Catherine en Michaël: over Eros en veel meer dan dat
Gisteren heb ik in de OLV-kathedraal in Antwerpen het huwelijk ingezegend van twee jonge mensen. Hieronder vindt u de homilie.
Beste Catherine
en Michaël,
Jullie hebben twee heel stevige Bijbelteksten (Hooglied 8, 6-7 + Matteüs
14, 22-33) uitgekozen voor de viering van jullie
huwelijk. Twee teksten die elk uitdagen om ver, heel ver te gaan.
Eerst hoorden we
enkele verzen uit het Hooglied, een buitenbeentje in de Bijbel. In dit boekje dat
meer dan 2500 jaar oud is wordt nergens uitdrukkelijk over God gesproken.
Daarentegen wordt de kracht van de liefde er met heel suggestieve bewoordingen
bezongen.
Er is iets
bijzonder aan dit lied. Man en vrouw zijn er de hele tijd op zoek. Ze smachten
naar mekaar. Ze schreeuwen hun verlangen
uit en houden niet op mekaars schoonheid te prijzen. Soms komen ze heel dicht
bij elkaar. Maar nooit vinden ze mekaar helemaal. Er blijft steeds een afstand
die niet te overbruggen is. Het lukt wel. Goed. Zeer goed. Maar nooit helemaal.
In de Griekse
oudheid heet de god van de liefde Eros. De filosoof Plato legt uit dat Eros
zoon is van Poros en Penia. Poros is de god van de vindingrijkheid. Hij heeft
altijd wel een nieuw idee. Penia is de
godin van de armoede. Doorheen deze
dubbele afstamming probeert Plato te
verklaren hoe het komt dat de liefdeservaring zo complex is.
Het verlangen dat
ons naar mekaar toe stuwt heeft iets eindeloos sterk en creatief. Het is nooit
hetzelfde. Het uit zich in alle dimensies van het leven en het weet feilloos de schoonheid van de ander op het spoor te
komen. Tegelijkertijd is en blijft Eros zoon van Penia: het wil nooit helemaal
lukken, er blijft iets onbereikbaars. Het
wederzijds verlangen mag nog zo eindeloos zijn, als mensen blijven we,
tegelijkertijd, stuiten op onze onmacht en armoede.
Beste Michaël en
Catherine, de voorbije jaren hebben jullie de bruisende kracht, de energie en de
vreugde van jullie wederzijdse liefde mogen ervaren. “Wij vormen een perfect team”, heb ik jullie vaak horen zeggen. Net
als Poros zijn jullie onvermoeibaar. Keiharde werkers … Als ik het goed
begrepen heb, Michaël, heb je deze week nog een nachtje doorgestoken. En het
was echt niet op café …
Jullie willen het
onderste uit de kan. En gelijk heb je. Het leven is zo mooi. En de liefdesband
die jullie opgebouwd hebben geeft het zijn volle kleur en geur en smaak.
Het is diezelfde
liefde die maakt dat jullie meer en meer ook plaats zijn gaan inruimen voor, ik zou bijna durven zeggen dat jullie het
mekaar zijn gaan “gunnen” dat er hier en daar “défaukes” zijn; in jullie zelf,
en in jullie relatie. Niet dat jullie daar niet aan willen werken. Maar de
schoonheid van de mens ligt ook voor een stuk in het feit dat hij niet volmaakt
is. Ook al is altijd even makkelijk om dragen. Het is wijsheid om met die
onvolmaaktheid om te leren gaan, eerder dan ze met man en macht te willen
bestrijden. En die wijsheid en mildheid zijn vrucht van liefde.
Het is dan ook
niet zo verwonderlijk dat jullie het in onze gesprekken hebben gehad over
jullie hoop en geloof dat God hier iets voor jullie in petto heeft. Beste
trouwers, daar gaat het sacrament van het huwelijk nu net over. En eigenlijk
ook de ervaring van Petrus die we zo net beluisterden.
Niemand zo onstuimig,
zo vrijgevig, zo energiek als Petrus. Niemand ook zo kwetsbaar en zo aarzelend als diezelfde Petrus. Toch waagt
hij het erop. De kracht van zijn verlangen maakt dat onmogelijke dingen toch mogelijk
worden. Petrus loopt over het water.
Zijn vertrouwen in Jezus is zo groot dat
hij zich 100% durft te geven en daardoor, totaal onverwacht, grenzen kan verleggen.
Beste Michaël en
Catherine, jullie verlangen om je 100% aan mekaar te geven. 100% . Dat wil
eigenlijk zeggen, meer dan een mens doen kan. Jullie hebben het grote geluk uit
gezinnen te komen waar jullie hebben mogen ervaren dat dit mogelijk is. Net als
Petrus, zullen ook jullie in jezelf en in mekaar onvermoede lagen en plaatsen
aanboren, die nog mooier en rijker zijn dan je ook maar kan vermoeden. Alleen
kan dit niet. Samen wel. Michaël, kijk eens naar Catherine. Ze is nog veel
mooier dan je ook maar kan vermoeden. Catherine, kijk eens naar Michaël. Hij is
nog veel mooier dan je ook maar kan vermoeden.
Wie het aandurft
om op het water te lopen, neemt ook het risico om te zinken. Dat overkomt
Petrus. Zoals elkeen die zich waagt aan het avontuur van de liefde, weten jullie
dat dit mogelijk is en wat dit betekent. Maar hier ligt het verschil met Eros.
Eros is kind van Penia en dus kind van de armoede. Eros staat er alleen voor. Petrus,
in zijn diepe vriendschap met Jezus, ontdekt dat hij er niet alleen voor staat,
dat hij kind is van God. Van zodra de zinkende Petrus de hulp inroept van
Jezus, reikt deze hem een helpende hand.
Beste Michaël en
Catherine, zo dadelijk stappen jullie voorgoed de huwelijksboot in en gaan
jullie samen in zee. Wees niet bang.
Wees nooit bang. Hier in deze mooie OLV-Kathedraal mag ik jullie als priester
het eigenlijk bijna ongelofelijke nieuws meedelen dat vandaag God, dat Jezus
zelf, zich samen met jullie gaat verbinden in het avontuur van jullie liefde.
Durf hierin te geloven. Vergeet het nooit. Herinner er mekaar aan.
Neen, de Heer
neemt het roer niet over. Jullie blijven vrij en dus zelf verantwoordelijk voor
jullie huwelijksboot. Voortaan vaart er wel een discrete reiziger met jullie
mee. Aan jullie de vrijheid om regelmatig met Hem te overleggen, om je aan Hem
te spiegelen, om zijn raad en bijstand in te roepen en om toe te laten dat Hij
jullie met raad en daad bijstaat. Uit ervaring kan ik jullie zeggen dat de
telefoonlijn met hierboven nooit op voicemail staat.
Beste Catherine
en Michaël, jullie beginnen aan het mooiste avontuur dat man en vrouw kunnen
aangaan. Geef je volledig. Reik elkaar de hand, steeds opnieuw. Dag in, dag
uit. Als je ziet dat de ander zinkt. Maar ook als het haar of hem goed gaat. Reik de hand, ook als de andere hand niet of slechts
moeizaam uitgestoken wordt. Wederkerigheid is geen recht of een voorwaarde. Het
is een geschenk.
Doe je best en
laat toe dat God de rest doet. Talrijke mensen zijn jullie voorgegaan en hebben
jullie veel gegeven. Nu is het jullie beurt. Wij rekenen op jullie en jullie
mogen ook op ons rekenen.
God zegene en God
beware jullie. Amen.
Reacties