Dwingend

Deze morgen zat ik aan het ontbijt met Johannes, een Oostenrijkse medebroeder. Hij vertelde over het Oostenrijkse systeem van financiering van de Katholieke Kerk: de Kirchenbeitrag.

Het dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw. De katholieken moeten van rechtswege, willen ze lid blijven van de Kerk en gebruik kunnen maken van haar “diensten”, zelf jaarlijks het initiatief nemen om met een wettelijk voorgeschreven deel van hun inkomen “bij te dragen” in de kosten van de Kerk. Doen zij dit niet dan wordt na verloop van tijd een officiële procedure in gang gezet die ertoe kan leiden dat zij voortaan niet meer als lid van de Katholieke Kerk worden beschouwd. Concreet betekent dit dat zij dan niet meer kunnen huwen voor de Kerk, geen recht meer hebben op een uitvaart in de Kerk …

In het traditionele Oostenrijk heeft dit systeem lange tijd goed gewerkt. Maar om voor de hand liggende redenen wordt het thans meer en meer als problematisch en contraproductief ervaren.

Geen wonder. Het is overigens ingevoerd door niemand minder dan Hitler precies in de hoop hiermee de Katholieke Kerk een hak te zetten.

In de Westerse culturen wordt de vrije keuze, met reden, als een van de hoogste waarden beschouwd. Het komt de overheid niet toe toe om dwingende systemen uit te denken of in stand te houden aangaande de levensbeschouwelijke dimensie van het leven van haar burgers.

Reacties

Anoniem zei…
Natuurlijk is een dergelijk systeem niet wenselijk en eigenlijk minimaliserend, belachelijk-makend t.a.v. het katholieke geloof. Naar de kerk gaan wordt dan immers als een "hobby", waarvoor je lidgeld moet betalen, zoniet zoek je maar een andere "vrijetijdsbesteding". De andere zijde, merkbaar in onze contreien, is volgens mij echter even contraproductief als bovenvermeld systeem; een té losse houding, "als je komt is 't goed, als je niet komt, ook goed" maakt dat het voor velen niet meer de moeite waard lijkt. Zoeken naar een evenwicht tussen enerzijds genoeg vrijheid en anderzijds een gezonde "binding" (=dat het de moeite waard is terug te komen) is volgens mij één van de grote uitdagingen van de Kerk.
Anoniem zei…
Ik kan me best vinden in wat je schrijft. Ignatius zou zeggen dat het hier over een "spanningsveld" gaat. Niet alles of niets, wit of zwart, maar wel een dynamisch evenwicht, steeds aanpasbaar aan de context.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)