Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid. Oordeel zelf (video)
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Elk op zijn manier, elk op zijn niveau. Niemand is veroordeeld tot middelmatigheid.
Als het maar gebeurt. Uitmuntendheid is voor iedereen!
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hoe weet je, voel je ook of je je middelmatigheid overstijgt of dat je je forceert? En hoe kan je jongeren aanzetten tot meer dan middelmatigheid wanneer ze goed als "goed genoeg" ervaren en je als buitenstaander meer mogelijkheden in hen ziet?
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U voor inspirerende idee ons aanmoedigen om onze specialiteiten, uitmuntendheid, ontdekken en ten dienste stellen voor onszelf en onze naasten. Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs". "WERELD & IK", " Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat? " aanbod leermiddelen" .
p.s. Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ". redeneren: Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse". Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Anoniem zei…
Wat is er mis met middelmatigheid ? Ontdoe het van z'n negatieve bijklank en lees het als "het midden houden". De Boeddha wees al op het belang van de "middenweg", extremen hebben hem niet geleid tot inzicht en wijsheid. Zijn geest en gezondheid leden onder de extreme inspanningen als yogi, of hij sufte in weelde in het paleis als prins. Het probleem is dat onze maatschappij geen middelmatigheid (in de zin van het midden houden) meer duldt, alles moet perfect zijn, extreem goed, subliem en velen stappen daar in mee. We zien de gevolgen : depressies, burn-out op 50 of jonger, lichamelijke en psychische overspannigen en klachten enz. Het midden houden wil niet zeggen dat we ons best niet moeten doen om vooruit te gaan, maar ken je zelf en houdt het binnen je haalbare mogelijkheden, zo kan je vele kwaliteiten ontwikkelen i.p.v. één of twee extreem goed en de overige niet.
Anoniem zei…
De eisen van de maatschappij liggen zo hoog, dat je er gewoon geen lol meer kunt in hebben/beleven! Als de normen & waarden anders zouden zijn, zoals levens-ervaring is belangrijker dan een diploma, tijd voor stilte en gebed, is belangrijker dan de 20 marathons te winnen, een villa te bouwen, een luxe pastorij te hebben, de beste Ipod enz.. noem maar op. Als al die materiële bezittingen en grote ego's naar het vriespunt zouden dalen, dan kan de meer menselijke waarden en normen tot ontwikkeling komen. Zodat de wereld/mensheid meer om elkaar bekommert zijn, in plaats bekommert op hun aanzien/like's of status, dan zou de aarde een beetje hemel kunnen worden, en de kerk ook! Ik wil gerust middelmatig zijn, ik wil zelfs nog minder zijn dan middelmatig. Weet je ik wil nog liefst niets zijn! :) Het is maar wat je nastreeft, menselijkheid, naastenliefde of, aanzien en macht? Mijn keuze is gemaakt, maar zijn er nog die deze keuze durven maken? Goed weten als je deze keuze maakt, dat je er dan grotendeels alleen voor staat? Want, de boodschap brengen waarvoor Jezus gestorven is, is een kruisweg met veel nagels! En prettig is dat niet te noemen in deze moderne tijd waar materieel bezit en aanzien troef is. De weg van Jezus word beschreven als eenzaam/woestijn, dat klinkt niet zo aanlokkelijk! Maar, de rijkdom die je ervoor terugkrijgt van God, is geen Ipod, luxe pastorij, villa, applaus en veel likes enz. maar wel een hart en ziel dat rust in vrede! Geef mij dan maar die rust! De rest is voor mij geen stuiver waard!
Tinus
Anoniem zei…
je kan je misschien afvragen of middelmatigheid als dusdanig echt bestaat. Wat is middelmaat precies? je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel. De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Anoniem zei…
Idee delen alstublieft: "middelmatigheid en uitmuntendheid". Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld. Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde, omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn. De grote Honger in Wereld. Oorlogen. Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen. Uitmuntendheid moet ik nog leren. Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid. Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren, wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen. Dit maakt mij beter dan daarvoor. Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte, en www.startdestilte.be. is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor , en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is. Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid". Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Anoniem zei…
prachtig voorbeeld van " plus est en vous"! Van "uitmuntendheid": vanuit de eigen "munt", zijn lichaamsbouw zou hem kunnen aanzetten om niet te joggen;en toch doet ie het maar. En hopelijk zal hij er nadien blij om zijn, zal hij er "deugd" aan beleven. Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.
Ziehier enkele bedenkingen bij de wijze waarop het recente document van het Vaticaan over de zegening van homo-koppels wordt onthaald in de katholieke Kerk. Fiducia supplicans , het recente Vaticaans document dat toestemming geeft om koppels van hetzelfde geslacht te zegenen, wordt divers onthaald in de Katholieke Kerk. Opvallend is de sterk afwijzende reactie van een groot deel van de Afrikaanse bisschoppenconferenties. Elders in de wereld varieert de ontvangst van enthousiast verwelkomend tot kritisch restrictief. De verklaring zelf is voorzichtig en beperkt van toepassing. Kardinaal Fernández, de prefect van het dicasterie voor de geloofsleer, benadrukt dat ze niets verandert aan de kerkelijke leer over huwelijk en homoseksualiteit. Dit document gaat over de pastorale betekenis van het zegenen van zulke relaties. Heeft paus Franciscus zich dan vergist? Heeft hij te weinig geconsulteerd en daardoor het slechte voorbeeld gegeven inzake synodaliteit? In de synode van oktober 2023 w
De Heilige Ignatius van Loyola heeft ons niet alleen de schat van de Geestelijke Oefeningen nagelaten, maar ook een groot aantal brieven, die van hem één van de meest veelzijdige schrijvers van zijn tijd maken. Hierbij een brief daterend uit 1555, die voor ons door inhoud verbazend hedendaags is. Hij snijdt een onderwerp aan dat één van de grootste zorgen verwoordt van de moderne mens: het omgaan met datgene wat men moet doen… Hoe omgaan met de talrijke verplichtingen die mijn werk, mijn engagementen, mijn familie, mijn gemeenschap, de wereld … mij opleggen? 17/11/1555 Het lijkt me dat u zou moeten proberen om rustig te doen wat u kan. Maak u niet ongerust over van alles en nog wat, maar laat wat u uit uzelf niet kan volbrengen over aan de goddelijke Voorzienigheid. God houdt van onze redelijke zorg en bekommernis om de taken die we uit plichtsbesef op ons nemen tot een goed einde te brengen. Hij houdt echter niet van angst en gemoedsonrust. De Heer wil dat we voor onze bepe
Hieronder vind je mijn homilie voor deze zondag Evangelie volgens Johannes 2,13-25 De beelden waren schokkend. Het was op oudejaarsavond 2020 op het Sint-Pietersplein in Rome. Paus Franciscus schudde de handen van een aantal aanwezigen. Plots trok een dame zo hard aan de hand van de paus dat hij bijna omviel. De videobeelden tonen hoe zijn gezicht vertrok van pijn en van ergernis. Omdat ze maar aan zijn hand blééf trekken gaf Franciscus haar uiteindelijk een boze tik op de hand waarna ze hem eindelijk losliet. ’s Anderendaags excuseerde paus Franciscus zich tijdens zijn nieuwjaarstoespraak publiekelijk voor zijn houding. Meer nog, hij nodigde de dame uit om bij hem op bezoek te komen. Blijkbaar vond Franciscus dat hij iets had goed te maken. Alles wijst erop dat de paus zich had laten leiden door spontane woede. Net zoals Jezus, in de evangelielezing van vandaag. Hij is er duidelijk boos, heel boos. Meer nog, de evangelist beschrijft hoe Jezus er geweld gebruikt. Dat zijn
In zijn boek " De Kerk is fantastisch" gaat Rik Torfs uitvoerig in op het thema van humor in de Kerk. Hij verwijst daarbij uitvoerig naar de jezuïetenhumor, en maakt daarbij gebruik van enkele citaten uit mijn boek "Jezuïeten grappen". "Ik denk spontaan aan een boekje dat de jezuïet Nikolaas Sintobin in 2016 publiceerde en dat met cartoons is geïllustreerd. Het heet Jezuïeten grappen. Humor en spiritualiteit . Op het eerste gezicht vertoont het nauwelijks raakvlakken met het bloedserieuze Der Papst. Sendung und Auftrag van kardinaal Müller, waarin niet geheel onverwacht geen cartoons te vinden zijn. En toch is het boekje van Nikolaas Sintobin op een heel eigen manier even ernstig. Het beschrijft namelijk perfect het denken en de spiritualiteit van jezuïeten. Tot in het karikaturale toe. Meer zelfs, juist door het karikaturale te beklemtonen, wordt de essentie, die minder uitgesproken en minder hilarisch is, helemaal duidel
Etty Hillesum was een jonge joodse vrouw. Zij leefde in Amsterdam in de tijd dat de Jodenvervolging strikter en strikter werd. Ze was heel lucide omtrent wat haar te wachten stond. Uiteindelijk zou zij sterven in Auschwitz. Onderstaande mijmering schrijft zij in haar dagboek dd 20 juni 1942. “Ik fietste langs de Stadionkade vanochtend en genoot van de wijde hemel daar aan de rand van de stad en ademde de frisse, ongerantsoeneerde lucht in. En overal bordjes, die wegen, de vrije natuur in, voor joden versperd hielden. Maar boven dat ene stuk weg, dat ons blijft, is ook de volledige hemel. Men kan ons niets doen, men kan ons werkelijk niets doen. Men kan het ons een beetje lastig maken, men kan ons beroven van wat materiële goederen, van wat uiterlijke bewegingsvrijheid, maar wijzelf plegen de grootste roof aan ons, wij roven ons onze beste krachten door onze verkeerde instelling. Door ons achtervolgd, vernederd en verdrukt te voelen. Door onze haat. Door branie, die angst verbergt.
Paus Franciscus wordt uitgenodigd tot iets dat niet meteen zijn specialiteit is. Toch geeft hij deze Cubaanse circusartiesten een kans. En meteen ook zichzelf. Met een meer dan behoorlijk resultaat tot gevolg. Hoe reageer jij als je iets gevraagd wordt waarvan alles doet vermoeden dat je het niet kan? Dat gebeurt namelijk wel vaker in een mensenleven. Vaak wordt een mens geroepen tot iets waartoe hij zichzelf niet in staat acht en dat nochtans zijn weg naar geluk blijkt te zijn.
Het is niet altijd even vanzelfsprekend dat er een verschil is tussen het ervaren van geestelijke vreugde (troost) en het je gewoon lekker voelen. Of nog, tussen geestelijke droefheid (troosteloosheid) en je gewoon wat minder goed voelen. Hoewel het onmiddellijke effect heel gelijkaardig kan zijn, is de oorzaak behoorlijk verschillend. Om dit fundamentele onderscheid te kunnen snappen, is het belangrijk om er ons bewust van te worden waarop onze aandacht is gericht op het ogenblik dat we iets meemaken. De “voel-je-goed-factor”, waar in het bijzonder politici graag naar verwijzen, en zijn tegenhanger van het je slecht voelen, is ten gronde gericht op onszelf. Ervaringen in ons eigen wereldje roepen deze ups en downs op. Een verlaging van de belasting – om nu een politiek voorbeeld te nemen – wordt verondersteld ons een hart onder de riem te steken. En thuis kan een familieruzie ons dan weer de dieperik in helpen. Mochten we kunnen opmerken in welke richting onze gevoelens wijzen,
In deze serie leg ik in eenvoudige woorden en zonder enig jargon uit hoe je een een aantal kernbegrippen uit het christelijk geloof kan begrijpen. Deze maal heb ik het over "hel", een even afschrikkend als actueel begrip. Wat bedoelen christenen hier eigenlijk mee?
Pedro de Ribadeneira sj is lange tijd een naaste medewerker geweest van Ignatius van Loyola. Later werd hij zijn eerste officiële biograaf. Ribadeneira beschreef heel concreet de wijze waarop Ignatius bestuurde. De komende weken krijgt u regelmatig een “tip” van Ignatius. "Wanneer men onze Vader een slecht bericht bracht, waardoor de mensen gewoonlijk geprikkeld worden, dan zei hij geen woord, totdat hij in zichzelf tot rust was gekomen en overwogen had, wat hij moest antwoorden."
Het is er! Mijn nieuwe boek Bidden met de Bijbel. In de leer bij Ignatius van Loyola , is nu beschikbaar. Klik hier om het te bestellen . In dit boek leg ik op eenvoudige wijze uit hoe je kan bidden met een Bijbeltekst. In vijftig korte tips geef ik een systematisch overzicht van de gebedsmethode van Ignatius van Loyola. Het is de gebedsmethode die ook gevolgd wordt in de gebedspodcast van Bidden Onderweg . In dit boek vind je ook een Bijbelse retraite "Hem achterna". Het is een gebedstraject met 50 Bijbelteksten, geïnspireerd door de Geestelijke Oefeningen van Ignatius. Bij elke tekst geef ik enkele suggesties om er mee te bidden. In het midden vind je een tot in de kleinste details uitgewerkte ignatiaanse contemplatie (beschouwing) met een Bijbeltekst. Een QR-code voert je naar een podcast waarmee je dit gebed ook kan beluisteren. Doorheen het boek vind je 21 kleurenillustraties. Ik vind ze werkelijk heel mooi. In onderstaand videootje geef ik toelichting bij het boek. Klik
Reacties
Zo net heb ik gelezen in Nieuwsbrief van: NCDO "Wereldburgerschap Kennisplatform Voor Mondiaal Onderwijs".
"WERELD & IK",
" Lesgeven over wereldburgerschap, Hoe doe je dat?
" aanbod leermiddelen" .
p.s.
Gratis nieuwsbrief van NCDO en veel informatie is over hoe belangrijk is voor ons om: "Wereld Denken", en in "Wereld participeren ".
redeneren:
Mijn hartelijk dank voor Nikolaas Sintobin SJ voor zo inspirerende idee, om naar "grotere" zoeken "boven alledaagse".
Dank zij Uwe idee ben ik met andere belangstelling de Nieuwsbrief van NCDO" Wereldburgerschap" gaan lezen, en voor mogelijkheden voor mij zoeken, in informatie daar vermeld.
Tinus
je kan ergens heel slecht in zijn, en ook ergens heel goed in zijn. Maar daartussen fluctueert er zoveel.
De "middelmatige prestatie" van de topsporter bestaat ook. Ik denk dat het wel voldoening kan geven om het beste uit jezelf te halen, wat het beste dan ook is.
Voor mij is "mijn middelmatigheid" als ik in toestand ben zonder belangstelling voor een of meer idealen bijvoorbeeld.
Voor mijn dierbaren, en of voor bepaalde idealen dat in wereld gaande zijn, zoals de acties van organisatie voor behoud van schatten van Planeet Aarde,
omdat Planeet Aarde levend wezen is en wij zijn in ons leven afhankelijk van zijn.
De grote Honger in Wereld.
Oorlogen.
Door mijn belangstelling tonen bijvoorbeeld aan acties mee doen, help ik beetje mee helpen.
Uitmuntendheid moet ik nog leren.
Voornemen is een goede start. Er zijn gradaties in uitmuntendheid.
Sinds ik deze Blog lees en zoveel leer, ben ik enthousiaster, graag vertel ik keer op keer voor mijn dierbaren,
wat ik heb nieuws geleerd, van Jezuïeten Orde en alle wijsheid, over alles, en humor en wijsheid, ik heb materiaal om te delen.
Dit maakt mij beter dan daarvoor.
Door deze Blog lezen, ben ik ook religieuzer geworden. Dankzij creatieve hulpmiddelen als Gewijde Ruimte,
en www.startdestilte.be.
is voor mij een ontdekking, hoe fijn is om meer religieus zijn, actief bezig houden.
Door deze Blog van Nikolaas Sintobin SJ lezen en leren en ook genieten van humor ,
en lezen Website IGNÏSWEBMAGAZINE, ben ik veel veel meer betrokken en enthousiaster wat met GOD te bereiken is.
Dat is voor mij stap voor stap de weg naar mij uittillen uit mijn middelmatigheid, en beetje leren stap voor stap "uitmuntendheid".
Mede deze eisen aan mezelf door mezelf opgesteld, ben ik heel tevreden.
Iets gelijkaardigs vind ik bij de arbeiders met verschillende talenten (1,2,5) in het evangelie. De minst getalenteerde doet er niets mee; en dat wordt niet geapprecieerd door de baas.