Waarom voortdurende kalmte en rust gevaarlijk kunnen zijn
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
In huizen waar steeds kalmte en ongestoorde rust hangt, zal
dit wel zo blijven. Maar het ene of het andere kwaad zal zich er nestelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor Wijsheid, Inspiratie citaat, ignatiaanse spiritualiteit.
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan: ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren. " Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel. Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen. Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene". Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is. Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf! m.i.
Anoniem zei…
Alstublieft aanvulling op thema: JEZUS vandaag is " Levend" Jezus ".
als toegestaan is citeer deel tekst: titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? " " Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden. Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor, Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus" Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus. ".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs. Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........" "....................." " Wie is Jezus? " Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool. Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........." "..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig. We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ". (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
aanvul. laatste regel: (e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ). Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73. citeer Referentie nr.1. 1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard. www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf. In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87 (e.c. Referenties, 1 van 17).
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op reactie van 14 maart 2014, 19:23, citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel: Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen. Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. .........".... .....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen, zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke. Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....." "........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd. In elk mens schijnt de Christus. ..........." ".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept. En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn. Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen? Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....". ( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Anoniem zei…
Dag dromen delen alstutblieft. 1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting, in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver. Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" . Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte". Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " . Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft , en behouden die zelfvertrouwen heeft. Vraag: HOE: Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen). Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg. Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd. m.i. "tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ". Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn. m.i.
Anoniem zei…
Kalmte en rust in een huis zou best geworteld zijn in het leven zelf dat in die diepste punten van rust en uitgestrektheden van kalmte toch altijd in beweging is. Dat houdt een voortdurende alertheid in die ontbreekt in kalmte en rust die in andere zaken zijn wortels vind. Zoals desinteresse of een ongeordende behoefte aan privacy. In die verstarring vindt het kwaad ingang. Sonja Arbeel.
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
Paus Franciscus biedt ons een heel nieuwe weg aan voor vernieuwing, en dit speciaal voor de Kerk. Vernieuwing mag voor hem niet betekenen dat men zijn tijd verprutst met structuren of dat men nog iets nieuws gaat opzetten. Vernieuwing betekent veeleer dat men de centrale plaats van Christus terugwint. En dit, op zijn beurt, vraagt een totaal nieuwe geest en een volkomen nieuw hart. De vernieuwing die Paus Franciscus ons voorhoudt is de bekering van het hart. Dit kan maar als we onze weg samen met Jezus gaan en in nauw contact blijven met Hem. Daarom blijft hij erop aandringen dat we elke dag een passage uit het Evangelie lezen, daarover nadenken en bidden; of we nu in tram of trein zitten, of thuis zijn. Dit is met Jezus optrekken. Als we dit soort van engagement om iedere dag met Jezus op weg te gaan op ons nemen, dan beginnen we te leven in een wereld van genade. En dit is meer dan vertrouwen op menselijke inspanningen. Als Jezus mee met ons op weg gaat, onze gids is, dan z
Deze video-beelden zijn adembenemend. Een echte thriller met een onwaarschijnlijk einde. Zomaar, toevallig, opgenomen door toeristen in het Krugerpark in Zuid-Afrika. Onderaan vind je enkele vraagjes om met dit document naar de diepte te gaan. In deze beelden uit het dierenreservaat kan je zien hoe het leven sterker is dan de dood, hoe het brute geweld uiteindelijk het onderspit moet delven voor het broze nieuwe leven; in gelovige termen uitgedrukt, hoe God kiest voor wat klein en kwetsbaar is; of nog, hoe God het geknakte riet niet breekt en kleine en zwakke mensen groot maakt. Ook al kan dit lang duren, gaat het doorheen ups en downs, en lijkt alles totaal en reddeloos verloren. o Ik kan verwijlen bij deze beelden en deze boodschap in mij laten doordringen. Durf ik, ben ik bereid hierin te geloven? o Ik kan ook zien wat dit betekent in mijn leven: waar heb ik moeten vechten, waar hebben anderen gevochten met en voor mij en ben ík gered geworden uit iets wat objectief uitzichtl
Wijlen Peter-Hans Kolvenbach sj, voormalig algemeen overste van de jezuïeten, legt uit waarom kandidaten voor de Sociëteit van Jezus het vandaag veel makkelijker hebben dan enkele eeuwen geleden. Een vleugje humor op roepingenzondag!
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
“ De tenen van God. Mijn schizofrenie ”. Zo heet het autobiografische boek van Michel Mestrum (ISBN 978 90 6445 881 1). Michel is ervaringsdeskundige. Na een jarenlange opname in de psychiatrie is hij erin geslaagd om zijn zelfstandigheid te herwinnen. Verstandig en talig als hij is, weet hij het onvatbare van zijn psychose haarscherp te verwoorden. Zijn kracht haalt Michel in belangrijke mate uit zijn geloofsleven. Hieronder vindt u enkele sterke citaten. “Net zoals het literatuur betaamt zoek ik kleintjes die spanning te beleven tussen het leven ontvangen zoals het ons gegeven werd, en dankbaar genieten van wat ons allemaal wordt aangereikt, en aan de andere kant genoeg inzicht en tegelijk berusting hebben om te aanvaarden wat ons niet gegeven werd, en om ook daarmee op weg te gaan, wetend dat wij ook daarin de voorbode moeten zien van alles wat wij verder zullen moeten achterlaten of zullen moeten missen. Derhalve moet je durven dromen en je leven mee laten bepalen door een ars m
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is in de Rooms-Katholieke Kerk 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke mens, ook
Het is verdienstelijk voor de hemel om slechte gedachten te verdrijven. Even gevaarlijk is het om goede gedachten niet ten uitvoer te brengen. Ignatius van Loyola
Onderstaand citaat komt uit een brief van Ignatius van Loyola aan Francisco de Borja, hertog van Gandía en onderkoning van Spanje. Ignatius schreef deze brief aan Francisco kort nadat deze, eerst in geheim, jezuïet was geworden. Hij was toen nog steeds onderkoning van Spanje. De later heilige Francisco de Borja sj besteedde vele uren per dag aan gebed. Té veel, vond Ignatius. Hij schrijft : “ Ik verkies dat de helft van die tijd omgezet wordt in studietijd, want de kennis … blijkt altijd heel belangrijk of nuttig voor de toekomst. Besteed die tijd voor het bestuur van uw staat, voor geestelijke gesprekken … Het leidt geen twijfel dat er meer verdienste is voor de ziel en meer genade als ze van haar Heer kan genieten in verscheiden activiteiten en op verschillende plaatsen, eerder dan in één enkele …” (20 september 1548) God kan je vinden in alle dingen , niet alleen in gebed.
Reacties
Idee voorstel a.u.b. als is toegestaan:
ik voel mij " geroepen" om " te roepen" in Rooms Katholieke Kerk, om Jezus die levende is Levende hele jaar introduceren.
" Dat Kruis met dat dramatisch vastgenageld levenloze lichaam aanschouwen " en blijven mensen vertellen dat dat " Jezus was, is " is Jezus te kort doen mijn gevoel.
Van harte heb ik wishful thinking dat na Pasen dat ' logo van RKK " zal veranderen.
Een RKK Kerk binnen komen, is voor velen jonge personen, een schrik oplopen van dat " angstaanjagende Kruis met dat levenloze dramatisch hangende gestorvene".
Wij alle Mensen nodig hebben Jezus, om te roepen ons helpen ons " beteren" , wetende dat na gebed, Jezus levende nabij is.
Als Jezus LEVENDE NABIJ KAN ZIJN, IS HIJ moet die van dat kruis eraf!
m.i.
als toegestaan is citeer deel tekst:
titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "
" Het Judasevangelie bevestigt dat het oorspronkelijke Christendom anders was dan wat de kerken nu belijden.
Het maakt het plausibeler dat het Christendom een variant van de mysteriereligie is.
Jezus en Judas zijn aspecten in de mens: Jezus stelt het geestelijk/goddelijke voor,
Judas is de persoonlijke mens.
Wanneer het Christus - licht feller in ons schijnt, wordt ook de Judas in ons verlicht en dus sterker.
"......." Historische Jezus"
Wat opvalt bij de verschillende commentaren op het Judasevengelie is de kwestie of de erin voorkomende Jezus dezelfde is als de 'historische ' Jezus.
".......over de historische Jezus niets bekend is. "......." is over Jezus geen enkel historisch bewijs.
Geen enkele tijdgenoot van hem, geen enkele geschiedschrijver, of die nu van joodse of Romeinse afkomst is of tot een andere groep behoorde, maakt met één letter gewag van het bestaan van een zekere Joshua of Jezus, ".........."........"
"....................."
" Wie is Jezus? "
Jezus is dus enerzijds het symbool van de esoterische Leraar, de Leraar uit een Mysterieschool.
Maar hij stelt nog meer voor.............."Aeonen"........."Er is een hoogste beginsel, vaak God de Vader genoemd, ..........." God de Vader - een symbool voor het Grenzenloze - een hiërarchie van werelden............"als je Jezus ziet als een kracht in ons, dan is hij inderdaad onze redder........."
"..........." Al met al geeft het Evangelie van Judas ons voldoende aanwijzingen het Christendom in een geheel ander licht te beschouwen dan nu gebruikelijk is. Niet door geloof in het dogma dat Jezus voor onze zonden gestorven is, worden we zalig.
We moeten zelf ons geestelijke deel ontwikkelen en aldus zelf onze zaligheid verwerven. In dit opzicht verschilt het Christendom niet van welke andere godsdienst dan ook ".
(e.c.Bron: Luc.Nr.5/ 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
Bij deze Artikel zijn 17 referenties toegevoegd op bladzijde 73.
citeer Referentie nr.1.
1. Op de site van National Geographic staat een Engelse vertaling
van het Evangelie van Judas. The Gospel of Judas, vertaald uit het Koptisch door Rodolphe Kasser, Marvin Meyer en Gregor Wurst in samenwerking met Francois Gaudard.
www.nationalgeographic.com/lostgospel/_pdf/GospelofJudas.pdf.
In dagblad Trouw van 12 april 2006 verscheen een Nederlandse vertaling van Lodewijs Dros. Die vertaling staat op internet: www.vroegekerk.nl/content.php?d=87
(e.c. Referenties, 1 van 17).
citeer alstublieft deel uit een subtitel van Artikel:
Subtitel: " Christus en Judas in ons" .......religieuze verhalen geen historische verslagen van feitelijke gebeurtenissen. Het zijn mythen.
Mythen vertellen in symbolentaal een verhaal. Soms verwijst dat verhaal op versluierende wijze naar een historische gebeurtenis in de menselijke evolutie, maar het heeft ook betrekking op de mens, elk mens. ........."....
.....Een mens is een samengesteld wezen. In ons zitten verschillende levende elementen,
zoals de persoonlijkheid, en zelfs het dierlijke.
Maar we zijn meer dan allen een persoonlijke mens. In ons leeft een goddelijkheid, die door mystici van alle culturen is ervaren, zij het dat alle er een andere naam aan geven. ....."
"........In het Grieks werd deze inherente god in ons Christos genoemd, wat in het Latijn Christus werd.
In elk mens schijnt de Christus. ..........."
".....als we beseffen dat elk individu door een beroep te doen op zijn geestzijde, in zichzelf moeilijkheden en beproevingen oproept.
En die moeilijkheden moet hij overwinnen. Als je je voorneemt iets goeds te doen, een daad van opoffering te plegen, dan roep je krachten in je op die daaraan tegengesteld zijn.
Onze zelfzuchtige neigingen fluisteren ons dan toe: " Waarom doe je dat? Anderen doen het toch ook niet. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Denk ook eens aan jezelf" . Geven we wel of geen gehoor aan deze zelfzuchtige neigingen?
Zonder strijd, zonder inspanning, is er geen verdienste. ................." en dat betekent dat elke Judas ook een Christus kan worden." ............".....".
( e.c. deel tekst uit artikel titel: " Het Evangelie van Judas - verrader of uitverkoren discipel? "/Luc.Nr.5 / 2006 / 68-73 / Barend Voorham / ).
1. Vandaag op Nederlandse televisie kwaliteit programma, een bekwaam Heer Presentator - gesprek leider van elke week belangrijke schrijvers ontmoeting,
in dat programma bespreken boek van de Gast Schrijver.
Vandaag is schrijver wetenschapper die aan woord was, over interessante onderwerpen vertellen en o.a. een onderwerp was "schaamte" .
Bijvoorbeeld kinderen die gepest zijn op school om een of andere redenen (niet juist, niet terecht), en/of kinderen niet geaccepteerd worden bij , bij "een" " groep " , kunnen later "lopen in hun binnenste met schaamte".
Later in leven deze kinderen als volwassenen nodig hebben goede therapeut. Therapeut die zou zelfvertrouwen helpen in die volwassenen opbouwen om in leven stevig en liefdevol "staan".
Mijn dag droom is dat dat met huidige De Heer Paus Franciscus en ZIJNE, die " therapeut " zou omgang met Kerk zijn " .
Kinderen en volwassenen zelfvertrouwen kunnen opbouwen die niet heeft ,
en behouden die zelfvertrouwen heeft.
Vraag: HOE:
Antwoord: om in taal van RKK kerk dat opbouwende zelfvertrouwen benadrukken.
Kerk heeft nodig grote schare fans. ( " gelovige die gelovige is" en volgelingen uit Idealen).
Fans, dat zijn mensen die trouw blijven voor hun voorbeeld Ideal, die niet behoeven " altijd bekeerd woorden", als Fans, voor die Kerk uit Idealen willen met hun Hart en Ziel zijn, dat is goed genoeg.
Voor al die personen en voor alle personen, " Kerkelijke taal " zou goed doen in liefdevolle bewoordingen.
" Mijn FANS U, Jij bent een Goddelijke, beautiful, Ik hou van Jou, Jij bent stralend Licht, Jij hebt een onbegrensde mogelijkheden te worden wat je zou willen worden, Jij bent altijd waardig, Jij bent Geliefd.
m.i.
"tijd om lief hebben en niet straffen en niet na beneden duwen, maar in waarde verhogen, elke ieder klein of groot ".
Jezus zou dat meteen weten en gelukkig zou zijn.
m.i.