Wil je echt van loskomen van die onvrijheid?


Twee mensen hangen vast aan mekaar, of ze dit willen of niet. Ze weten niet hoe ze hier moeten mee omgaan. Met een eenvoudige schaar zouden ze de band kunnen doorknippen. De idee lijkt niet bij hen op te komen. Geleidelijk aan groeit er afstand. Elk gaat zijn leven leiden, hoewel de band er nog steeds is en hun vrijheid ernstig blijft belemmeren.

Als de band dan toch op het punt staat doorgeknipt te worden,  lijken ze dit tegen te werken. Zijn ze gaan houden van hun wederzijdse conditionering? Uiteindelijk verwerven ze toch hun vrijheid.

Herken je iets van die band in jouw leven? Met een ander mens, een voorwerp, een herinnering, een plaats of niets anders? Vroeger? Misschien zelfs nu? Hoe ga jij daarmee om? Onderga je het passief? Zet je bewust stappen om te groeien in vrijheid? En als je ervan losgekomen bent, is dat jou overkomen, zoals in de film, of heb je daar zelf voor gekozen?

Leer je daar iets uit?



Reacties

e.harland-hazebroek zei…
Ik herken het maar al te goed. Het komt ook steeds terug in een andere vorm.
Moet je blijven omgaan met iemand? met iets verbonden blijven ? Laat je de een los, moet de andere(n) dan ook weg ?
Truus van Dam zei…
Jaren heb ik mijn moeder beschermd omdat zij geestelijke problemen had, zij kon niiet zonder mij , misschien ook eigenschuld, als ze ook maar iets over haar zeiden stond ik ervoor , de artsen zeiden in het ziekenhuis dat ik teveel verantwoordelijksheid gevoel had. Misschien , ik zag het toen niet zo, maar een moeder moet haar kind loslaten . Zo werkt het in het leven. Zij had die bescherming van mij nodig het loslaten kon ik pas toen ze overleed 78 jaar en ik toen 45. Zij is heel lang met mij alleen geweest ik was 5 toen mijn vader overleed.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)