De Vinke



De Vlaamse jezuïet Emiel Fleerackers sj (1877-1948) was in zijn tijd een razend populair schrijver, dichter en humorist.


Uit zijn pen komt onderstaand gedicht waarin hij ingaat op de bijzondere band tussen de vinken en … de Sociëteit van Jezus!






De Vinke


Nooit en hoorde ik door de bomen
‘t Klinken van de vinke slaan

Of het heeft me… God vergeef ‘t me…
‘t Heeft me deugd aan ‘t hart gedaan.


‘t Vinkske door de dreve
Nauw me komen ziet
Of – dat staat geschreven -
‘t Kettert: “Jezuïet!…Jezuïet!”


‘t Zit er op een tekske
Vingers in zijn bekske
En het scheldt en fluit,
Krek ‘ne straatschavuit : “Jezuïet.”


‘t Smijt zijn melodieke
Keur- en kunsteloos,
Lapke van een lieke,
Vodje van een voois: “Jezuïet!”


Is zijn keel te gader
Strijkstok en viool
‘t Leerde ‘t van zijn vader
In de hageschool : “Jezuïet!”


‘k Sta ne keer en ‘k kijke…
‘t Houdt eens op ne keer,
Kijkt een vansgelijken
En… het kettert : “Jezuïet!”


‘k Sta nu stille en pleite:
- Zeg eens, vriendje, daar…
Iets me te verwijten?…
Neen?… Wel houd dan maar: “Jezuïet”


- “Sluit dan uwe molen…
Heb ik ooit van u
Mier of maai gestolen?…
Sa! Wat zegt ge nu? “Jezuïet!”


- “Schelden is geen rede,
Schuiflen geen verdriet,
Kom maar eens beneden,
Hier zo op mijn hand. “Jezuïet!”


“Mag ik met geen oge
U dan eens bezien ?
Spot gij met mijn toge…
Met mijn tik misschien? “Jezuïet!”


- “Spreekt gij nog al rappe…
Maar kom eens beneen,
Dat we ‘t ding eens gaan lappen
Onder ons getween! “Jezuïet!”


‘k Peins ik moet hem paaien
Jodenser manier…
- “Vink, hier zit een maaie”… “Jezuïet!”
- Vink, ne vette pier!”, “Jezuïet!”

- “Vink, daar zit een klamper!”
Frrt!… en weggestouwd!
‘k Hore nog eens amper
Piepen door het hout: “Jezuïet!”


Al gelijk toch !… Nooit en hoorde ik
Door de bomen ‘t ketteren van de vinke slaan
Of het heeft me, God vergeef ‘t me…
‘t Heeft me deugd aan ‘t hart gedaan !

Delen

Reacties

Anoniem zei…
Wat een diversiteit aan taal en cultuur op je blog! Het gedicht dat je plaatste is voor mijn leeftijdsgroep weinig of zelfs niet toegankelijk.
Idd, merkwaardig hoe snel een taal evolueert.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)