Wie is Jezus? Antwoord van een anonieme jezuïet (1/4)


Jezus, zoals wij Hem ontmoeten in het Evangelie, spreekt ons aan. Maar we hebben het misschien een beetje lastig met de dogmatische verabsolutering van zijn persoon, die van Hem zomaar een God maakt. Wij zien Hem liever als een gewoon, en toch uitzonderlijk mens, zoals er wellicht nog anderen zijn.

Laten wij Hem inderdaad ontmoeten, zoals de mensen van zijn tijd Hem ontmoet hebben, als een uitzonderlijk iemand. Wanneer wij dan zijn levenshouding, zijn manier van naar mensen toe te gaan, de kracht en het rake ook van zijn woord, zijn authenticiteit, zijn radicaliteit, de zuiverheid, d.i. het weigeren van elke zelfbetrokkenheid bij het leven volgens zijn inzichten, en de manier waarop Hij van daaruit naar de dood heeft toegeleefd, de intensiteit van zijn gebed en van zijn Godsverbondenheid tot ons hebben laten doordringen, dan zullen wij misschien ook tot het besluit komen: die man is op een unieke manier bij God, die man is in God. Dat overkwam alvast de honderdman onder het kruis.

Een anonieme jezuïet

Reacties

Cilia zei…
Voor mij is Jezus zoals ik Hem bezig zie in de evangelies, en de Handelingen.Zijn zelveloze inzet, luisteren,terrecht verwijten van mensen die kleinen teneer drukken en uitsluiten... Daarvan werd gezegd 'Hij ging al weldoende rond en genas allen...' Ik geloof dat Hij Zoon van God is...maar dat is een relatie tussen Jezus en Zijn Vader.Dat laat ik zo.
Oma Marcella zei…
Heeft Jezus ooit zelf gezegd dat hij God is? Ik heb het als zovelen daar ook moeilijk mee. De naamloze jezuïet zegt het ook niet, als ik goed lees zegt hij ´die man is IN God´. Voor mij is dat totaal iets anders.
Waar zijn diegenen die in diepe verbondenheid in meditatiezijn en die diepe band voelen met hun hemelse Vader of met Jezus, m.a.w. die een zo sterke liefdesband hebben met hen. Zijn die ook niet in God?
Ik denk dat er veel meer mystiekers zijn dan we vermoeden en dat er veel meer mensen zijn die heel bewust in God leven. Het is een moeilijke! Ik weet het niet!

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)