Even omdraaien om het duidelijk te maken. Wel even schokkend (video)
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Creativiteit werkt …
Gewoon even de rollen omdraaien. Wat zo “vertrouwd”
lijkt, wordt plots aanstootgevend.
Ja, ook aan het kwaad kan je wennen.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, heeft alle Kennis in Huis, voor NIEUWE DENKEN, NIEUWE ECONOMISCHE DENKEN, DENKEN MET HART. Religie-het waartoe der dingen, Filosofie-het waarom der dingen, Wetenschap-het hoe der dingen, In samenwerking met Hinduïsme, Buddhisme, Islam, Rooms Katholieke Kerk heeft potentie, leiding geven aan nieuwe Wereld model in met Christus Liefde.
Anoniem zei…
Een knappe video, dat we met alles in ons leven kunnen toepassen! Draai gewoon de rollen om! Spreken we kwaad over iemand anders, hoe zou dat voelen als ze kwaad over ons spraken? Gaan we roddelen, hoe zou het voelen als ze over ons roddelen? Vinden we iemand niet waard om contact mee te zoeken, te stom, te klein, te lelijk, enz., hoe zouden wij ons voelen als ze met ons geen contact maken? Die persoon voldoet niet aan een profiel, die gooien we buiten, die negeren we, enz.. Hoe zou het voelen als wij niet vol deden en daarom worden buiten gegooid, genegeerd? En zo kan ik nog even voortdoen! Dank Nicolaas voor deze prachtvideo!
Tinus
Anoniem zei…
"kwaad, vluchtelingen, zonde": Religie afgeleid van re-ligo (re=weer,ligo=verbinden). Religie duidt ons weer "terug verbinden met de kern van ons wezen, de geest in ons. Religie is:streven naar eenwording, met de Bron waaruit alles voortkomt door met onze edelste bewustzijnsaspecten, een levenshouding te kiezen en in de praktijk brengen en dit alles als hoogste Wet of Plicht te beschouwen.Rooms Katholieke Kerk heeft potentie NU en Kansen Nu een leiding geven aan Wereld in bouwen van Nieuwe Denken, (i.s.m. alle 3 andere religies?). m.i.
Anoniem zei…
aanvulling aub op 23/11/13,12:14. Nieuwe Denken:ECONOMIE MET HART, en doelen opnieuw aan Wereld aanbieden. Voor Oorlog Industrie bijv: Geen oorlog tuig bouwen, wel een Zon Fabriek dat op nucleaire principe van Zon, getest en geniaal bevonden door wetenschap. Cosmetica Industrie , voeding produceren en niet gigantische verspilling van grondstoffen voor dure creme's voor zgn."eeuwig jong blijven" en etc.Religie-het waartoe der dingen, het beseffen van de gemeenschappelijke bron van de oorzaken achter verschijnselen, Rooms Katholieke Kerk met H.P.Franciscus en ZIJNE heeft alle KENNIS en CHRISTUS LIEFDE. Rooms Katholieke Kerk heeft potentie talloze poorten van innerlijke en maatschappelijke harmonie kunnen openen. Op Wereld toneel in samenwerking met gelijkgestemden van andere "gebieden".
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U, Video hart verscheurend.In jaren 1900...plus zijn miljoen mensen van Europa in heel snel tempo gevlucht naar America, en daar hadden nieuwe kansen. Vluchtelingen stroom richting Europa nu is niet te vergelijken met toen, omdat Europa kan die vluchtelingen niet zelfde bieden als toen in 1900.....plus in America. Transformatie is nodig in Denken en Doen. "Geld verdienen systeem" in snelheid door gokken op Beurzen" , of door roven van schatten van Planeet Aarde dienen getransformeerd worden.vraag: door wie? door grote organisaties als Rooms Katholieke Kerk H.P.Franciscus en ZIJNE, in SAMENWERKING, m.i. allen uitnodigen die bijdrage kunnen leveren, en alle religies, op Wereld Niveau, in gebieden waar vluchtelingen van vluchten dienen oorlogen tot stilstaand komen, dijken gebouwd voor rivieren en onderwijs met computer middelen kunnen heel spoedig vruchten dragen, als zgn: "islamistische groeperingen vechten" heb beste zou zijn door "Islam op Wereld niveau met kennis bij staan, door Rooms Katholieke Kerk?" Alle mensen op wereld zijn broeders en zusters.Verschillende manieren om godsdienst beleven hoeft niet verdelen, maar juist verrijken en stimuleren, elkaar respecteren. Jezus woorden: "ik kom u het zwaard brengen", en "het koninkrijk der hemelen moet met kracht genomen worden " is symbolisch voor hogere in bewustzijn, in zichzelf koesteren zegevieren over het "lagere" gewoonte in zichzelf.
Anoniem zei…
toelichting aanvulling op reactie 23/11/13, 13:16. thema: samenwerken met andere religies voor snel en duurzaam tot stand brengen van transformatie, van een verspillende economie, naar een economie met een Hart. zo net heb ik gelezen een wijze artikel: IGNÏS WEBMAGAZINE, 30 oktober 2013, auteur JAN PETERS SJ, rubriek KERK & RELIGIE, titel " DROMEN VAN VEELKLEURIG EENHEID". graag citeer deel tekst van titel: " Mea Culpa " ".......We zullen ons openstellen voor de gave van andere tradities en onze eigen gave met hen delen"..... ........We zullen ons inzetten voor het welzijn van de mensheid en de schepping, samen met mensen uit andere geloofsgemeenschappen." einde citeren. Mijn enthousiasme is duidelijk te verklaren dat: Rooms Katholieke Kerk met H.P.Franciscus en ZIJNE, Potentie is, Leider zijn voor Land en Wereld .
Mijn nieuwe boek God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus , is nu uitgekomen en ligt te koop in de boekhandels. In deze vlog (korte video) leg ik uit waarover dit boek gaat en waarom het verschillend is van al de andere boeken die ik tot nu geschreven heb. Je kan het boek bestellen via internet door hier te klikken . Klik hier of op onderstaande afbeelding om de vlog te bekijken.
Iedereen raakt wel eens verstrooid tijdens het gebed. Daar is niets ongewoons aan. Blijven ze je lastigvallen houd er dan rekening mee dat er verschillende soorten verstrooiingen zijn. Gaat het om mensen om wie je geeft, die ziek zijn of het moeilijk hebben, maak dan van die verstrooiing je gebed. Dat is op dat moment belangrijker dan te blijven vasthouden aan de Schrifttekst waarmee je het gebed bent ingegaan. Zijn het verstrooiingen die je van de Heer wegtrekken, richt je dan tot Hem en erken dat je nog zwak bent of op jezelf gekeerd. En herneem dan de tekst. Hoe meer tijd je genomen hebt om tot innerlijke rust te komen bij het begin van het gebed, hoe kleiner het risico op verstrooiingen – ook al kun je ze nooit helemaal van te voren uitsluiten. Mark Rotsaert sj
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (5/6) Hoe kan je te weten komen wat voor jou weg is naar meer geluk? Ook daar geeft de ervaring van Stefan een bijzondere hint. En zo komen we opnieuw uit bij het vertrouwen. Als ik Stefan goed begrijp, maakt hij onderscheid tussen twee mogelijke sporen. Het eerste is dat van de wil . Dan gaat het over allerhande doelen of uitdagingen die je je zélf stelt in je leven. Vaak omdat men meent dat die belangrijk zijn. Dat is waar ik zonet over schreef. De ervaring van Stefan is dat dit willen hem niet gelukkig maakt en dat het niet dat is dat hem, niettegenstaande alles, opnieuw tot een blij man heeft gemaakt. Het tweede spoor waar Stefan het over heeft is dat van het vertrouwen. Van het zich toevertrouwen aan iets of iemand buiten hem. Hij noemt het liefde , een sprankelend gevoel van leven , levensenergie die naar me toe komt enz. Hier herken ik ook mijn eigen ervar...
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag. Vijfentwintigste zondag door het jaar, C : Amos 8,4-7 1 Timoteüs 2,1-8 Lucas 16,1-13 Mijn eerste taak als jezuïet is internetpastoraat. Het wereldwijde web is mijn tweede thuis geworden. Een thuis omdat het voor mij een voorkeursplek is waar ik het Evangelie mag ontdekken en op mijn beurt doorgeven. Het internet heeft ook schaduwzijden. Een daarvan is dat het internet nooit vergeet. Het feit dat er thans zoveel schandalen aan het licht komen, heeft hier mee te maken. Het internet is onverbiddelijk. Wat er eenmaal op staat, kan je er nauwelijks vanaf krijgen. Ik moest hieraan denken toen ik de lezing uit Amos las. De profeet klaagt er de praktijken aan waarmee kooplui arme mensen bedriegen. Geen van hun daden zal Ik ooit vergeten!, horen we God zeggen. “ Goed zo!” , was mijn spontane reactie. Onrechtvaardigheid moet gestraft worden. Als ik hier echter even over nadenk, gaat mijn hevigh...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 2/5 Spreken Er is echter nog een andere voorwaarde opdat er geluisterd kan worden. De ander dient te spreken. Meer in het bijzonder, dient hij of zij zo te spreken dat het luisteren erdoor niet alleen wordt mogelijk gemaakt, maar dat het ook nog eens wordt bevorderd. Hoe kan je zo spreken dat je verhaal niet de indruk geeft een aaneenrijging te zijn van gemeenplaatsen die je net zo goed op Facebook kan lezen? Hoe kan je echt iets over je binnenkant vertellen zonder dat de luisteraar zich ongewild een voyeur voelt? Hoe kan je, als het jouw beurt is, zó spreken dat jouw inbreng een behapbare bijdrage wordt zonder dat de andere leden zich door de opeenvolgende verhalen meegesleurd voelen in een overweldigende tsunami van informatie? In de komende blogs geef ik vier tips omtrent luistervriendelijk spreken . 1. Spreek vanuit jezelf. Spreek van...
Het lijkt niet mogelijk. Toch gebeurt het hier – al dan niet in scène gezet. Kunnen armoede en miserie samengaan met schoonheid? Wat denk jij? Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
Vooraleer zijn studies aan te vatten, wilde de jonge man gerustgesteld worden door zijn meester. “Kan u mij leren wat het einddoel is van het leven?” “Neen, dat kan ik niet”, antwoordde de meester. Kan u me dan tenminste iets zeggen over de zin van het leven?” “Neen, dat kan ik niet.” "Kan u me wat onderrichten over de betekenis van de dood en van het leven ná de dood?” “Neen, dat kan ik niet.” Minachtend ging de jonge man weg. De leerlingen waren onthutst. Ze vonden dat hun meester zich niet van zijn beste kant had getoond. De meester zei hun op vaderlijke toon: “wat voor zin heeft het om de aard en de zin van het leven te doorgronden als je er nog nooit van geproefd hebt? Ik verkies dat je je gebakje opeet, eerder dan dat je er allerhande bespiegelingen over maakt.” Anthony de Mello sj Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualitei...
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is er in de Rooms-Katholieke Kerk op 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre sj spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke ...
Mag ik in mijn gebed alleen maar liefdevolle, vrome gedachten en gevoelens koesteren. Is het verkieslijk dat ik negatieve gedachten en gevoelens censureer? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. God kent je beter dan jij jezelf kent. Het is daarom niet alleen toegelaten, het is zelfs wenselijk dat je voor Hem komt zoals je bent, zoals je je voelt en met wat je op dat moment te zeggen hebt. Alle maskers mogen naar omlaag. Als je verlangt dat Gods Geest gedurende je gebed in jou kan bidden, dan is het wenselijk dat je vensters en deuren wijdopen zet. Dat je je toont zoals je bent, op dit ogenblik. Anders wordt de ontmoeting moeilijk. Alles wat menselijk is mag dan ook aan bod komen in je gebed. Kijk maar naar de psalmen, het hart van het getijdengebed van de Kerk. Het hele palet van de menselijke gevoelens wordt erin verwoordt. Van de meest verfijnde en hoogstaande, tot de meest gruwelijke en schrikwekkende. God kan ons maar bekeren in de mate dat wij ons aan He...
Luistervriendelijk spreken, hoe doe je dat? Een ignatiaans perspectief door Nikolaas Sintobin sj. 1/5 Luisteren In de ignatiaanse traditie wordt veel belang gehecht aan het luistergesprek: een gesprek waarbij de deelnemers iets delen over hun persoonlijke ervaring en onderscheiding. Bij het nadenken hierover wordt doorgaans vooral aandacht besteed aan het luisteren. Dat is geen toeval. De ervaring leert dat luisteren eisend is. Het vraagt om tot op zekere hoogte jezelf los te laten. Dat is de voorwaarde om het zwaartepunt bij de ander te kunnen leggen. Het is een vereiste om hem of haar echt te kunnen begrijpen. Luisteren vooronderstelt ook om je eigen inzichten, ervaringen, argumenten, kennis even te laten voor wat ze zijn, hoe rijk en subtiel ook. Zo kan het stiller worden in jezelf. Het maakt je meer ontvankelijk. Dan wordt het mogelijk om zo te luisteren dat je beter kan achterhalen wat die ander nu eigenlijk wil zeggen. Soms legt die ander verschillende accenten als ji...
Reacties
Religie-het waartoe der dingen, Filosofie-het waarom der dingen, Wetenschap-het hoe der dingen,
In samenwerking met Hinduïsme, Buddhisme, Islam, Rooms Katholieke Kerk heeft potentie, leiding geven aan nieuwe Wereld model in met Christus Liefde.
Tinus
Transformatie is nodig in Denken en Doen.
"Geld verdienen systeem" in snelheid door gokken op Beurzen" , of door roven van schatten van Planeet Aarde dienen getransformeerd worden.vraag: door wie? door grote organisaties als Rooms Katholieke Kerk H.P.Franciscus en ZIJNE, in SAMENWERKING, m.i. allen uitnodigen die bijdrage kunnen leveren, en alle religies, op Wereld Niveau, in gebieden waar vluchtelingen van vluchten dienen oorlogen tot stilstaand komen, dijken gebouwd voor rivieren en onderwijs met computer middelen kunnen heel spoedig vruchten dragen,
als zgn: "islamistische groeperingen vechten" heb beste zou zijn door "Islam op Wereld niveau met kennis bij staan, door Rooms Katholieke Kerk?" Alle mensen op wereld zijn broeders en zusters.Verschillende manieren om godsdienst beleven hoeft niet verdelen, maar juist verrijken en stimuleren, elkaar respecteren.
Jezus woorden: "ik kom u het zwaard brengen", en "het koninkrijk der hemelen moet met kracht genomen worden " is symbolisch voor hogere in bewustzijn, in zichzelf koesteren zegevieren over het "lagere" gewoonte in zichzelf.
zo net heb ik gelezen een wijze artikel: IGNÏS WEBMAGAZINE, 30 oktober 2013, auteur JAN PETERS SJ, rubriek KERK & RELIGIE, titel " DROMEN VAN VEELKLEURIG EENHEID".
graag citeer deel tekst van titel: " Mea Culpa "
".......We zullen ons openstellen voor de gave van andere tradities en onze eigen gave met hen delen".....
........We zullen ons inzetten voor het welzijn van de mensheid en de schepping, samen met mensen uit andere geloofsgemeenschappen."
einde citeren.
Mijn enthousiasme is duidelijk te verklaren dat:
Rooms Katholieke Kerk met H.P.Franciscus en ZIJNE, Potentie is, Leider zijn voor Land en Wereld .