Houdt Jezus eigenlijk wel van Maria? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor deze zondag
Hieronder vind je mijn preek voor deze zondag
Wijsheid 9,13-18 Psalmen 90(89)
Filemon 1,9b-10.12-17 Lucas 14,25-33.
Om de paar jaar ga ik Bieke bezoeken. Ze woont in de buurt
van Grenoble, in een piepklein dorpje in de Alpen, aan het einde van een
doodlopende weg. Bieke, ter plaatse beter bekend als kleine zuster Mia, is slotzuster
in een grote gemeenschap van religieuzen die leven in de traditie van de
kartuizers. Het leven van die vrouwen is radicaal. Ze leven in volledige
stilte, en komen hun klooster niet uit. Eigenlijk zijn ze kluizenaressen die
samenleven. Het grootste deel van de dag brengen ze door in afzondering, elk in
haar eigen huisje. Meestal bidden, eten en werken op hun eentje. Niet omdat ze
een hekel hebben aan elkaar. Wel omdat zij die afzondering beschouwen als een hulp
om te kunnen leven in verbondenheid met God, en meer in het bijzonder met
Jezus. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat Bieke nooit naar huis gaat. Dat zal ze
ook niet doen de dag dat haar oude moeder zal sterven.
Toen Bieke 25 jaar geleden intrad in die gemeenschap waren
nogal wat mensen geschokt. “Dat kan je toch niet maken, in het bijzonder niet
naar je familie toe.” Voor sommigen leek het erop dat Bieke zou breken met haar
familie. Blijkt nu, na al die jaren van afwezigheid, dat Bieke eigenlijk een
beetje het kloppende hart is geworden van haar familie. Die mag af en toe op
bezoek komen. En dat doen ze maar al te graag. Ook de neefjes en
nichtjes. Ze voelen gewoon dat Bieke op een heel bijzondere wijze van hen
houdt.
De woorden die we zonet hoorden uit de mond van Jezus kunnen
ook schokken. In het bijzonder het gebruik van het woord “haten”. 'Als
iemand naar Mij toekomt, die zijn vader en moeder, zijn vrouw en
kinderen, zijn broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven niet haat, kan hij mijn leerling niet zijn. Vraagt
Jezus dat we onze ouders, kinderen of echtgenoot zouden haten? Dit kán toch
niet. Haatte Jezus dan zijn moeder, Maria? Jezus vraagt ons toch om van onze
naasten te houden zoals van onszelf. Het sacrament van het huwelijk betekent
toch dat de echtgenoten zoveel als mogelijk van elkaar dienen te houden, en nog
wel met de liefde van Jezus zelf. Hoe kan je dit rijmen met deze oproep tot
haat?
Het is waar dat, alvast in de Nederlandse vertaling die we
zonet lazen, het woord haten wordt
gebruikt. En dat is ook zo in heel wat andere talen. Het is een slechte
vertaling, een typisch voorbeeld van een hebraïsme, ttz, een al te letterlijke
en daardoor eigenlijk verkeerde vertaling. Het werkwoord dat gebruikt wordt in
de oorspronkelijke Griekse grondtekst heeft geen comparatief of vergelijkende
trap. De eigenlijke betekenis van dit woord is minder houden van. Spijtig genoeg, is men dit gaan vertalen door haten. Neen, Jezus vraagt ons niet om te
haten. Waar Jezus ons wél toe uitnodigt is om Hém centraal te stellen. Om God
centraal te stellen in ons leven. Om onze verhouding tot alle andere mensen en
dingen te beschouwen in het licht van onze verbondenheid met de levende Heer. Een
juistere vertaling dan het “haten van
vader en moeder, vrouw en kinderen”, is dan ook “Jezus verkiezen boven vader en moeder, vrouw en kinderen…”
Dat is het net
wat we hoorden aan het einde van deze evangelielezing: Zo kan niemand van u mijn
leerling zijn, als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit. Je losmaken maken van je dierbaren betekent niet dat je breekt met hen.
Voor de christen betekent het wel dat je, in iedereen en alles die je op je weg
ontmoet, probeert God zelf, de oorsprong van alles wat is, te ontmoeten en te
beminnen. Anders gezegd, vandaag nodigt Jezus ons niet uit om minder lief te
hebben. Wel om meer en intenser lief te hebben. Om te ontdekken dat Hijzelf aanwezig
is in heel zijn schepping en ons uitnodigt om te delen in de vreugde van die
schepping.
Ik vermoed dat er niet velen zijn
onder ons die de roeping hebben om, zoals Bieke, kluizenaar of kluizenares te
worden. Maar ik weet en geloof wel dat wij allen geroepen zijn om onze
verbondenheid met Jezus centraal te stellen in ons leven. Niet als een droeve
plicht. Wel als het geschenk dat God ons elke dag opnieuw geeft om, steeds meer
te kunnen liefhebben, zoals Hij.
Nikolaas Sintobin sj
Reacties
Mooi & waardevol
Ik weet niet of ik in alle stilte en afzondering zou kunnen leven, alhoewel ik daar soms over denk. Toch is het alleen zijn in gebed en stilte de beste manier voor mij om in het gebed de verbondenheid met God te ervaren. Ik verlang er soms naar in eenzaamheid te leven.
Maar dan is er mijn familie, tja.......