Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid. Oordeel zelf (video)
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Elk op zijn manier, elk op zijn niveau. Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid.
Als het maar gebeurt. Uitmuntendheid is voor iedereen!
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hoe weet je, voel je ook of je je middelmatigheid overstijgt of dat je je forceert? En hoe kan je jongeren aanzetten tot meer dan middelmatigheid wanneer ze goed als "goed genoeg" ervaren en je als buitenstaander meer mogelijkheden in hen ziet?
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U voor inspirerende idee ons aanmoedigen om onze specialiteiten, uitmuntendheid, ontdekken en ten dienste stellen voor onszelf en onze naasten. Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs". "WERELD & IK", " Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat? " aanbod leermiddelen" .
p.s. Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ". redeneren: Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse". Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Anoniem zei…
Wat is er mis met middelmatigheid ? Ontdoe het van z'n negatieve bijklank en lees het als "het midden houden". De Boeddha wees al op het belang van de "middenweg", extremen hebben hem niet geleid tot inzicht en wijsheid. Zijn geest en gezondheid leden onder de extreme inspanningen als yogi, of hij sufte in weelde in het paleis als prins. Het probleem is dat onze maatschappij geen middelmatigheid (in de zin van het midden houden) meer duldt, alles moet perfect zijn, extreem goed, subliem en velen stappen daar in mee. We zien de gevolgen : depressies, burn-out op 50 of jonger, lichamelijke en psychische overspannigen en klachten enz. Het midden houden wil niet zeggen dat we ons best niet moeten doen om vooruit te gaan, maar ken je zelf en houdt het binnen je haalbare mogelijkheden, zo kan je vele kwaliteiten ontwikkelen i.p.v. één of twee extreem goed en de overige niet.
Anoniem zei…
De eisen van de maatschappij liggen zo hoog, dat je er gewoon geen lol meer kunt in hebben/beleven! Als de normen & waarden anders zouden zijn, zoals levens-ervaring is belangrijker dan een diploma, tijd voor stilte en gebed, is belangrijker dan de 20 marathons te winnen, een villa te bouwen, een luxe pastorij te hebben, de beste Ipod enz.. noem maar op. Als al die materiële bezittingen en grote ego's naar het vriespunt zouden dalen, dan kan de meer menselijke waarden en normen tot ontwikkeling komen. Zodat de wereld/mensheid meer om elkaar bekommert zijn, in plaats bekommert op hun aanzien/like's of status, dan zou de aarde een beetje hemel kunnen worden, en de kerk ook! Ik wil gerust middelmatig zijn, ik wil zelfs nog minder zijn dan middelmatig. Weet je ik wil nog liefst niets zijn! :) Het is maar wat je nastreeft, menselijkheid, naastenliefde of, aanzien en macht? Mijn keuze is gemaakt, maar zijn er nog die deze keuze durven maken? Goed weten als je deze keuze maakt, dat je er dan grotendeels alleen voor staat? Want, de boodschap brengen waarvoor Jezus gestorven is, is een kruisweg met veel nagels! En prettig is dat niet te noemen in deze moderne tijd waar materieel bezit en aanzien troef is. De weg van Jezus word beschreven als eenzaam/woestijn, dat klinkt niet zo aanlokkelijk! Maar, de rijkdom die je ervoor terugkrijgt van God, is geen Ipod, luxe pastorij, villa, applaus en veel likes enz. maar wel een hart en ziel dat rust in vrede! Geef mij dan maar die rust! De rest is voor mij geen stuiver waard!
Tinus
Anoniem zei…
je kan je misschien afvragen of middelmatigheid als dusdanig echt bestaat. Wat is middelmaat precies? je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel. De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Anoniem zei…
Idee delen alstublieft: "middelmatigheid en uitmuntendheid". Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld. Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde, omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn. De grote Honger in Wereld. Oorlogen. Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen. Uitmuntendheid moet ik nog leren. Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid. Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren, wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen. Dit maakt mij beter dan daarvoor. Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte, en www.startdestilte.be. is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor , en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is. Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid". Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Anoniem zei…
prachtig voorbeeld van " plus est en vous"! Van "uitmuntendheid": vanuit de eigen "munt", zijn lichaamsbouw zou hem kunnen aanzetten om niet te joggen;en toch doet ie het maar. En hopelijk zal hij er nadien blij om zijn, zal hij er "deugd" aan beleven. Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.
Als je groot en sterk en machtig bent – of denkt te zijn – dan durft het weleens te gebeuren dat je meent dat je iets meer mag dan anderen. De hele wereld draait immers toch om jouw persoon. Meestal komt er vroeg of laat de ontnuchterende confrontatie met de werkelijkheid. In onderstaand filmpje wordt dit op humoristische wijze uitgebeeld. Probleem is echter dat deze dynamiek op heel wat plaatsen en wijzen in onze wereld bestaat. De uitkomst is vaak helemaal niet grappig. Klink op deze link of op onderstaande afbeelding.
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (4/10) De relatieve levensbeschouwelijke leegte waarin vele jongeren opgroeien heeft als gevolg dat er een groeiende openheid ontstaat t.a.v. voorstellen van zin en duiding. Het is perfect mogelijk om met jongeren te spreken over godsdienst. Als je 12-jarigen of 18-jarigen in een abdij een monnik laat ontmoeten, dan is er een grote aandacht, en kan er een buitengewoon gesprek ontstaan. Jongeren gaan (zo goed als) nooit naar de mis, maar een “echte” mis dat willen ze wel eens meemaken. De tijd van de ideologische generatiekloof en van het a priori verwerpen van elk levensbeschouwelijk aanbod is voorbij. Die vernieuwde openheid ontwikkelt zich echter op een bodem van een “voor de hand liggende” zinloosheid, subjectivisme en relativisme. Alles kan waar zijn, en ongeveer alles staat op hetzelfde ...
Lucas 17, 11-19: 28 ste zondag C, 12 oktober 2025 Op zijn reis naar Jeruzalemtrok Jezus door het grensgebied van Samaria en Galilea.Toen Hij een dorp binnengingkwamen Hem tien melaatsen tegemoet;zij bleven op een grote afstand staan en riepen luidkeels:“Jezus, Meester, ontferm U over ons!”Hij zag hen en sprak:“Gaat u laten zien aan de priesters.”En onderweg werden zij gereinigd.Een van hen keerde terug toen hij zag dat hij genezen was,en hij verheerlijkte God met luide stem.Vol dankbaarheid wierp hij zich voor Jezus’ voeten neer,en deze man was een Samaritaan.Hierop vroeg Jezus:“Zijn niet alle tien gereinigd?Waar zijn dan de negen anderen?Is er niemand teruggekeerd om aan God eer te brengendan alleen deze vreemdeling?”En Hij sprak tot hem:“Sta op en ga heen; uw geloof heeft u gered.” Ouders doen het telkens weer. Als hun jong kind iets krijgt vragen ze: wat zeg je nu? Geleidelijk aan leert het kind dan dat het dank je dient te zeggen. Danken is iets dat je dient te leren...
Wie zou jij graag ontmoeten en in de armen sluiten? Wat ben je bereid daarvoor te doen of niet te doen of niet meer te doen? Wie zou jij graag ontmoeten en in de armen sluiten, ook al kan dat misschien niet? Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze mooie beelden te bekijken.
Wat is het verschil tussen een gewoon mens en een heilige? In de Bijbel is heiligheid bij uitstek de eigenschap van God. God ís heilig. In het begin van de Bijbel staat geschreven dat God de mensen zo geschapen heeft ‘dat ze op Hem leken’ 1 . Vandaar dat het logisch is dat die heiligheid van God doorstraalt in de levens van hen die zich door God laten inspireren. Daarom was het in de eerste eeuwen van het christendom de gewoonte dat de priester de gelovigen tijdens de viering aansprak als ‘jullie, de heiligen’. Nog altijd laten christenen zich door God inspireren. Dus hopelijk weerspiegelen zij ook vandaag iets van Gods heiligheid. Bij de meesten gebeurt dit op een onopvallende manier, maar bij sommigen springt het in het oog. Vandaar dat in de Katholieke Kerk de gewoonte bestaat om, na een lang en diepgaand onderzoek, sommige overleden christenen officieel heilig te verklaren. De meeste heiligen zijn en blijven echter onbekend. Behalve voor God dan. Katholieke chr...
Gisteren publiceerde medebroeder Leo De Weerdt deze recensie van mijn nieuwe boek op zijn Facebookaccount. Ik vind ze boeiend en to the point. Momenteel lees ik “God zelf ontmoeten” – retraite met het leven van Jezus , van mijn medebroeder Nikolaas Sintobin. Een boek dat vernieuwend aanvoelt omdat het de “Geestelijke Oefeningen” van Ignatius van Loyola (1491-1556) niet presenteert als iets ingewikkelds of afstandelijks, maar als een manier van bidden die je stap voor stap kunt ervaren in het gewone leven. Het boek is opgezet als een Ignatiaanse retraite voor thuis (of elders) — een kans in ieder geval om, midden in het gewone leven, te herademen en te luisteren naar wat er vanbinnen leeft. Aan de hand van tien momenten uit het leven van Jezus helpt de auteur om stap voor stap stil te staan bij thema’s als aandacht, vertrouwen, nabijheid en vrijheid. Elke etappe combineert een kort evangelieverhaal met heldere uitleg, vragen om over na te denken en eenvoudige oefeningen die...
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeding. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd door de ignatiaanse traditie. (1/10) De grote levensbeschouwelijke systemen beschouwen doorgaans vrijheid als iets dat je geleidelijk aan opbouwt doorheen het leven. Zo kan je, bijvoorbeeld, stapsgewijs leren omgaan met de beperkingen die je kenmerken als mens. En met de jaren en door de ervaring kan je meer vertrouwd worden met datgene wat jouw diepere verlangen is, met wat jou echt doet leven, kortom met de heel eigen invulling van wat menszijn voor jou betekent. De vrije mens is diegene die er steeds meer in slaagt om, doorheen bewuste keuzes, in zijn leven in te gaan op zijn unieke roeping als mens. De echt vrije mens is diegene die niet steeds verdwaalt op zijwegen, of zich laat verlokken in opwindende maar uitzichtloze verleidingen. Vrijheid, in deze betekenis, is dus iets wat je geleidelijk aan verwerft, is de vrucht van een levenslange groei...
Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes. Tegen iemand die in de problemen zat en hem om hulp vroeg, zei de wijze: “Wil je echt genezen worden?” “Waarom zou ik anders bij u komen?” “Je moest eens weten; mensen komen vaak om een heel andere reden.” “O ja? Hoe zit dat dan?” “Ze komen hier dan niet om genezing – dat is te pijnlijk – ze komen om verzachting van de pijn.” Tegen zijn leerlingen zei hij later: “Mensen willen genezing op voorwaarde dat zij die kunnen krijgen zonder pijn, maar dat is hetzelfde als vooruitgang willen maken zonder te veranderen.”
Gisteren, vrijdag 24 oktober 2025, gingen de verzamelde hogere oversten van de jezuïeten wereldwijd op bezoek bij paus Leo, om te horen wat hij hen te zeggen had. Hieronder vind je een uittreksel waarin de paus de zending die hij geeft aan de Sociëteit van Jezus samenvat. De eerste twee paragrafen verschillen weinig of niet van de zending die vorige pausen gaven. De derde paragraaf vind ik intrigerend. De Kerk heeft jullie nodig aan de grenzen — of die nu geografisch, cultureel, intellectueel of spiritueel zijn. Dat zijn plekken van risico, waar vertrouwde kaarten niet langer volstaan. Daar worden jullie, zoals Ignatius en de jezuïetenmartelaren die hem volgden, geroepen om te onderscheiden, te vernieuwen en te vertrouwen op Christus, “met de gordel van de waarheid om de heupen, de borstplaat van de gerechtigheid op de borst, en de voeten geschoeid met de bereidheid om het evangelie van de vrede te verkondigen” (Ef. 6,14-15). Wanneer de Geest het apostolisch lichaam naar andere oo...
In dit podcastgesprek met Jorieke en Thijs praat ik voluit over mijn nieuwe boek "God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus". Ik vertel welke de verrassende oorsprong is van dit boek, hoe je het best met dit boek aan de slag kan gaan, waarom het lichaam zo belangrijk zo belangrijk is bij het bidden, welke de verrassende impact kan zijn van deze retraite, aan welk ritme je het best deze retraite doet, en veel meer. Klik hier om naar de podcast te luisteren of op onderstaande foto. Klik hier om dit boek te bestellen
Reacties
Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs".
"WERELD & IK",
" Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat?
" aanbod leermiddelen" .
p.s.
Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ".
redeneren:
Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse".
Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Tinus
je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel.
De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld.
Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde,
omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn.
De grote Honger in Wereld.
Oorlogen.
Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen.
Uitmuntendheid moet ik nog leren.
Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid.
Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren,
wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen.
Dit maakt mij beter dan daarvoor.
Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte,
en www.startdestilte.be.
is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor ,
en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is.
Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid".
Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.