Hoe en waarom een advocaat besluit om jezuïet te worden en welke rol Mozes daar wel en niet in speelde
Hieronder kan je mijn homilie lezen voor deze zondag.
DERDE ZONDAG VAN DE 40 DAGENTIJD - Jaar C
Ex 3,1-8a.13-15. Ps 103 Kor 10,
1-6.10-12 Lc 13, 1-9
Voor ik jezuïet werd was ik advocaat. Studietijd inbegrepen heb ik 9 jaar in de
juridische wereld vertoefd. Ik had het er naar mijn zin. Wetten en regels
bestuderen om die vervolgens toe te passen op concrete situaties. Die regels
bewonderde ik ook in de Katholieke Kerk waarin ik was opgegroeid. Ik had – en
heb nog steeds - ontzag voor de katholieke leer en moraal. Indrukwekkend hoe
die in de wirwar van het menselijk doen en laten allerhande, vaak subtiele
richtlijnen aanbieden. In mijn familie waren trouwens heel wat juristen. Orde
en regel, daar werd thuis niet mee gespot.
Toen ik afstudeerde was ik goed bevriend met
Johan. Enkele jaren later zou hij een
vooraanstaande Belgisch politicus worden. Johan was atheïst. Op een dag zei hij me: “Nikolaas, over korte
tijd sta jij aan onze kant staat”. Onze kant, daarmee bedoelde hij het
atheïsme. Neen, Johan dreef niet de spot met mij. Hij voelde wel aan dat mijn
christelijke geloof nogal formeel was. Ik besloot er iets aan te doen en werd
lid van een groepje jonge juristen die verlangden het christelijk geloof van de
binnenkant te ontdekken. We werden begeleid
door een jezuïet die ons inwijdde in de ignatiaanse spiritualiteit. Dat
ik vandaag voor u sta, heeft alles te maken met wat ik toen ben gaan ontdekken.
In de eerste lezing hoorden we Mozes vragen naar de
naam van God. Hij krijgt als antwoord “Ik
ben die is”. God is. God is de
kern van het zijn. Maar wat is dat “zijn” van God? Mozes licht een
belangrijke tip van de sluier. Hij zal immers de geschiedenis ingaan als de man
van de 10 geboden. Ruimer, als de auteur van de eerste 5 boeken van het Oude
Testament, de Pentateuch: de boeken waarin de Wet wordt geopenbaard. Mozes is
de man van de Wet. De wet die, doorheen een complex geheel van geboden en
verboden, leert om te leven volgens de wil van God. Die wet heeft als grote voordeel
dat hij duidelijk is. Je weet waar je aan toe bent. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Daar houden wij van.
Jezus zegt overigens dat Hij geen jota wil veranderen aan de Wet.
De toon van de gelijkenis van de vijgenboom die we net
hoorden is echter heel anders. Het begin is zorgwekkend. Jezus suggereert
namelijk dat de afwezigheid van vruchten de schuld is van de vijgenboom zelf.
Het lijkt dan ook billijk dat hij wordt omgehakt. Voor wat, hoort wat. De
uitkomst is anders. De vijgenboom zal extra verzorgd en gevoed worden. Hij
krijgt een nieuwe kans ook al heeft hij het niet verdiend en is hij flink in de
fout gegaan. De boodschap is duidelijk. Hoe voor de hand liggend de juridische
logica ook is, Gods barmhartigheid is groter. Jezus geeft nieuwe kansen, steeds
weer. Het enige wat van ons gevraagd wordt, is om de kans te grijpen.
Neen, het zijn van
God laat zich niet samenvatten in regels. De liefde van God voor elk van ons
laat zich niet opsluiten in cijfers. Wie van ons zou zich hier trouwens nog
durven tonen, was God wel een zakelijke boekhouder? De psalmist zingt het
vandaag uit: De Heer is
barmhartig en welgezind, lankmoedig en
goedertieren. Zo wijd als de hemel de aarde omspant, zo alomvattend is zijn
erbarmen.
Heb ik er spijt van dat ik 9 jaar van mijn leven bezig
ben geweest met wetten en regels? Helemaal niet. Ik denk dat het helpt om
scherper te zien wat goed en kwaad is. Mogelijks heeft het ook mijn verlangen
naar God sterker gemaakt. Maar even goed weet ik dat het de ervaring is van Gods
barmhartigheid die mij heeft doen verlangen om gezel van Jezus te worden
en vooral te blijven, nu reeds meer dan 30 jaar.
Het is de barmhartigheid die mij doet leven en hopen.
Nikolaas Sintobin sj
Reacties
Ik blijf voor hem bidden
Dankjewel daarvoor.
Dank je wel