Felix Körner sj, islamoloog, openhartig over interreligieuze dialoog en het verlangen om te bekeren (1/2)


Felix Körner sj is islamoloog.  In een interview met Tertio ging hij in op enkele heikele punten van de interreligieuze dialoog met de islam.

Vraag: Is het in de interreligieuze dialoog niet zo dat iedereen vasthoudt aan zijn waarheid en vooral de ander wil bekeren?

… Er is een ander soort interreligieuze dialoog waarbij we niet weten waar die ons brengt. Beide partijen stappen geëngageerd in die ervaring, maar de dialoog kan ons beiden veranderen en bekeren. 

Hier loop je een groter risico omdat je de moslim als vriend wil hebben. Natuurlijk koester ik de hoop dat de ander Jezus Christus zal ontdekken als zijn verlosser en ik hoef me over die hoop niet te schamen. 

Maar het mag niet gaan over een verdoken bekeringsdrang en een verborgen dubbele agenda die ik met trucs wil bereiken. Speel open kaart. Moslims vinden het trouwens normaal dat je hen wil overtuigen van de schoonheid, de goedheid en de waarheid van je geloof. Het is een fijngevoelig en delicaat evenwicht. Het gaat niet over een actieve bekeringsdrang maar over een bescheiden getuigen van wat je ter harte gaat. Je vriendschap met de ander stopt ook niet omdat hij of zij zich niet bekeert. 

Misschien gaat het meer om mijn bekering en hoe ik mezelf door de ander leer kennen. Zie ik onze vriendschap als een geschenk en kan ik Christus in de ander zien? We delen waarden, we willen samen de wereld opbouwen en bijdragen aan humaniteit, maar voorbij die gemeenschapsopbouw is er de uitdaging God aan het werk te zien in de hele schepping en dus ook in de andere godsdiensten.”

Reacties

embharland zei…
Een priester die opgaat in wat moslim zijn betekent,is goed bezig behalve als hij een christen onbeleefd behandeld en als SPAM registreert en dat bij meerderen. Word dan kok.Een priester is er ook voor zieken.ik gun hem zijn interesse maar laat waar je voor geroepen bent niet in de steek.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj