Als denken belangrijker wordt dan voelen



Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (5/13)

Geduld en vertrouwen

Het is eigen aan de persoon die zich slecht voelt, dat hij ongeduldig wordt. Droefheid is van nature onverenigbaar met geduld. Vandaar dat Ignatius uitnodigt om je bewust te oefenen in geduld.

Het is evenwel niet alleen typisch voor de droefheid om ongeduldig te maken. Het is ook eigen aan gevoelens van droefheid en leegte dat ze je doen denken dat ze gaan blijven duren. De hele toekomst wordt zwart. En nochtans mag je er op vertrouwen dat het niet zal blijven duren. Na regen komt zonneschijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor jou niet zou gelden. Ook dit maakt deel uit van het vertrouwen in de werking van de Goede Geest van God die uiteindelijk, als de mens dit toelaat, steeds het laatste woord heeft.

Het is geen toeval dat Ignatius hier het woord “denken” gebruikt. Met je gevoel kom je niet ver als je je echt slecht voelt. Hier is het de ratio die je kan inspireren. Hier moet je je echt toevertrouwen aan je verstand.

Reacties

Anoniem zei…
"De hele toekomst wordt zwart". Dat is dus inderdaad een hele belangrijke, want daardoor ontstaat de suïcidale gedachte. Dit bewijst eigenlijk wel totaal het bestaan van de boze geest. Want uitsluiten dat het ooit beter zou kunnen worden kan niet anders dan een leugen zijn, bedrog, aangezien wij de toekomst niet kunnen kennen. Persoonlijk heb ik zeer diepe perioden gekend, maar altijd heb ik tegen mezelf gezegd: door er een eind aan te maken ontneem je jezelf de kans dat alles nog eens zeer goed wordt. Je hebt niet het overzicht om die conclusie te kunnen en mogen trekken. En zie: ik leef. Ook nooit iemand helpen met dat soort diep zwarte gedachten uit te voeren dus. De "hulp" is zelf ook zwart.
Anoniem zei…
blij dat je leef...God is dat oneindig keer meer...Hij draagt je door alle donkerte en leegte heen in Liefde ,met gebed Mariette.
Anoniem zei…
En weet je , ik kan het weten ,want ik ben al 88. inderdaad ontstaan gedachten die door die kwade geest gestimuleerd worden in jou zwakheid . Dat heb ik gehad en suïcidaal als ik was ,kwam er een lichtje opzetten die zei : IK BEN ER OOK NOG ....weet je nog ???? in ben nu 42 jaar verder en HIJ herinnert mij er nog elke dag aan. en niet alleen het verstand ...maar alle drie ziel geest en lichaam worden meteen standvastig na verwarring en leven alsof het de laatste dag is voor mij. Leven voor de Heer . Ik roep alleen om Hem als ik hulp wil .
Mijn taak is gebed !!! voor allen die het vragen ......