Rupert Mayer sj: als woord en daad samen vallen




Vandaag vieren we de gedachtenis van de zalige Rupert Mayer sj (1876-1945). Geboren in Oostenrijk, bracht hij het grootste deel van zijn leven door in Duitsland.

Wat mij bijzonder treft in zijn leven is hoe bij hem woord en daad samenvielen. Hij gaf voortdurend voordrachten en was een gevierd predikant. Maar hij deed ook veel sociaal werk. Tijdens de eerste WO werd hij legeraalmoezenier. Zijn moed was legendarisch. Hij wilde steeds bij de soldaten zijn. Het kostte hem een been.

Toen in de jaren dertig het nazisme opkwam was hij er een van de eerste aanklagers van. Vele malen werd hij opgepakt en veroordeeld. Van zodra hij terug vrijkwam, begon hij opnieuw. Uiteindelijk bracht hem dit, op 63-jarige leeftijd, in het concentratiekamp van Oraniënburg-Sachsenhausen. Na zeven maanden was hij zo verzwakt dat hij stervende was. Hij kreeg, tot aan het einde van de oorlog, huisarrest in de abdij van Ettal.

In mei 1945 werd hij bevrijd door de Amerikanen en begon meteen weer te prediken, ook al was hij fel verzwakt door al de jaren gevangenschap. Op 1 november ging hij voor in de eucharistieviering in de Sint Michaelkerk. Hij kreeg een hartaanval en stierf.

Heer, zoals Gij het verlangt, zo zal het gebeuren.
En zoals Gij het verlangt, zo zal ook ik het verlangen;
help mij om uw wil ten volle te vatten.

Heer, wat Gij verlangt, dat is het waar ik voor zal kiezen,
en wat Gij verlangt, dat is voor mij winst;
voor mij volstaat het en is het genoeg te weten dat ik U helemaal toebehoor.

Heer, omdat Gij het verlangt, net daarom is het goed;
en omdat Gij het verlangt, daarom heb ik er zin in.
Mijn hart rust in uw handen.

Heer, het moment dat Gij verlangt, is het geschikte moment;
en wanneer Gij het verlangt sta ik klaar.
Vandaag en in de hele eeuwigheid. Amen


Rupert Mayer sj

Reacties

Anoniem zei…
Vertrouwen vinden en overgave aan de innerlijke afstemming is een weg van gaan.Alle respect om te dragen wat plaats vindt en vervolgens door te gaan met de gegeven inzet.
Unknown zei…
Wellicht de Bonhoeffer van de Katholieke Kerk. De meesten hebben zich de moeite niet getroost om te weten van Nazisme was. Die voegden ook de daad bij het woord. Pater Rupert was iemand met een geweten.
Unknown zei…
Ik had nog nooit van hem gehoord, maar weet wel andere jezuïeten die de juiste weg wezen al kostte het hun hun gezondheid en zelfs hun leven.
Ik verlang zo ook gedreven te zijn, maar zie mij er weg van staan.
Het maakt mij treurig vooral als het leven moeilijk is.
Jezus kom mij te hulp want alleen U kent mij echt en houdt ondanks alles van mij.
Inspireer mij en laat mij over drempels stappen waar ik tegen op zie.
Help mij blij te zijn met Uw vriendschap. Lieve Maria neem mij bij de hand.
Amen.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj