"Boete doen": kan je daar vandaag nog iets mee? - Help, het gaat niet goed met mij (4/13)


Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (4/13)

We stelden reeds dat we in tijden van droefheid vroegere keuzes best niet al te snel in vraag stellen. Maar er zijn wel degelijk veranderingen die we kunnen doorvoeren, “tegen de droefheid in”. Het eigene van droefheid is dat ze ons kan doen terugvallen op oppervlakkigheid en makkelijkheid. Je gaat een pintje meer drinken, je “eens goed amuseren” of lekker uit de bol gaan. Op zich niet erg, maar op termijn brengt het weinig aarde aan de dijk. Ignatius zal aanraden om in te gaan tégen die spontane reflex, en precies méér te doen van datgene wat we spontaan minder zouden gaan doen.

Ignatius noemt drie concrete werkpunten :

3.     “Royaler zijn in een gepaste wijze van boete doen”.

Boete doen is een uitdrukking die ons nogal moeilijk in de oren klinkt. Maar eigenlijk betekent het niet meer dan dat we onszelf wat helpen  om dichter te komen bij datgene waar het op aan komt in ons leven. Materiële welvaart, veel relaties of beter nog, goede vrienden, boeiende hobby’s … zijn allemaal goede dingen. Maar je kan er ook in verdrinken. Je kan er jezelf in verliezen. 

Vasten, ascese, soberheid, onthouding … zijn middelen waarnaar alle grote tradities verwijzen voor mensen die terug dichter willen komen bij de kern van hun leven. En misschien is die droefheid wel een signaal dat je precies van je kern verwijderd bent geraakt.

ð  Misschien zou het zinvol zijn er voor te kiezen om minstens één avond per week gewoon samen met je gezin door te brengen; zonder vrienden, concert of welke “interessante” activiteit dan ook.
ð  Misschien is het het overwegen waard om tijdens de volgende grote vakantie, ook eens een week gewoon thuis te zijn, om iets te herontdekken van een zekere eenvoud van leven;
ð  of misschien zal je er zelf voor kiezen om wat minder aandacht te besteden aan je uiterlijke verschijning of aan de inrichting van je huis; want is het echt wel nodig dat daar zoveel aandacht en energie naar toe gaan?
ð  ….

Reacties

Truus zei…
Als je ouder word ben je genoeg samen.Wij hebben het zo ingedeeld zondag’s de kerk ,maandag ben ik naar mijn dochter en kan mijn man doen wat hij wil,dinsdag,woensdag,en donderdag zit mijn man in het museum als vrijwilliger en op zondag 1keer in de maand vrijwilliger
Bij de tbs kliniek,vrijdag halen we voor een week boodschappen ,enzondags en op woensdag zie ik onze zoon en dochter,en kleinkinderen.Ook zing ik in het kerkkoor en collecteren we samen.het is geen sleur ,elke week is anders gelukkig.zaterdags gaan we meestal samen uit,
Elisabeth W zei…
Truus, dank voor je vb ve rijk en sober leven als koppel. Gods zegen. Als alleenstaande is het makkelijk een sober leven te leiden en ook weer moeilijk om een ritme te vinden; maar ik neem jou als vb en zal het als vb stellen. Gods zegen.. Dingen die ik vervelend vind zoals strijk, alleen eten, draag ik op want ik wil met Hem lijden. Verder leer ik ook vd droevige rozenkransmysteries te sterven aan mezelf.
Guy zei…
Mijn verhaal gelijkt op die van Truus,dus geen herhaling. Wat mij eigenlijk verwondert is dat dit boetedoen is. Ik leef eenvoudig en sober, niet bij geldgebrek,maar omdat wij ons zo beter voelen, wij missen niets. Ik dacht dat boetedoen bestond in "zich iets tekort doen, met de pijn die erbij hoort".Een soort compensatie of factuur voor onverdiend geluk of voordeel.
(ben ik dan net als meneer Jourdain een boetedoener zonder het zelf te weten?)

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj