Hoe ervaring van zwakte je sterker kan maken



Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (10/13)

Het “goed gevoel”: deugddoend maar niet onontbeerlijk.

Ignatius relativeert sterk het belang van het “goede gevoel”. En wel op twee manieren.

Ten tweede, en samengaand met de eerste : je bent tot meer in staat dan je wel denkt. Er zit meer kracht in je dan je durft te vermoeden. Je bent sterker dan je je misschien wel zelf voelt. Plus est en vous! De Geest is steeds werkzaam, ook al voel je Hem niet. Dit is geen aansporing tot onverantwoorde krachtpatserij of om zomaar over je grenzen te gaan. Maar wel een uitnodiging van Ignatius om erop te vertrouwen dat je de nodige kracht zult krijgen en dat het belangrijk is om hierin te durven geloven, ook al voel je je zwak en kwetsbaar.

Reacties

Anoniem zei…
Hartelijk dank U voor inspirerende wijze tekst, om in leven in elke dag, de nodige kracht, troost, geloof, met vertrouwen delven en met vertrouwen sterker van worden.

Hartelijk dank U voor website: Prijs Winnaar ! www.startdestilte.be.
" deze website initieert in allerhande gebeds-en meditatietechnieken, waaronder ook drie ignatiaanse gebedstechnieken: Levensgebed, bidden met de Bijbel en mediteren met YouTube" .

Voor mij kan ik vergelijken spreekwoord: " oefening gebaard kunst",
en behalen van mijn rijbewijs.

Door oefenen op Uw, Uwe website www.startdestilte.be.
ga ik mij en ook mijne dierbaren oefenen om liefdevolle krachtige werking van Geest en GOD proeven, geloven, en vrolijk van worden, ik ben overtuigd.
Hartelijk Dank U nog eens.