Over eeuwige twijfelaars én over de andere


Onlangs verscheen in het magazine 'Zeven keer jezelf overstijgen’ het verslag van een interview dat ik gaf aan Erik Galle. Thema was “raad geven aan twijfelenden”, een van de geestelijke werken van barmhartigheid. Hier volgen enkele uittreksels (2/6)

Het is belangrijk een onderscheid te maken tussen mensen die twijfel in hun leven toelaten en anderen die erin gevangen geraken. De tweede categorie noem ik ‘eeuwige twijfelaars’ waarbij ik mensen voor ogen heb die problemen hebben om voorbij de twijfel te komen. Terwijl twijfel een normale fase is in een keuzeproces, wordt het problematisch als je de knoop maar niet kan doorhakken. Eeuwige twijfelaars zijn van alle tijden. Het zijn mensen die bij een tweesprong verstenen en niet kunnen kiezen of ze nu naar links of rechts moeten. Ze blijven ter plaatse trappelen. 

Ik moet hierbij denken aan het bekende toneelstuk ‘Waiting for Godot’ van Samuel Beckett. Eigenlijk gebeurt er niets dan wachten in dat stuk. Een wachten zonder zelf initiatief te nemen. Een twijfelaar is in hetzelfde bedje ziek: hij wacht tot het antwoord als een cadeautje uit de hemel op zijn hoofd zal vallen. Ik geloof zeker en vast in de genade, maar een knoop doorhakken moet een mens zelf doen.


Een dertig jaar geleden hoorde ik voor het eerst een poëtische zin die ik nooit vergeet omdat die het proces van twijfelaars zo goed weet te vatten: “Ik wist door mijn keuze, verloren ieder ander verlokkend bestaan. Ik heb dan maar niet gekozen, en het leven is voorbij gegaan”. Sommige mensen lijken hun leven te vullen met een verwijlen in de twijfel zonder stappen te zetten die daaraan voorbij gaan.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Carla zei…
Inderdaad, keuzes maken lucht op en het besluit geeft standvastigheid aan de richting.
Truus zei…
Als je twijfelt iets niet doen.Ga je iemand helpen en je twijfelt goed nadenken. Keus genoeg.
Ingrid Hoet zei…
In periodes van diepvlijden en chaos is het goed zich aan God te kunnen toe-vertrouwen in overgave en zich door zijn scheppende creatieve kracht te laten leiden.
Dit veronderstelt een geloof in de mogelijkheid om ons door hem te laten leiden.
In dat laten leiden kunnen we uiteraard ook handelen.
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Ik heb het dan ook opgegeven 2 kinderen te overtuigen van een werkelijke loop. Nu het niet kan worden bevestigd (dood) heb ik het opgegeven tot licht doorschijnt.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen