Jonge christenen (3)

Onlangs hield ik een voordracht over “Bouwen aan de Kerk van morgen. Geloofsvorming voor en met jongeren vandaag”. Ik gaf er een profielschets van jonge christenen vandaag en enkele aandachtspunten voor jongerenpastoraal. Graag deel ik in een aantal afleveringen mijn reflectie met u.

3. Jongeren hebben een verbazend vermogen om in het nu te leven, en om ten volle te genieten van wat zich aandient. Wat er ook aan dat nu-moment is voorafgegaan of wat er op zal volgen. Tot op zekere hoogte zou je kunnen stellen dat verleden en toekomst voor hen niet echt relevant zijn. Is belangrijk en waar datgene wat ik nu kan ervaren, zolang als ik het kan ervaren en ik daarvoor kies. Er is een grote soepelheid en aanpassingsvermogen. Er is een grote druk om nú te genieten en om je goed te voelen.



Tegelijkertijd is er veel onzekerheid, zinloosheid, wanhoop, twijfel, onmacht, eenzaamheid, angst en kwetsbaarheid. Vele jongeren hebben diepe kwetsuren: affectief, relationeel, seksueel … Vaak is hier niet veel van te merken aan de buitenkant. Maar binnen een context van vertrouwen kunnen die zaken wel snel en verrassend open bespreekbaar worden. Met leeftijdsgenoten, maar ook met volwassenen. Ze weten veel over mekaar en zijn, met een soms verbazingwekkende nederigheid, bereid om het masker te laten zakken en zich bloot te geven.


 Cf het Nicodemuseffect/gesprekken: in de veiligheid van het nachtelijk duister komt men vlot tot waarheid.

Delen

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj