Paus Franciscus neemt het woord nav de moord op Frans van der Lugt sj


Deze morgen, 9 april 2014, legde Paus Franciscus onderstaande verklaring af nav de moord op Frans van der Lugt sj

"Maandag werd in Homs, Syrië, pater Frans van der Lugt, mijn 75-jarig oude Nederlandse medebroeder, vermoord. Hij kwam ongeveer 50 jaar geleden aan in Syrië en zette zich steeds in voor iedereen, met hartelijkheid en liefde. Hij werd graag gezien en geëerd door zowel christenen als moslims.

Zijn brutale moord heeft mij diep bedroefd. Het herinnerde me opnieuw al die mensen die in dat gemartelde land lijden en sterven. Reeds al te lang is dat land het slachtoffer van een bloedig conflict dat doorlopend dood en vernieling veroorzaakt. Ik denk ook aan al die mensen die gekidnapt zijn - christenen en moslims, Syriërs en mensen van andere landen, onder wie bisschoppen en priesters. We vragen de Heer dat Hij mag toelaten dat zij snel terugkeren naar hun geliefden, hun families en gemeenschappen."

Met heel mijn hart vraag ik u allen om samen met mij te bidden voor vrede in Syrië en in de hele streek. Ik doe een diep gemeende oproep tot de Syrische leiders en tot de internationale gemeenschap: doe de wapens zwijgen! Stop het geweld! Geen oorlog meer! Geen verdere vernietiging! Laat er respect zijn voor het humanitaire recht, zorg voor mensen die humanitaire bijstand nodig hebben en laat de vrede waarnaar we verlangen er komen doorheen dialoog en verzoening."


Reacties

Anoniem zei…
Zonder toevoeging .... Amen
Juf Mieke zei…
Prachtige fotocollage van Frans van de Lugt. Laat ik in kleur kopiëren om in mijn godsdienstklas te hangen.
Ik leef mee met allen die rouwen om het afscheid van deze zo verdienstelijke man.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)