Luister en kijk naar kardinaal Burke én naar kardinaal Kasper





De komende synode over het gezin heeft er nu reeds toe bijgedragen dat aan de top van de Kerk debat wordt gevoerd. Hieronder kan je twee deelnemers beluisteren en bekijken die alvast duidelijk standpunt hebben ingenomen. Dit doet echt denken aan Vaticanum II.

Indrukwekkend hier is om te zien hoe er twee heel verschillende hermeneutieken aan het werk zijn: die van de barmhartigheid en die van de juridische logica.

Ik ben benieuwd of ook het verloop van deze synode gelijkaardig zal zijn aan wat gebeurde tijdens Vaticanum II.

Laat de Geest maar waaien!



Reacties

Anoniem zei…
Christus vergaf zondaars die hun zonden beleden. Maar hij stelde wel dat de weg naar de hemel een smalle weg is, niet de brede laan waarvan we allemaal misschien wel dromen: als mijn huwelijk wat moeilijker wordt, stap ik eruit en herbegin ik... Hij zal wel barmhartig zijn...?
Anoniem zei…
Jezus vergaf ook zondaars die hun zonden niet beleden. Zijn barmhartigheid was er voor ieder die ze wilde aanvaarden. Ik vind het vreemd dat van alle , soms heel grote zondaars, er niemand a priori wordt uitgesloten om te communie te gaan dan mensen die gefaald hebben in hun huwelijk, met of zonder schuld, en daarna opnieuw het geluk zoeken bij een ander. Is dat dan het grootste en onvergeeflijkste kwaad? Jezus zei tot de Samaritaanse (die vijf mannen gehad had en de zesde was de hare niet): 'als je wist wie ik was zou ik u levend water geven', en niet :' als je bij je eerste man gebleven was...' Mijn hart doet vreselijk pijn om ieder echtpaar dat gaat scheiden, en ik vind ook dat het huwelijk een levenslange liefdesband zou moeten zijn, maar wie zijn wij om te oordelen en om hen levenslang uit te sluiten van het sacrament van de vereniging met Jezus?

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj