Waarom jongeren er recht op hebben om te leren over Jezus - Serie van Nikolaas Sintobin sj over ignatiaanse pedagogie (5/6)
(5/6) Jezus
Ik zei het reeds, de ignatiaanse pedagogie valoriseert de persoonlijke ervaring in het algemeen en de persoonlijke gevoelservaring in het bijzonder. Naast het verstand dient dus ook het hart te worden gevormd. Dit kan op veel manieren: kunst, muziek, literatuur en, uiteraard, de grote religieuze en filosofische tradities. Het is belangrijk dat de leerling zijn diepere innerlijkheid leert ontdekken en verfijnen.
Christenen hebben hier een unieke troef. Die heet Jezus. Jezus wordt namelijk, ook door niet-christenen, beschouwd als dé leermeester van de liefde, het hoogtepunt van de gevoelens en van de ruimere menselijke ervaring. Dé ommekeer in het leven van de ambitieuze ridder Ignatius was de ontdekking van Jezus.
Het is een recht voor jonge mensen om over Hem te leren. Op school, en, uiteraard, ook thuis. Wat je niet kent, daar kan je niet voor kiezen.
Nikolaas Sintobin sj
NB: In mijn boek "Op het kompas van de vreugde. Ignatius van Loyola als levensgids" ga ik uitvoerig in op diverse aspecten van de ignatiaanse pedagogie. Klik hier om dit boek te bestellen.
Reacties