Indrukwekkende beelden en interviews over de vorming van de Oostafrikaanse jezuïeten.
Je zou voor minder jezuïet worden ...
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Bekkeneel zei…
Op minuut 4.15- 4.16: zegt hij: wealth is not taking you anywhere. Het eerste dat me eigenlijk opviel was het lege beeld. Een lemen weg waarop mensen gaan, te voet. Links en rechts alleen vegetatie. De wandeling. Onze cultuur staat zo verbijsterend volgestapeld met prikkels. Waar je maar gaat, waar je maar zit, een overkill aan prikkels, de zintuigen krijgen geen rust, er is geen sensore deprivatie of sensore armoede en dus geen innerlijke stilte, geen ruimte voor God. Ik denk dat dat al scheelt. Ik denk ook aan de kap der oude monniken die de prikkels via de ogen reduceren en zo de geest al leger lieten. Het heeft allemaal zin. Als je aan tafel zit en je kunt elkaar niet zien kun je niet oordelen, veroordelen, je verbazen over de vorm van een gezicht, niet aangetrokken worden, niet zien of je overbuurman schranst of teveel opschept of juist te weinig en om die reden eer zoekt. Het dient allemaal de ruimte in jezelf voor God. Dit is een erg hoopvol filmpje, alleen al vanwege de vreugdeschittering in de gezegende en geïnspireerde ogen der geïnterviewden. Ook voor ons is het in die zin hoopvol dat in onze cultuur veel zou kunnen veranderen als mensen tot zich door lieten dringen hoe belangrijk zeer eenvoudige ingrepen zijn: de tv vaker uitlaten en er veel kritischer en selectiever mee omgaan. Het aanbod aan spullen, prikkels, goederen, kortom het permanente zintuiglijke bombardement uitzetten of zeer sterk reduceren. Dan wordt het stil en kun je weer bidden. En dan? Dan verandert de wereld omdat je zelf verandert. Waar heeft "wealth" ons gebracht? Bij massale kerksluitingen. Want dat komt niet van het misbruik, maar het is al veel langer aan de gang. Wat ik tegenwoordig doe is dit: bij de 3 groeten aan Maria bid ik bij de eerste groet: h. Maria Moeder van God, bid voor mijn gehoorzaamheid, aan Jezus, de paus en de naaste, dit vanwege haar fiat. Bij de 2e groet: bid voor mijn armoede, vanwege de Zoon die gezegd heeft: Ik heb geen steen om mijn hoofd op neer te leggen. Bij de 3e groet: bid voor mijn kuisheid, want Maria is de Bruid van de H. Geest. Dit raad ik iedereen aan die in de wereld Jezus wil volgen en zich niet uit de koers wil laten slaan door alle negativiteit en de wealth die ook ons nowhere gebracht heeft.
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
De Verrijzenis komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een lange, bewogen geschiedenis aan vooraf. Ook nadien, tot op vandaag, blijft er werk aan de winkel. Het kwaad is weliswaar overwonnen. Maar nog niet uitgeschakeld. Negen maanden heeft Garri Bardin gewerkt (lees gevouwen en geknipt) aan deze stop-motion. Het resultaat grijpt naar de keel.
Deze video-beelden zijn adembenemend. Een echte thriller met een onwaarschijnlijk einde. Zomaar, toevallig, opgenomen door toeristen in het Krugerpark in Zuid-Afrika. Onderaan vind je enkele vraagjes om met dit document naar de diepte te gaan. In deze beelden uit het dierenreservaat kan je zien hoe het leven sterker is dan de dood, hoe het brute geweld uiteindelijk het onderspit moet delven voor het broze nieuwe leven; in gelovige termen uitgedrukt, hoe God kiest voor wat klein en kwetsbaar is; of nog, hoe God het geknakte riet niet breekt en kleine en zwakke mensen groot maakt. Ook al kan dit lang duren, gaat het doorheen ups en downs, en lijkt alles totaal en reddeloos verloren. o Ik kan verwijlen bij deze beelden en deze boodschap in mij laten doordringen. Durf ik, ben ik bereid hierin te geloven? o Ik kan ook zien wat dit betekent in mijn leven: waar heb ik moeten vechten, waar hebben anderen gevochten met en voor mij en ben ík gered geworden uit iets wat objectief uitzichtl
Paus Franciscus wordt uitgenodigd tot iets dat niet meteen zijn specialiteit is. Toch geeft hij deze Cubaanse circusartiesten een kans. En meteen ook zichzelf. Met een meer dan behoorlijk resultaat tot gevolg. Hoe reageer jij als je iets gevraagd wordt waarvan alles doet vermoeden dat je het niet kan? Dat gebeurt namelijk wel vaker in een mensenleven. Vaak wordt een mens geroepen tot iets waartoe hij zichzelf niet in staat acht en dat nochtans zijn weg naar geluk blijkt te zijn.
In de lezingendienst van het brevier vinden we op Stille Zaterdag een boeiende uitleg van Karl Rahner sj over Stille Zaterdag. Enkele uittreksels. “Als we denken aan Stille Zaterdag, valt iets merkwaardigs op: in ons godsdienstig leven slaan we deze dag over. We vieren Goede Vrijdag en Pasen, … Wat er tussen deze twee dagen ligt, namelijk Stille Zaterdag, slaan we over. … Toch belijden we, telkens als we de apostolische geloofsbelijdenis … uitspreken: Hij is nedergedaald ter helle . En dit is de tekst die bij Stille Zaterdag hoort. … Het betekent op de eerste plaats: Jezus is waarlijk gestorven. … De dood heeft Jezus vastgehouden als in banden. Hij was in de dood. … Omdat wij uit hetzelfde hout gesneden zijn en ook midden in het leven reeds onze dood sterven, kunnen wij zijn lot niet enkel van buiten af begrijpen, maar wij kunnen het delen. Gelovend ervaren wij dat zijn nederdaling in de machteloosheid van ons mens-zijn alle paaszaterdag-uren van ons leven geheiligd heef
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
In deze vlog leg ik uit waarom de Goede Week zo uitdagend is voor christenen en hoe het komt dat het bidden met het lijdensverhaal van Jezus een stille vreugde kan opwekken.
Witte Donderdag 2024 Als jezuïet in opleiding woonde ik in Parijs. Elke zaterdagmorgen was ik er vrijwilliger op een dienst voor palliatieve zorgen. De helft van de bedden was voorbehouden voor terminale aidspatiënten. Een van hen was Jean-Louis, een dertiger. Hij was vel over been. Gevolg van chronische diaree. Ik stapte zijn kamer binnen om wat bij te praten. Op dat eigenste ogenblik zag ik Jean-Louis uit zijn bed opspringen. Net op tijd om te voorkomen dat hij zichzelf zou bevuilen door de gevolgen van een zoveelste oncontroleerbare darmkramp. De geur was onuitstaanbaar. Maar nog pijnlijker was de gelaatsuitdrukking van die naakte man. Hij wist niet waar te kruipen van schaamte en walging. Ik ook niet … Amper een minuut later stond er een verpleegster. Een jong meisje met een prachtige glimlach. Met een kwinkslag stapte ze, door de smurrie heen, naar Jean-Louis toe. Ze reinigde hem en hielp hem terug zijn bed in. Haar eigen baby had ze niet met meer zachtheid en liefde
Homilie voor Paaszondag Handelingen 10,34a.37-43 Kolossenzen 3,1-4 Johannes 20,1-9 Als ik denk aan Kerstmis, dan komen spontaan woorden bij me op als familie en gezelligheid. Als ik denk aan Pasen, dan voel ik vreugde en hoor ik het halleluja van Händel weerklinken. Als ik echter de evangelietekst van deze paaszondag lees, dan vind ik geen spoor van die vreugde of van de muzikale overdaad van Händel terug. Integendeel. Johannes biedt een bijna onderkoelde beschrijving van de ontdekking van het lege graf en van het begin van het verrijzenisgeloof. Ook de daaropvolgende scène van het johannesevangelie, de ontmoeting tussen Maria Magdalena en de verrezen Jezus, is nog steeds stil en aarzelend. Het is pas naar de avond van die dag toe, als Jezus zijn angstige leerlingen ontmoet, dat voor het eerst sprake is van vreugde. De vreugde van het geloof in de verrijzenis is duidelijk niet zomaar gekomen. Pasen is geen toverpilletje dat de pijn van het absurde
Reacties
Het eerste dat me eigenlijk opviel was het lege beeld. Een lemen weg waarop mensen gaan, te voet. Links en rechts alleen vegetatie. De wandeling. Onze cultuur staat zo verbijsterend volgestapeld met prikkels. Waar je maar gaat, waar je maar zit, een overkill aan prikkels, de zintuigen krijgen geen rust, er is geen sensore deprivatie of sensore armoede en dus geen innerlijke stilte, geen ruimte voor God. Ik denk dat dat al scheelt. Ik denk ook aan de kap der oude monniken die de prikkels via de ogen reduceren en zo de geest al leger lieten. Het heeft allemaal zin. Als je aan tafel zit en je kunt elkaar niet zien kun je niet oordelen, veroordelen, je verbazen over de vorm van een gezicht, niet aangetrokken worden, niet zien of je overbuurman schranst of teveel opschept of juist te weinig en om die reden eer zoekt. Het dient allemaal de ruimte in jezelf voor God.
Dit is een erg hoopvol filmpje, alleen al vanwege de vreugdeschittering in de gezegende en geïnspireerde ogen der geïnterviewden. Ook voor ons is het in die zin hoopvol dat in onze cultuur veel zou kunnen veranderen als mensen tot zich door lieten dringen hoe belangrijk zeer eenvoudige ingrepen zijn: de tv vaker uitlaten en er veel kritischer en selectiever mee omgaan. Het aanbod aan spullen, prikkels, goederen, kortom het permanente zintuiglijke bombardement uitzetten of zeer sterk reduceren. Dan wordt het stil en kun je weer bidden. En dan? Dan verandert de wereld omdat je zelf verandert. Waar heeft "wealth" ons gebracht? Bij massale kerksluitingen. Want dat komt niet van het misbruik, maar het is al veel langer aan de gang.
Wat ik tegenwoordig doe is dit: bij de 3 groeten aan Maria bid ik bij de eerste groet: h. Maria Moeder van God, bid voor mijn gehoorzaamheid, aan Jezus, de paus en de naaste, dit vanwege haar fiat. Bij de 2e groet: bid voor mijn armoede, vanwege de Zoon die gezegd heeft: Ik heb geen steen om mijn hoofd op neer te leggen. Bij de 3e groet: bid voor mijn kuisheid, want Maria is de Bruid van de H. Geest. Dit raad ik iedereen aan die in de wereld Jezus wil volgen en zich niet uit de koers wil laten slaan door alle negativiteit en de wealth die ook ons nowhere gebracht heeft.