zijn anders of ik moet geraakt worden in mijn ziel en dan komt vergeving als een reddende engel om de hoek kijken. De kruisiging kon ik als kind niet begrijpen en deze verhalen lopen als een rode draad door het leven waardoor mensen geraakt worden en handvaten vinden om verder te gaan. Geloven gaat verder dan de bijbel het is de innerlijke weg.
De levensdrang kent vele kanten.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj