Hoe je de bekoring kan ontmaskeren



Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (12/13) 

Drie “tactische” tips van Ignatius over omgaan met verleidingen of bekoringen (2/3)

Een aspect van de aantrekkingskracht van bekoringen is dat ze verborgen willen blijven. Het rustig uitspreken van deze gedachten aan een vertrouwenspersoon helpt vaak om ze te ontmaskeren als bekoring en om ze een deel, zoniet het geheel van hun aantrekkingskracht te doen verliezen.

Reacties

Anoniem zei…
Hartelijk Dank U voor wijsheid, mij, ons, stimuleren inspireren om/ voor keuzes die ik, wij op ons levens pad, onvermijdelijk ontmoeten, die keuzes beter "kiezen", door kansen/ gedachten daarover uitspreken aan een vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersoon kan zijn in nabijheid? liefhebbende ouders, liefhebbende vrienden m/v, in Rooms Katholieke Kerk biecht stoel.
Op dit moment is mij duidelijk geworden, de liefhebbende kracht van/in biecht in Rooms Katholieke Kerk.
Hartelijk Dank U nog eens voor Uwe website www.startdestilte.be
die video zo kort en zo rijk aan informatie, titel: " Liefhebben kan bestaan uit kleine, soms onzichtbare gebaren".
rob rens zei…
Zeker waar! Mooie post! Het kattenkwaad van onze kindertijd illustreert dit perfect. Iets uitsteken was niet alleen 'spannend' omdat je wist dat het niet mocht, maar nog verleidelijker als het allemaal stiekem gebeurde. En het geldt nog voor zoveel andere zaken die op onze huidige situatie betrekking hebben ...

Anoniem zei…
Ja stiekem is wel het sleutelwoord hier. Wat doe ik eigenlijk allemaal stiekem? Wat verberg ik voor het oog van de mensen, omdat ik me ervoor schaam of niet veracht en misprezen wil worden?