Wat je zélf kan doen om de crisis te lijf te gaan: concrete tips van Ignatius van Loyola (5/6)



Onlangs schreef ik een bijdrage  over Onderscheiden in tijden van crisis. In de leer bij Ignatius van Loyola. Enkele uittreksels (5/6)
  
Zesde richtlijn. Al moeten wij tijdens de troosteloosheid de vroegere voornemens niet veranderen, toch is het zeer nuttig zichzelf intens te veranderen tegen die troosteloosheid in. Bijvoorbeeld door ons toe te leggen op het gebed en de overweging, door onszelf veel te onderzoeken en door royaler te zijn in een gepaste wijze van boete doen. (GO nr. 319)

Er zijn veranderingen die we kunnen doorvoeren tegen de troosteloosheid in. Meer in het bijzonder suggereert Ignatius hier om de fundamentele manier van in het leven staan bij te sleutelen. Uit de drie voorbeelden die hij geeft kunnen we afleiden dat het raakt aan de intensiteit en de kwaliteit van verschillende dimensies van het leven. Het eigene van droefheid is namelijk dat het een mens kan doen terugvallen op oppervlakkigheid en makkelijkheid. Ignatius raadt aan om in te gaan tégen die spontane reflex, en net méér te doen wat we spontaan minder zouden gaan doen.  Hij noemt drie concrete werkpunten :

1.     Gebed en overweging. Ignatius verwijst hiermee naar de relatie met God en Christus. Als het niet goed gaat, hebben vele mensen de neiging om het gebed in te korten, als ze het al niet helemaal achterwege laten. Ignatius vraagt net het tegenovergestelde. In tijden van crisis heb je méér nood om je te voeden aan de bron.

Dit geldt ook voor andere vitale relaties. Als het moeilijk gaat met je man of je vrouw of met je boezemvriend of –vriendin, is dit misschien een signaal dat het nodig is om méér te investeren in die relaties.

2.   Onszelf veel onderzoeken. Hiermee verwijst Ignatius naar het aandachts- of bewustzijnsonderzoek: het nemen van de tijd om tot stilte te komen en om je de vraag te stellen wat er nu precies gebeurt: wat in mijn concrete levenswijze, in mijn leefomgeving zou die onlustgevoelens kunnen verklaren?  Waar onze spontane reflex zou kunnen zijn: ik ga niet te veel “piekeren” en moeilijke vragen stellen, nodigt Ignatius net uit om meer tijd te nemen voor dit aandachtsonderzoek.

3.     Royaler zijn in een gepaste wijze van boete doen. Boetedoen is een woord dat moeilijk in de oren kan klinken. Eigenlijk betekent het jezelf de middelen geven  om dichter te komen bij datgene waar het op aan komt. Materiële welvaart, veel relaties, goede vrienden, boeiende hobby’s enz. Het zijn allemaal goede dingen. Maar je kan er jezelf in verliezen. Vasten, ascese, soberheid, onthouding enz. zijn middelen waarnaar alle grote tradities verwijzen voor mensen die dichter willen komen bij God. Misschien is de troosteloosheid wel een signaal dat je precies van God verwijderd bent geraakt.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Alex zei…
Ik verwacht van God niet dat Hij/Zij als bron van geloof, hoop en liefde mij door de (dagelijkse) hindernissen van het bestaan helpt. God is voor mij een voortdurende bon waaruit vertrouwen voortvloeit...
Katrien zei…
Wat een heldere en bemoedigende richtlijn! Veel dank voor deze tips!
G.J.vanDam-Kievit zei…
Deze tekst moest ik ook weer een paar keer lezen . Voor mij is hier veel van te leren.
e.harland-hazebroek zei…
Ik stel me voor met Ignatius te praten. Het gesprek zou persoonlijker zijn, gericht naar de situatie, bemoedigend met Jezus dichtbij en eindigend met een biecht.
Hij zou er rekening mee houden of ik ziek ben en zijn raad aanpassen. Hij zou ontdekken of ik verdriet verberg. Een goed gesprek is bemoedigend al is wat hij me aanraadt moeilijk; zijn raad komt voort uit vriendschap.
In zulke gesprekken vervaagt de priester en staat daar Jezus. Dan is het geen stap naar gebed maar naar een woordeloze omhelzing.
Je vraagt je af waar komt de inspiratie van een componist vandaan? Geen antwoord behalve schepping. De bruidegom staat naast me, ik omhels hem en denk aan de Paus: ondanks alles straalt hij troost uit.
Jezus maak mij zo met de hulp van Ignatius.
Anoniem zei…
Nikolaas

vandaag de suggesties toegepast en al positieve effecten gehoord, gezien en ervaren !

Arthur
Anoniem zei…
Waar komt de troosteloosheid vandaan? De anderen kunnen heel ontmoedigend werken. We kunnen dan wel onszelf heiligen door boete te doen,maar we moeten toch nuttig zijn ook.

Meest gelezen

Wat deed God voor Hij de wereld schiep? Nieuw boek Nikolaas Sintobin sj - uitnodiging boekvoorstelling

Nonkel Pater: Vijf dromen van Nikolaas Sintobin - De uitdaging van de verscheidenheid

Levensles van piepklein zwaantje: video-meditatie bij begin nieuw schooljaar