Indrukwekkende beelden en interviews over de vorming van de Oostafrikaanse jezuïeten.
Je zou voor minder jezuïet worden ...
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Bekkeneel zei…
Op minuut 4.15- 4.16: zegt hij: wealth is not taking you anywhere. Het eerste dat me eigenlijk opviel was het lege beeld. Een lemen weg waarop mensen gaan, te voet. Links en rechts alleen vegetatie. De wandeling. Onze cultuur staat zo verbijsterend volgestapeld met prikkels. Waar je maar gaat, waar je maar zit, een overkill aan prikkels, de zintuigen krijgen geen rust, er is geen sensore deprivatie of sensore armoede en dus geen innerlijke stilte, geen ruimte voor God. Ik denk dat dat al scheelt. Ik denk ook aan de kap der oude monniken die de prikkels via de ogen reduceren en zo de geest al leger lieten. Het heeft allemaal zin. Als je aan tafel zit en je kunt elkaar niet zien kun je niet oordelen, veroordelen, je verbazen over de vorm van een gezicht, niet aangetrokken worden, niet zien of je overbuurman schranst of teveel opschept of juist te weinig en om die reden eer zoekt. Het dient allemaal de ruimte in jezelf voor God. Dit is een erg hoopvol filmpje, alleen al vanwege de vreugdeschittering in de gezegende en geïnspireerde ogen der geïnterviewden. Ook voor ons is het in die zin hoopvol dat in onze cultuur veel zou kunnen veranderen als mensen tot zich door lieten dringen hoe belangrijk zeer eenvoudige ingrepen zijn: de tv vaker uitlaten en er veel kritischer en selectiever mee omgaan. Het aanbod aan spullen, prikkels, goederen, kortom het permanente zintuiglijke bombardement uitzetten of zeer sterk reduceren. Dan wordt het stil en kun je weer bidden. En dan? Dan verandert de wereld omdat je zelf verandert. Waar heeft "wealth" ons gebracht? Bij massale kerksluitingen. Want dat komt niet van het misbruik, maar het is al veel langer aan de gang. Wat ik tegenwoordig doe is dit: bij de 3 groeten aan Maria bid ik bij de eerste groet: h. Maria Moeder van God, bid voor mijn gehoorzaamheid, aan Jezus, de paus en de naaste, dit vanwege haar fiat. Bij de 2e groet: bid voor mijn armoede, vanwege de Zoon die gezegd heeft: Ik heb geen steen om mijn hoofd op neer te leggen. Bij de 3e groet: bid voor mijn kuisheid, want Maria is de Bruid van de H. Geest. Dit raad ik iedereen aan die in de wereld Jezus wil volgen en zich niet uit de koers wil laten slaan door alle negativiteit en de wealth die ook ons nowhere gebracht heeft.
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (1/6) Ee paplepelkatholiek ontdekt hoe je kan bidden met de Bijbel In deze serie wil ik nadenken over het hoe en waarom het zinvol is om te bidden met de Bijbel. En waarom zou je dat doen op de wijze van Ignatius van Loyola. Ik laat me hierbij in belangrijke mate inspireren door mijn eigen ervaring. Ik ben een paplepelkatholiek. Ik heb het christelijk geloof meegekregen vanaf mijn eerste jaren. Het heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven. Van zodra dat mogelijk was, namen mijn ouders mij mee naar de eucharistieviering. Aan tafel werd er gebeden. Ik had geleerd om bij het slapengaan een onzevader of een weesgegroet te bidden. Dat was normaal. Zo ook het doen van goede werken , in de beste zin van het woord. Ook als student vond ik mijn christelijk geloof superbelangrijk. Tegelijk denk ik niet dat ik er veel van snapte. Ik vond liturgie mooi. Ik geloofde in de waarheid van de katholieke leer en moraal. De eucharistie vond ik bij...
Leo Fijen stelde me voor om in gesprek te gaan over hoe omgaan met kwaad en lijden. Een onmogelijke vraag waar enkel maar aarzelende en stamelende antwoorden kunnen op gegeven worden. Het werd een mooi gesprek. Klik hier om naar deze video te luisteren/kijken of klik op onderstaande afbeelding.
Wat is moed? Wat is durf? Wie bereid is één probleem aan te pakken kan vervolgens ook andere problemen aanpakken. Omgaan met problemen is iets wat je leert. Oefening baart kunst. Wat heeft jou al geholpen om te leren omgaan met problemen? Klik hier om dit videootje te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Feest van de Drie-eenheid (Jaar C) Spr. 8, 22-31 Rom. 5, 1-5 evangelie: Joh. 16, 12-15 We zien ze vaak afgebeeld in de schilderkunst. Vader, Zoon en Heilige Geest. Een oudere Heer, lange witte baard, op een wolkje gezeten die de hand reikt of kijkt naar Jezus, de Zoon, al of niet met het kruis. De Geest neemt de vorm aan van een duif of van een stralende lichtstraal. Gewoonlijk vertrekt het samenspel uit de hemel. Doorgaans is er ook een link met wat er gebeurt op aarde. Andere schilderijen of beelden zijn een stuk abstracter Deze rijke variëteit aan voorstellingen van de Triniteit is meer dan zomaar een leuke christelijke hobby. Het trinitair dogma behoort tot de kern van het christelijk geloof. Christenen geloven niet zomaar in God. Dat doen de joden en de moslims net zo goed. Christenen geloven in de drieëne God: één goddelijke natuur, die bestaat in drie personen, drie unieke wijzen waarop de ene God God is. Die drie goddelijke personen zijn voortdurend met elkaar ...
Anna Ancher Waarom zou je bidden met de Bijbel? (3/6) 2. Een leerschool in verlangen Vele specialisten menen dat de Geestelijke Oefeningen vooral een keuzepedagogiek zijn. Zij helpen om, door te bidden met het leven van Jezus, te achterhalen wat zijn navolging voor jou persoonlijk concreet betekent. Anders gezegd, ze zijn een uitnodiging om erachter te komen wat jouw diepste verlangen is. De christen gelooft namelijk dat zijn diepste verlangen niet zomaar een willekeurige gril is. Het is veeleer een antwoord dat zijn oorsprong vindt in een uitnodiging van de Heer zelf. De gebedsmethode die Ignatius aanreikt in zijn Geestelijke Oefeningen is een leerschool om meer inzicht te krijgen in dat verlangen. Ik zal er drie puntjes van belichten. Genadevraag Ignatius nodigt uit om bij het begin van elke gebedstijd met de Bijbel aan God te vragen wat je verlangt. Hij noemt dit de genadevraag. De bedoeling hierbij is dat je naar binnen leert kijken en uitspreekt wat er in je ...
Waar of niet waar? “ Het eigene van christenen is dat ze geloven in God .” Als ik een precies antwoord wil geven op de vraag naar de eigenheid van het christelijk geloof moet ik zeggen “ niet waar ”. Uiteraard geloven christenen in God. Maar het godsgeloof is niet het eigene van de christenen. Dat geloof in de ene God delen we namelijk met de andere monotheïstische godsdiensten. Wat is dan wel het eigene aan de christenen? Dat we geloven in Jezus Christus? Dit is een stap in de goede richting. En wel een belangrijke. Maar het is nog onvolledig. Het eigene van ons christenen is dat we geloven in de Drieëne God: Vader, Zoon en Geest. De kern, het absolute hart van het christelijke dogma is het dogma van de Triniteit. Eigenlijk is het christelijke dogma heel beperkt. Alles samen niet meer dan enkele bladzijden. Er is ongeveer 1000 jaar aan gewerkt door duizenden theologen, de kerkvaders genoemd. Het zijn geen gebeden, laat staan gedichten. Het gaat over uiter...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (4/6) 3. Een leerschool in “Jezus” Ignatius schrijft dat zijn Geestelijke Oefeningen de mens kunnen brengen tot een rechtstreekse ontmoeting met God. Dat is een gedurfde uitspraak. Net als talloos veel andere mensen, kan ik getuigen, dat dit daadwerkelijk zo is. Die ontmoeting kan heel intens en beklijvend zijn. Meestal is ze discreet en eenvoudig, allesbehalve spectaculair. Het ignatiaans contemplerend bidden met de evangelieverhalen over Jezus kan je heel dicht brengen bij de levende Heer. Als kind en jonge man wist ik dat Jezus belangrijk was. Toch was Hij voor mij vooral een afstandelijk en onpersoonlijk concept. Als ik me Hem voorstelde, zag ik Jezus van achteren. Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft dit geleidelijk aan veranderd. Jezus keerde zich als het ware beetje bij beetje naar mij toe. Hij begon mij aan te kijken en ik kon Hem aankijken, van aangezicht tot aangezicht. Voor mij was bidden voorheen relatief ritualistisch. ...
Waarom zou je bidden met de Bijbel? (2/6) 1. Een leerschool in innerlijkheid Twee duizend jaar geleden hadden mensen het voorrecht om Jezus in levenden lijve te ontmoeten. Dat is voor ons anders. Nochtans blijft God zich ook vandaag tot de mens richten. De vraag is of wij in staat zijn om Hem te horen en indien ja, hoe we dit dan kunnen leren. Innerlijkheid Het ignatiaanse Bijbelgebed heeft mij toegang gegeven tot mijn innerlijkheid : een dieper niveau van voelen en ervaren. In onze cultuur worden wij voortdurend bestookt met alle mogelijke prikkels. Vaak zijn die er gewoon op gericht om onze consumptie te verhogen. Ze zijn doorgaans oppervlakkig, vluchtig en inhoudelijk neutraal. Je kan er weinig uit leren. Voor veel van onze tijdgenoten is dit het belangrijkste zo niet exclusieve ervaringsniveau. Zij kunnen niet vermoeden dat onder die bovenkant nog een dieper bewustzijnsniveau schuilgaat. Op dat niveau is er meer duurzaamheid. Manipulatie is wer...
Bidden met de Bijbel 6/6 Een leerschool in vrijheid! In het eerste deel van mijn boek over het ignatiaanse Bijbelgebed vind je zo vijftig tips om te bidden met de Bijbel. Vijftig?! Moet het echt zo ingewikkeld zijn? Kan het niet wat eenvoudiger? Wat geldt voor de hele ignatiaanse spiritualiteit, geldt ook voor het ignatiaans bidden met de Bijbel. Het is geen dwingend keurslijf. Het is een leerschool in vrijheid. De bedoeling is dat je komt tot je eigen wijze van bidden. Het is echter niet nodig het warm water opnieuw uit te vinden. Het is een voorrecht je te mogen laten inspireren door grote leermeesters. Ignatius is zo iemand. Sommige aspecten zullen je meer aanspreken en helpen. Andere minder. Ga er in vrijheid mee om. Ik besluit en vat samen. Het ignatiaanse Bijbelgebed leert hoe je toegang kan krijgen tot je innerlijkheid. De verbondenheid met Jezus die daar kan ontstaan laat toe om het diepste verlangen op het spoor te komen. De vreugde is daarbij het kompas. Z...
Compassie, bezorgdheid, liefde… ze maken creatief. Soms geven ze letterlijk vleugels. Herken je hier iets van in je eigen omgang met anderen? Waar heb jij, gedreven door liefde, echt iets kunnen veranderen in het leven van anderen? Klik hier om deze animatiefilm te bekijken of op onderstaande afbeelding.
Reacties
Het eerste dat me eigenlijk opviel was het lege beeld. Een lemen weg waarop mensen gaan, te voet. Links en rechts alleen vegetatie. De wandeling. Onze cultuur staat zo verbijsterend volgestapeld met prikkels. Waar je maar gaat, waar je maar zit, een overkill aan prikkels, de zintuigen krijgen geen rust, er is geen sensore deprivatie of sensore armoede en dus geen innerlijke stilte, geen ruimte voor God. Ik denk dat dat al scheelt. Ik denk ook aan de kap der oude monniken die de prikkels via de ogen reduceren en zo de geest al leger lieten. Het heeft allemaal zin. Als je aan tafel zit en je kunt elkaar niet zien kun je niet oordelen, veroordelen, je verbazen over de vorm van een gezicht, niet aangetrokken worden, niet zien of je overbuurman schranst of teveel opschept of juist te weinig en om die reden eer zoekt. Het dient allemaal de ruimte in jezelf voor God.
Dit is een erg hoopvol filmpje, alleen al vanwege de vreugdeschittering in de gezegende en geïnspireerde ogen der geïnterviewden. Ook voor ons is het in die zin hoopvol dat in onze cultuur veel zou kunnen veranderen als mensen tot zich door lieten dringen hoe belangrijk zeer eenvoudige ingrepen zijn: de tv vaker uitlaten en er veel kritischer en selectiever mee omgaan. Het aanbod aan spullen, prikkels, goederen, kortom het permanente zintuiglijke bombardement uitzetten of zeer sterk reduceren. Dan wordt het stil en kun je weer bidden. En dan? Dan verandert de wereld omdat je zelf verandert. Waar heeft "wealth" ons gebracht? Bij massale kerksluitingen. Want dat komt niet van het misbruik, maar het is al veel langer aan de gang.
Wat ik tegenwoordig doe is dit: bij de 3 groeten aan Maria bid ik bij de eerste groet: h. Maria Moeder van God, bid voor mijn gehoorzaamheid, aan Jezus, de paus en de naaste, dit vanwege haar fiat. Bij de 2e groet: bid voor mijn armoede, vanwege de Zoon die gezegd heeft: Ik heb geen steen om mijn hoofd op neer te leggen. Bij de 3e groet: bid voor mijn kuisheid, want Maria is de Bruid van de H. Geest. Dit raad ik iedereen aan die in de wereld Jezus wil volgen en zich niet uit de koers wil laten slaan door alle negativiteit en de wealth die ook ons nowhere gebracht heeft.