Tijdens mijn kindertijd was er in ons gezin
een verbod op geweld-speelgoed. Ook op het kijken naar geweldfilms.
Onderstaand video over de spiraal van het
geweld geeft daar een interessante duiding aan.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk dank U voor onderwerp dat van af nu veel aandacht zou goed doen, veel aandacht aan besteden. Voor Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, een "werk- veld" voor Wereld Leider, een nieuw elan toevoegen, " mensheid leven" leren begrijpen.
1. Geweld: m.i. "vroeger geweld" dat waren" veroveren van andere mensen en grondgebieden, en andere geweld door martelen van een groep mensen door andere mensen uit domheid.
Mensen langzaam hebben zich ontwikkeld en bijvoorbeeld de "bond, Verenigde Naties opgericht".
2. Geweld NU: is door hebzucht "geld snel verdienen" door moderne technische trucjes van manipulaties en NLP -methoden om jongeren aanzetten : "kopen, kopen acties films met geweld, dat is makkelijk maken "
3. Hoe "de tij te keren" ? bijvoorbeeld een super modern bedrijf laten films ontwikkelen voor ruimte reizen, wat nu een werkelijkheid is meer en meer, en dat is super inspirerend en echt om jongeren daar aandacht aan besteden, wetenschap ! aan jongeren aanbieden, om leren respectvol omgaan met NATUUR, GOD en met elkaar onderling.
Er zijn prachtige DVD's in prijs van 20,= euro per stuk, die met computer technieken, Onze "Hemel" , de sterren, planeten, de interactie samenwerking uit/van/door: een groot ontwerp, bestuurd door "big mind". - die moderne ruimte reizen-films ,. dat aangepast zouden zijn aan verschillende leeftijden, via scholen verspreiden, scholen aanmoedigen mee zich ontwikkelen in wetenschap door zo makkelijk is te begrijpen, in wetenschappelijke DVD onze Universum uitgebeeld.
4. Een nieuw leervak in alle scholen introduceren van de leeftijd van jongste tot oudste in "leer methoden aangepast aan leeftijden", bijvoorbeeld: thema: HAPPINESS. " The Soul has Five Primary Qualities, primary colours of humanity with which we paint the picture of our lives. Peace, purity, love, knowledge, HAPPINESS." " Happines is the natural expression of joy in being alive and interacting with others. Happiness is only possible when I relate to myself and express respectfully what I am and allow others toe share in what I am and what I have. I relate to people and nature and experience the fulfillment of human life through relationships."
* leren omgaan met conflicten in familie, in school en op straat. Conflicten leren oplossen door zo genaamd " Socratische methode, Socratische dialoog". p.s. ik weet dat tijdje geleden op sommige (?) scholen, kinderen van jongs af aan leerden, goed communiceren met elkaar, door tijd nemen, ander aan woord laten, en om de buurt eigen standpunt rustig bepleiten. (In Nederland en op een school, dit is mijn verteld door moeder, haar kinderen, die op deze goede school waren). Wereld heeft nodig WERELD LEIDER, en charismatische wereld leider heeft grote fan club. Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE heeft CHARISMATISCHE uitstraling en INSPIRERENDE KRACHT om mensen met elkaar verbinden, en onderwijzen en LEIDEN naar toekomst met veel "happiness". m.i.
Anoniem zei…
aanvulling alstublieft op reactie 13 november 11:12, tekst: : punt 2. "Geweld NU"...." Tijdje geleden is in een onderzoek (niet Nederlandse ), in een school en: de kinderen waren verdeeld in twee groepen, die een groep heeft een positieve beelden van acties gezien, de andere groep was blootgesteld aan gewelddadige acties in platjes en filmpjes. Is toen ontdekt , ontdekken toen!: dat de groep die positieve beelden had beter presteerde dan die groep met gewelddadige beelden.
Gewelddadige films zijn NIET GEZOND. Misschien een idee zou zijn, dat alle Zorgverzekeraars daar over aanmoedigen, dat zij op hun beurt, zullen pleiten gewelddadige films weren uit handel. Dat alle geweld in films, maakt mensen ziek voelen, dat kunnen Zorgverzekeraars liever niet promoten en wel verbannen.
2. "Peace". This is the original quality of the Soul. The personal inner state of non-violence. In this state of peace, I harmonize with everything and everyone around me." " The one who has self-respect is the one who is free from aggression, to be in the state of one's own self-respect is to be confident and the one who is confident will be assertive but can never be aggressive."
3. Mijn Wishful thinking, voor alle hulp zich wendden tot Rooms Katholieke Kerk. Rooms Katholieke Kerk heeft prachtige gebouwen, die misschien nu intensiever zouden kunnen beleefd door jongere bezoekers (17 jaar -30 jaar). Met activiteiten die en mediteren en acteren zouden Jongeren inspireren Leven zien als een Wonder?
p.s. ik heb alle hoop op Rooms Katholieke Kerk van Nu en Morgen voor wereld beter maken. m.i. Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, heeft POTENTIE Wereld leiden.
Anoniem zei…
hartelijk dank U voor mogelijk maken om reactie te toelichten. thema: geweld, kwaad, opvoeding. opvoeding is de basis, voor een goed evenwichtig visie voor kind, aan geven, om op eigen benen kunnen staan in een grote wereld. Wie zijn die opvoeders? zijn dat altijd? personen die zelf goede opvoeding genoten hebben en weten wat Leven is? Een Nederlandse auteur, een persoon dat veel wijsheid zegt te weten, heeft boek geschreven en dat boek heb ik ook gekocht en gelezen titel van dat boek is ongeveer : " Economie van/met het Hart".
Wereld is stuurloos geworden. Het is niet de probleem " snel, veel geld willen verdienen, ......nee". ik bedoel hier: de probleem dat de vrijheid is om geld gaan verdienen, is niet in sommige praktijk, een handel dat beide partijen de verkoper en gebruiker van gekochte, " evenwichtig" in balans zijn. Gewelddadige acties in films, brengen schade aan kinderen, jongeren en volwassen toe. Makers van die gewelddadige films, games, verdienen geld, kijkers,kopers van die films, lijden schade aan eigen gezondheid, en schade toebrengen aan eigen relaties. vraag : wie zou richtlijnen aangeven van wat is goed/evenwichtig in handel, en wat is niet evenwichtig?
In de pauscast werd ik geïnterviewd door Stijn Fens naar aanleiding van de publicatie van mijn retraiteboek: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus. Stijn Fens en Christian van der Heijden. Ik antwoord er op vragen als: Welke raad zou je willen geven aan paus Leo? Is er iets verkeerd met een oppervlakkig leven? Of ik eigenlijk al aan die nieuwe paus gewend ben? Heb jij God vandaag al ontmoet? God ontmoeten in het gebed, wat wil dat zeggen? Wat is de link tussen Augustinus en Ignatius? Of zo'n retraite vooral gaat over het verstand of over iets anders? Waar je God dan wel kan ontmoeten? En nog veel andere vragen. Aan het einde vertel ik nog de beste jezuïetengrap die ik ken en vertel ik ook een bijzondere anecdote over het gebedsleven van wijlen paus Benedictus. Klik op deze link of op onderstaande afbeelding om dit boeiende gesprek te beluisteren. Om mijn nieuwe boek te bestellen klik op det titel: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus.
Wat is het verschil tussen een gewoon mens en een heilige? In de Bijbel is heiligheid bij uitstek de eigenschap van God. God ís heilig. In het begin van de Bijbel staat geschreven dat God de mensen zo geschapen heeft ‘dat ze op Hem leken’ 1 . Vandaar dat het logisch is dat die heiligheid van God doorstraalt in de levens van hen die zich door God laten inspireren. Daarom was het in de eerste eeuwen van het christendom de gewoonte dat de priester de gelovigen tijdens de viering aansprak als ‘jullie, de heiligen’. Nog altijd laten christenen zich door God inspireren. Dus hopelijk weerspiegelen zij ook vandaag iets van Gods heiligheid. Bij de meesten gebeurt dit op een onopvallende manier, maar bij sommigen springt het in het oog. Vandaar dat in de Katholieke Kerk de gewoonte bestaat om, na een lang en diepgaand onderzoek, sommige overleden christenen officieel heilig te verklaren. De meeste heiligen zijn en blijven echter onbekend. Behalve voor God dan. Katholieke chr...
Rust, schoonheid, verbondenheid, tevredenheid. Waar in jouw gewone leven ervaar jij dat het leven goed is? "God vinden in alle dingen", niet? Klik hier om deze prachtige animatie te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
Omgaan met pijn, mislukking, ontgoocheling, beperktheid. Je ontkomt er niet aan. Hoe doe jij dat? Wat helpt jou daarbij? Klik hier om deze reel te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
Neen, vluchten voor het probleem is geen oplossing. Het veroorzaakt alleen maar bijkomende problemen. Klik hier of op onderstaande afbeelding om dit knotsgekke filmpje te bekijken.
Ingetreden in de Karmel als 15-jarige en gestorven op 24-jarige leeftijd, is Thérèse van Lisieux een van de grote heiligen. Haar autobiografie ( Geschiedenis van een ziel ) is een parel. Graag bied ik u enkele uittreksels aan. Moeder, ik heb het u al gezegd, mijn laatste middel om in de strijd niet overwonnen te worden, was weg te lopen. Dat middel gebruikte ik vaak tijdens mijn noviciaat en het heeft me altijd erg geholpen. … Dat was nou niet bepaald het toonbeeld van dapperheid, maar ik denk toch dat het beter is je niet aan een strijd bloot te stellen waarvan de nederlaag al vaststaat.
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (10/10) Vrijheid en autonomie groeien best binnen duidelijke structuren : duidelijke afspraken en regels in huis inzake opvoeding, eten, slapen gaan, vrije tijd, studeren, muziek, omgangsvormen, relaties …. Eigenlijk verlangen kinderen daarnaar. Structuur schept veiligheid, geeft identiteit, helpt om de chaos te overwinnen. De wet bevrijdt. Je kan pas op een verantwoorde wijze het risico van de vrijheid nemen, als er duidelijke structuren zijn. Dit laat toe op veilige wijze te botsen, en het is maar door te botsen en te experimenteren dat je een eigen identiteit kan opbouwen! Het kind durven sanctioneren betekent eigenlijk dat je het kind helpt om te leren omgaan met de beperkingen en dat je het zo helpt om te groeien in de vrijheid. Sanctie duidt aan – want laat voelen – waar de grens ligt. De straf ...
In deze aflevering van Kloostergesprekken spreekt Leo Fijen met Nikolaas Sintobin SJ, Vlaamse jezuïet, schrijver en geestelijk begeleider. Nikolaas weet als geen ander hoe geloof en leven elkaar raken in de kleine momenten van aandacht, twijfel en vertrouwen. Dit gesprek is een voorbereiding op Advent en Kerstmis – een tijd van verlangen, stilte en verwachting. Nikolaas Sintobin nodigt uit om de weg van Maria te volgen: haar aarzeling, haar twijfel, haar worsteling, maar ook haar vreugde wanneer zij “ja” zegt tegen God. Hij laat zien dat geloof niet begint met zekerheid, maar met openheid; niet met weten, maar met bereidheid om je te laten roepen. Aan de hand van zijn nieuwste boek over tien markante Bijbelverhalen neemt Nikolaas ons mee in een geestelijke retraite: een weg naar innerlijke rust en vertrouwen. Een gesprek over roeping, overgave en de vreugde van het ja-woord dat alles verandert. Luister en laat je meenemen in de stille verwachting van Advent, op weg naar Kerst...
In deze podcast ga ik in gesprek met Tom Mikkers over twee nieuwe boeken: Geestelijke begeleiding. Ignatiaanse wegwijzers voor het pastoraat , van de Amerikaanse jezuïeten Barry en Conolly en mijn eigen boek God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus , beide uitgegeven bij KokBoekencentrum. Ik vertel onder meer over de radicale omwenteling die de geestelijke begeleiding de voorbije decennia heeft ondergaan, en over waarom de geestelijke begeleider vooral dient te zwijgen. Wat mijn eigen boek betreft noem ik de voorwaarden opdat die persoonlijke ontmoeting met God kan plaatsvinden en wat zo'n ontmoeting concreet kan betekenen. Klik hier om te luisteren naar de podcast of op onderstaande afbeelding. Klik hier om deze boeken te bestellen
ALLERHEILIGEN Openbaring 7,2-4.9-14. - Psalm 24(23),1-2.3-4ab.5-6. 1 Johannes 3,1-3. Matteüs 5,1-12a Een tijd geleden nam ik de trein in Schiphol naar Amsterdam. Op het ogenblik dat ik wilde gaan zitten merkte ik dat een bejaarde man aanstalten maakte om ook plaats te nemen, en wel in de zetel tegenover mij. Ik had de man vlak ervoor opgemerkt op het perron. Hij was ongeschoren en ongekamd, net niet in lompen gekleed, droeg allerhande tassen, had een groot blik bier in de hand, zijn ogen waren bloeddoorlopen. De eerste gedachte die me door het hoofd schoot was: Neen, hier heb ik geen zin in, ik ga naar de andere kant van de wagon . Maar meteen hoorde ik een innerlijk stemmetje dat me zei: Nikolaas, dat kan je niet maken. Deze man is een mens zoals jij, een kind van God, zoals jij . Ik besloot dus toch maar te gaan zitten, vlak tegenover mijn “broer”. Hij zette zijn bierblik op het tafeltje, toverde een schriftje uit een van zi...
Reacties
Voor Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, een "werk- veld" voor Wereld Leider, een nieuw elan toevoegen, " mensheid leven" leren begrijpen.
1. Geweld: m.i. "vroeger geweld" dat waren" veroveren van andere mensen en grondgebieden, en andere geweld door martelen van een groep mensen door andere mensen uit domheid.
Mensen langzaam hebben zich ontwikkeld en bijvoorbeeld de "bond, Verenigde Naties opgericht".
2. Geweld NU: is door hebzucht "geld snel verdienen" door moderne technische trucjes van manipulaties en NLP -methoden om jongeren aanzetten : "kopen, kopen acties films met geweld, dat is makkelijk maken "
3. Hoe "de tij te keren" ?
bijvoorbeeld een super modern bedrijf laten films ontwikkelen voor ruimte reizen,
wat nu een werkelijkheid is meer en meer, en dat is super inspirerend en echt om jongeren daar aandacht aan besteden, wetenschap !
aan jongeren aanbieden, om leren respectvol omgaan met NATUUR, GOD en met elkaar onderling.
Er zijn prachtige DVD's in prijs van 20,= euro per stuk, die met computer technieken, Onze "Hemel" , de sterren, planeten, de interactie samenwerking uit/van/door: een groot ontwerp, bestuurd door "big mind".
- die moderne ruimte reizen-films ,. dat aangepast zouden zijn aan verschillende leeftijden,
via scholen verspreiden, scholen aanmoedigen mee zich ontwikkelen in wetenschap door zo makkelijk is te begrijpen, in wetenschappelijke DVD onze Universum uitgebeeld.
4. Een nieuw leervak in alle scholen introduceren van de leeftijd van jongste tot oudste in "leer methoden aangepast aan leeftijden",
bijvoorbeeld: thema: HAPPINESS.
" The Soul has Five Primary Qualities, primary colours of humanity with which we paint the picture of our lives.
Peace, purity, love, knowledge, HAPPINESS."
" Happines is the natural expression of joy in being alive and interacting with others. Happiness is only possible when I relate to myself and express respectfully what I am and allow others toe share in what I am and what I have. I relate to people and nature and experience the fulfillment of human life through relationships."
* leren omgaan met conflicten in familie, in school en op straat.
Conflicten leren oplossen door zo genaamd " Socratische methode, Socratische dialoog".
p.s. ik weet dat tijdje geleden op sommige (?) scholen, kinderen van jongs af aan leerden, goed communiceren met elkaar, door tijd nemen, ander aan woord laten, en om de buurt eigen standpunt rustig bepleiten.
(In Nederland en op een school, dit is mijn verteld door moeder, haar kinderen, die op deze goede school waren).
Wereld heeft nodig WERELD LEIDER, en charismatische wereld leider heeft grote fan club.
Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE heeft CHARISMATISCHE uitstraling en INSPIRERENDE KRACHT om mensen met elkaar verbinden, en onderwijzen en LEIDEN naar toekomst met veel "happiness".
m.i.
tekst: : punt 2. "Geweld NU"...."
Tijdje geleden is in een onderzoek (niet Nederlandse ), in een school en: de kinderen waren verdeeld in twee groepen, die een groep heeft een positieve beelden van acties gezien, de andere groep was blootgesteld aan gewelddadige acties in platjes en filmpjes.
Is toen ontdekt , ontdekken toen!: dat de groep die positieve beelden had beter presteerde dan die groep met gewelddadige beelden.
Gewelddadige films zijn NIET GEZOND.
Misschien een idee zou zijn, dat alle Zorgverzekeraars daar over aanmoedigen,
dat zij op hun beurt, zullen pleiten
gewelddadige films weren uit handel.
Dat alle geweld in films, maakt mensen ziek voelen, dat kunnen Zorgverzekeraars liever niet promoten en wel verbannen.
2. "Peace". This is the original quality of the Soul. The personal inner state of non-violence.
In this state of peace, I harmonize with everything and everyone around me."
" The one who has self-respect is the one who is free from aggression, to be in the state of one's own self-respect is to be confident and the one who is confident will be assertive but can never be aggressive."
3. Mijn Wishful thinking, voor alle hulp zich wendden tot Rooms Katholieke Kerk.
Rooms Katholieke Kerk heeft prachtige gebouwen, die misschien nu intensiever zouden kunnen beleefd door jongere bezoekers (17 jaar -30 jaar).
Met activiteiten die en mediteren en acteren zouden Jongeren inspireren Leven zien als een Wonder?
p.s. ik heb alle hoop op Rooms Katholieke Kerk van Nu en Morgen voor wereld beter maken.
m.i. Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, heeft POTENTIE Wereld leiden.
thema: geweld, kwaad, opvoeding.
opvoeding is de basis, voor een goed evenwichtig visie voor kind, aan geven, om op eigen benen kunnen staan in een grote wereld.
Wie zijn die opvoeders? zijn dat altijd? personen die zelf goede opvoeding genoten hebben en weten wat Leven is?
Een Nederlandse auteur, een persoon dat veel wijsheid zegt te weten, heeft boek geschreven en dat boek heb ik ook gekocht en gelezen titel van dat boek is ongeveer : " Economie van/met het Hart".
Wereld is stuurloos geworden.
Het is niet de probleem " snel, veel geld willen verdienen, ......nee". ik bedoel hier: de probleem dat de vrijheid is om geld gaan verdienen, is niet in sommige praktijk, een handel dat beide partijen de verkoper en gebruiker van gekochte, " evenwichtig" in balans zijn.
Gewelddadige acties in films, brengen schade aan kinderen, jongeren en volwassen toe.
Makers van die gewelddadige films, games, verdienen geld,
kijkers,kopers van die films, lijden schade aan eigen gezondheid, en schade toebrengen aan eigen relaties.
vraag : wie zou richtlijnen aangeven van wat is goed/evenwichtig in handel, en wat is niet evenwichtig?