Hoe dan ook, bidden - Vijf dromen van Nikolaas Sintobin


Kerknet vroeg me deze zomer om mijn verlanglijstje voor de komende jaren. Hier heb je vijf dromen van mij, vertrekkend van een grap. (5/5)

Een franciscaan en een jezuïet waren goede vrienden. Beiden waren rokers en vonden het moeilijk om langere tijd te bidden zonder te roken. Ze besloten  dan ook hun overste toestemming te vragen om te roken tijdens het bidden.

Toen ze mekaar terug zagen was de franciscaan terneergeslagen. Ik heb aan mijn overste gevraagd of ik mocht roken terwijl ik bad en zijn antwoord was “neen”.

De jezuïet moest lachen. Ik heb gevraagd of ik mocht bidden terwijl ik rookte. En hij antwoordde “natuurlijk”.

Dit is mijn favoriete jezuïetengrap. Ik lees er van alles in dat me dierbaar is als jezuïet en, ruimer, als christen.


5. Hoe dan ook, bidden

Hoe, waar of wanneer je het doet maakt op zich niet zoveel uit. Als je maar effectief tijd maakt voor gebed. 

Er is geen christelijk leven mogelijk zonder gebed. Ik kan niet leven in verbondenheid met Jezus als ik niet regelmatig tijd vrij maak voor Hem. Een relatie vraagt dat je je erin investeert. Zo ook de relatie met Jezus. Liever een beetje meer dan een beetje minder.

Reacties

Truus van Dam zei…
U heeft gelijk bidden is investeren in je relatie met God. Soms vind ik bidden heel moeilijk doordat je afdwaalt en denkt aan andere dingen tegelijkertijd. En dat zou niet horen, maar dat gebeurd.Kan alleen mijn best blijven doen.
Anoniem zei…
Ja, het bidden geeft veel. Ik zou het waarschijnlijk gaan vergeten als ik niet meer naar een kerkdienst ga. Daarom houd ik dat in stand.We houden het samen in stand houdt.
Eigenlijk heel vreemd dat ik denk dat de kerk een plek is ter ondersteuning van het gebed. Via die weg is het wel weer opnieuw gekomen en voor mij is het een openlijke getuigenis om daar naar toe re gaan. Bezinnen kan op vele manieren, me verbinden met God is erkennen dat ik in Hem geloof en Jezus erken als persoon met essentiele kenmerken van het mens zijn.
e.harland-hazebroek zei…
u bent een toegewijde kettingroker, geinig.
Verder vind.ik ook dat Jezus dagelijks in.ons.denken/handelen te vinden moet zijn en dan komt de vrede/vreugde
vanzelf. Wonderlijk ...
Ilse De Voegt zei…
Mooie reacties las ik vandaag😉🙏👏👏👏👏
Anoniem zei…
Ja inderdaad overal kun je bidden, ik heb tijdens mijn vakantie op het Waddeneiland Schiermonnikoog lopen bidden ( al wandelend) in de natuur, in de stilte ik voelde me zo blij had eindelijk waar ik zo naar verlangde, het pure van de ongerepte natuur, het stille van de stilte, de warme vriendelijkheid van de eilanders en vakantiegangers. Ik was zo dankbaar dat ik dit mocht beleven, mijn bidden was een en al de Heer dankend.
Een Schierfan

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen