Ook een olympisch zwemkampioen is een heel gewoon zoekend mens
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
In onderstaand interview vertelt Inge De Bruyn, olympisch zwemkampioen, in alle openhartigheid waarom ze verlangt op zoek te gaan naar God, in de stilte.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin Sj voor delen met ons met Inspiratie en Wijsheid, met Pracht Jonge Vrouw Inge de Bruijn kennis maken, die haar ervaring o.a. verteld over eenzaamheid, God, Op zoek naar God, video. Prachtig Jonge Vrouw Inspiratie en Wijsheid is in haar Innerlijkheid, Inge de Bruijn. Hartelijk Dank U Super Inspirerende Inge de Bruin om aan programma deel nemen, Op zoek naar God, met ons delen uwe ontdekkingen, samen met Super Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin SJ.
Anoniem zei…
Olympisch Zwem Kampioen INGE DE BRUIN " op het pad van de uitmuntendheid ".
Alstublieft citeer uit boek titel: " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit", geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet. Titel: " 7. Op het pad van de uitmuntendheid" Bladzijden 38 t/m 42. Citeer deel tekst op bladzijde 41. " Ook hier zien we weer de optimistische mensvisie van Ignatius. De mens kan zijn leven lang groeien en bijleren. Dat brengt ons bij het thema van de ignatiaanse uitmuntendheid. Die gaat ervan uit dat, als je je keuzes, groot of klein, leert enten op diepere verlangen, je blijvend kunt verfijnen en groeien. Het potentieel van een mens is schier onbeperkt. Dat geldt voor elke mens, ongeacht zijn of haar leeftijd. Voor de leerling net zo goed als voor de leerkracht. Elk op zijn manier. Voor de een zal dat zijn op sportief of artistiek gebied, voor een ander op intellectueel of religieus gebied. Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid. Wie leeft vanuit de bron van dat diepste verlangen, kan soms grenzen verleggen. Omgekeerd zal hij op andere ogenblikken net de kracht krijgen om grenzen en beperkingen te aanvaarden. Die van zichzelf, soms die van anderen. Ook dat is groei". (e.c. deel tekst op bladzijde 41). P.s. ( super komisch " tekst van grap en bijpassende tekening" op bladzijde 38 en 39 kan ik niet citeren, van harte nodig U allen om dat boek kopen en zelf genieten).
Anoniem zei…
toelichting alstublieft: Olympisch Zwem Kampioen INGE DE BRUIJN kent de pad van uitmuntendheid om Olympisch Zwem Kampioen worden.
Anoniem zei…
Alstublieft in mijn enthousiasme voor Ignatiaanse Spiritualiteit en Ignatiaanse Pedagogie, en enthousiasme voor Jezuïeten Grappen, heel graag citeer uit boek , titel " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit" geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet. Titel: " 13. Op het kompas van het hart" bladzijden 64 t/m 67. citeer deel tekst op bladzijde 66 en deel tekst op bladzijde 67. " De ignatiaanse spiritualiteit en mensvisie rusten op een aantal spanningsvelden. Een belangrijk spanningsveld betreft de verhouding tussen drie belangrijke menselijke vermogens: hart, verstand en wil." "...................." " In zijn eigen groeiproces ontdekte Ignatius dat verstand en hart elkaar niet uitsluiten. Wel dat een goed gevormd verstand het mogelijk maakt om des te verfijnder te luisteren naar de stem van God in het eigen hart en die vervolgens te interpreteren. "........................" " De ervaring van Ignatius toont en leert dat hart, verstand en wil elkaar aanvullen. Met dien verstande dat het hart het kompas is."
Iedereen raakt wel eens verstrooid tijdens het gebed. Daar is niets ongewoons aan. Blijven ze je lastigvallen houd er dan rekening mee dat er verschillende soorten verstrooiingen zijn. Gaat het om mensen om wie je geeft, die ziek zijn of het moeilijk hebben, maak dan van die verstrooiing je gebed. Dat is op dat moment belangrijker dan te blijven vasthouden aan de Schrifttekst waarmee je het gebed bent ingegaan. Zijn het verstrooiingen die je van de Heer wegtrekken, richt je dan tot Hem en erken dat je nog zwak bent of op jezelf gekeerd. En herneem dan de tekst. Hoe meer tijd je genomen hebt om tot innerlijke rust te komen bij het begin van het gebed, hoe kleiner het risico op verstrooiingen – ook al kun je ze nooit helemaal van te voren uitsluiten. Mark Rotsaert sj
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (5/6) Hoe kan je te weten komen wat voor jou weg is naar meer geluk? Ook daar geeft de ervaring van Stefan een bijzondere hint. En zo komen we opnieuw uit bij het vertrouwen. Als ik Stefan goed begrijp, maakt hij onderscheid tussen twee mogelijke sporen. Het eerste is dat van de wil . Dan gaat het over allerhande doelen of uitdagingen die je je zélf stelt in je leven. Vaak omdat men meent dat die belangrijk zijn. Dat is waar ik zonet over schreef. De ervaring van Stefan is dat dit willen hem niet gelukkig maakt en dat het niet dat is dat hem, niettegenstaande alles, opnieuw tot een blij man heeft gemaakt. Het tweede spoor waar Stefan het over heeft is dat van het vertrouwen. Van het zich toevertrouwen aan iets of iemand buiten hem. Hij noemt het liefde , een sprankelend gevoel van leven , levensenergie die naar me toe komt enz. Hier herken ik ook mijn eigen ervar...
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag. Vijfentwintigste zondag door het jaar, C : Amos 8,4-7 1 Timoteüs 2,1-8 Lucas 16,1-13 Mijn eerste taak als jezuïet is internetpastoraat. Het wereldwijde web is mijn tweede thuis geworden. Een thuis omdat het voor mij een voorkeursplek is waar ik het Evangelie mag ontdekken en op mijn beurt doorgeven. Het internet heeft ook schaduwzijden. Een daarvan is dat het internet nooit vergeet. Het feit dat er thans zoveel schandalen aan het licht komen, heeft hier mee te maken. Het internet is onverbiddelijk. Wat er eenmaal op staat, kan je er nauwelijks vanaf krijgen. Ik moest hieraan denken toen ik de lezing uit Amos las. De profeet klaagt er de praktijken aan waarmee kooplui arme mensen bedriegen. Geen van hun daden zal Ik ooit vergeten!, horen we God zeggen. “ Goed zo!” , was mijn spontane reactie. Onrechtvaardigheid moet gestraft worden. Als ik hier echter even over nadenk, gaat mijn hevigh...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 2/5 Spreken Er is echter nog een andere voorwaarde opdat er geluisterd kan worden. De ander dient te spreken. Meer in het bijzonder, dient hij of zij zo te spreken dat het luisteren erdoor niet alleen wordt mogelijk gemaakt, maar dat het ook nog eens wordt bevorderd. Hoe kan je zo spreken dat je verhaal niet de indruk geeft een aaneenrijging te zijn van gemeenplaatsen die je net zo goed op Facebook kan lezen? Hoe kan je echt iets over je binnenkant vertellen zonder dat de luisteraar zich ongewild een voyeur voelt? Hoe kan je, als het jouw beurt is, zó spreken dat jouw inbreng een behapbare bijdrage wordt zonder dat de andere leden zich door de opeenvolgende verhalen meegesleurd voelen in een overweldigende tsunami van informatie? In de komende blogs geef ik vier tips omtrent luistervriendelijk spreken . 1. Spreek vanuit jezelf. Spreek van...
Het lijkt niet mogelijk. Toch gebeurt het hier – al dan niet in scène gezet. Kunnen armoede en miserie samengaan met schoonheid? Wat denk jij? Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
Vooraleer zijn studies aan te vatten, wilde de jonge man gerustgesteld worden door zijn meester. “Kan u mij leren wat het einddoel is van het leven?” “Neen, dat kan ik niet”, antwoordde de meester. Kan u me dan tenminste iets zeggen over de zin van het leven?” “Neen, dat kan ik niet.” "Kan u me wat onderrichten over de betekenis van de dood en van het leven ná de dood?” “Neen, dat kan ik niet.” Minachtend ging de jonge man weg. De leerlingen waren onthutst. Ze vonden dat hun meester zich niet van zijn beste kant had getoond. De meester zei hun op vaderlijke toon: “wat voor zin heeft het om de aard en de zin van het leven te doorgronden als je er nog nooit van geproefd hebt? Ik verkies dat je je gebakje opeet, eerder dan dat je er allerhande bespiegelingen over maakt.” Anthony de Mello sj Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualitei...
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is er in de Rooms-Katholieke Kerk op 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre sj spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke ...
Mag ik in mijn gebed alleen maar liefdevolle, vrome gedachten en gevoelens koesteren. Is het verkieslijk dat ik negatieve gedachten en gevoelens censureer? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. God kent je beter dan jij jezelf kent. Het is daarom niet alleen toegelaten, het is zelfs wenselijk dat je voor Hem komt zoals je bent, zoals je je voelt en met wat je op dat moment te zeggen hebt. Alle maskers mogen naar omlaag. Als je verlangt dat Gods Geest gedurende je gebed in jou kan bidden, dan is het wenselijk dat je vensters en deuren wijdopen zet. Dat je je toont zoals je bent, op dit ogenblik. Anders wordt de ontmoeting moeilijk. Alles wat menselijk is mag dan ook aan bod komen in je gebed. Kijk maar naar de psalmen, het hart van het getijdengebed van de Kerk. Het hele palet van de menselijke gevoelens wordt erin verwoordt. Van de meest verfijnde en hoogstaande, tot de meest gruwelijke en schrikwekkende. God kan ons maar bekeren in de mate dat wij ons aan He...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 1/5 Luisteren In de ignatiaanse traditie wordt veel belang gehecht aan het luistergesprek: een gesprek waarbij de deelnemers iets delen over hun persoonlijke ervaring en onderscheiding. Bij het nadenken hierover wordt doorgaans vooral aandacht besteed aan het luisteren. Dat is geen toeval. De ervaring leert dat luisteren eisend is. Het vraagt om tot op zekere hoogte jezelf los te laten. Dat is de voorwaarde om het zwaartepunt bij de ander te kunnen leggen. Het is een vereiste om hem of haar echt te kunnen begrijpen. Luisteren vooronderstelt ook om je eigen inzichten, ervaringen, argumenten, kennis even te laten voor wat ze zijn, hoe rijk en subtiel ook. Zo kan het stiller worden in jezelf. Het maakt je meer ontvankelijk. Dan wordt het mogelijk om zo te luisteren dat je beter kan achterhalen wat die ander nu eigenlijk wil zeggen. Soms legt die ander verschillende accenten als ji...
Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes. Een leerling uit het Oosten die erg trots was op wat hij als Oosterse spiritualiteit beschouwde, kwam bij de wijze en zei: “Hoe komt het dat het Westen materiële vooruitgang heeft en het Oosten spiritualiteit?” De wijze antwoordde hierop laconiek: “Toen bij de schepping de gaven voor de wereld uitgedeeld werden, kon het Westen als eerste kiezen.” Anthony de Mello sj
Reacties
Prachtig Jonge Vrouw Inspiratie en Wijsheid is in haar Innerlijkheid, Inge de Bruijn.
Hartelijk Dank U Super Inspirerende Inge de Bruin om aan programma deel nemen, Op zoek naar God,
met ons delen uwe ontdekkingen, samen met Super Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin SJ.
Alstublieft citeer uit boek titel: " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit", geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet.
Titel: " 7. Op het pad van de uitmuntendheid"
Bladzijden 38 t/m 42.
Citeer deel tekst op bladzijde 41.
" Ook hier zien we weer de optimistische mensvisie van Ignatius.
De mens kan zijn leven lang groeien en bijleren.
Dat brengt ons bij het thema van de ignatiaanse uitmuntendheid.
Die gaat ervan uit dat, als je je keuzes, groot of klein, leert enten op diepere verlangen,
je blijvend kunt verfijnen en groeien.
Het potentieel van een mens is schier onbeperkt.
Dat geldt voor elke mens, ongeacht zijn of haar leeftijd.
Voor de leerling net zo goed als voor de leerkracht. Elk op zijn manier.
Voor de een zal dat zijn op sportief of artistiek gebied, voor een ander op intellectueel of religieus gebied.
Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid.
Wie leeft vanuit de bron van dat diepste verlangen, kan soms grenzen verleggen.
Omgekeerd zal hij op andere ogenblikken net de kracht krijgen om grenzen en beperkingen te aanvaarden. Die van zichzelf, soms die van anderen. Ook dat is groei".
(e.c. deel tekst op bladzijde 41).
P.s.
( super komisch " tekst van grap en bijpassende tekening" op bladzijde 38 en 39 kan ik niet citeren,
van harte nodig U allen om dat boek kopen en zelf genieten).
heel graag citeer uit boek , titel " Jezuïeten Grappen Humor en Spiritualiteit" geschreven door Nikolaas Sintobin SJ met cartoons van Joris Snaet.
Titel: " 13. Op het kompas van het hart"
bladzijden 64 t/m 67.
citeer deel tekst op bladzijde 66 en deel tekst op bladzijde 67.
" De ignatiaanse spiritualiteit en mensvisie rusten op een aantal spanningsvelden.
Een belangrijk spanningsveld betreft de verhouding tussen drie belangrijke menselijke vermogens: hart, verstand en wil."
"...................."
" In zijn eigen groeiproces ontdekte Ignatius dat verstand en hart elkaar niet uitsluiten.
Wel dat een goed gevormd verstand het mogelijk maakt om des te verfijnder te luisteren naar de stem van God in het eigen hart en die vervolgens te interpreteren.
"........................"
" De ervaring van Ignatius toont en leert dat hart, verstand en wil elkaar aanvullen.
Met dien verstande dat het hart het kompas is."