God, barmhartig maar niet gek?
Graag deel ik met u deze sterke overweging van Brian Crogan sj
Het achtste hoofdstuk van het
Johannesevangelie begint met het bekende verhaal over een arme, ongelukkige
vrouw die gestenigd moest worden omdat ze op echtbreuk was betrapt.
Dankzij Jezus’ tussenkomst werd het leven van de
vrouw gered. Nu blijkt dat sommige uitgevers - mannen –, toen het Nieuwe
Testament naar boven en naar buiten begon te komen, deze episode in hun Griekse
en Latijnse vertalingen ‘om pastorale redenen’ lieten vallen. Waren ze bevreesd dat deze buitengewone
barmhartigheid van Jezus door de nog broze christelijke kudde wellicht
geïnterpreteerd zou kunnen worden als een toestemming om te zondigen? Een
gelijkaardig vermoeden steekt de kop op bij een andere tekst die ook de indruk
geeft te ver te gaan in vergiffenis en barmhartigheid. Christus’ Aramese
uitroep – ‘Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat ze doen!’ – werd
‘door sommige autoriteiten’ in hun vertaling van het schrijnende passieverhaal
van Lucas weggelaten. Rechtvaardigden ze dit door te stellen dat God wel
barmhartig is, zonder twijfel, maar niet gek? Voerden ze als argument aan dat
er in de originele tekst fouten stonden, kleine vergissingen van een of andere
klerk, wat dan zo’n eigenzinnig vers als dit moest verantwoorden? ‘Juist is
juist’, redeneerden ze, ‘en moordenaars moeten ten volle gestraft worden,
anders gaat de gemeenschap uiteen vallen. Waarom zouden wij proberen goed te leven, als zondaars zo gemakkelijk
vergiffenis kunnen krijgen?’
Denken wij ook zo, en herleiden wij Gods
buitenmatige barmhartigheid tot hanteerbare menselijke verhoudingen?
Terug naar Johannes. Onder druk gezet, nodigt
Jezus tenslotte degenen onder de menigte die zonder zonde zijn uit om de eerste
steen te gooien. Allemaal trokken ze weg, vertelt het verhaal, de een na de ander,
al die mannelijke uitdagers, stom en met lege handen, de rotzooi van de kleine
projectielen van hun wraakzucht achter zich latend. Maar de aftocht begint niet met de onbarmhartige idealisten,
de twintigers en dertigers. Hij begint integendeel met de oudsten, zij die tot
het ware inzicht zijn gekomen, volwassen zijn geworden in onze onvolmaakte
wereld. Het wegtrekken begint met hen die, ook in de laatste uren van hun leven
en afgezien van alle diploma’s, de goddelijke weldaad hebben leren kennen van de
twijfel aan te durven.
Reacties
Dat rechts Amerikaanse bisschoppen hier over oordelen roept bij mij vragen op. Laat dit over aan de vrouw in kwestie.
Er valt van alles over te zeggen. Tocht heeft een bisschop hier niets mee te maken en zeker niet omdat deze niet voor kinderen kiest wegens zijn functie.
Maar God is ook barmhartig.
Aan mezelf kan ik weten dat zondigheid iets heel anders is dan opstand tegen God.
Waar échte Liefde is, kan zonde nooit wortel schieten al zijn verkeerde daden en gedachten niet goed te praten... want DE Liefde blijft levend over alles heen.