Eerste foto van de plaats waar Frans van der Lugt sj gisteren werd begraven, in de jezuïetenresidentie van Homs.
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Deze foto zag ik dinsdag al op facebook. Pater Vander Ligt is nit pas woensdag begraven. Wel is op woensdag in Homs een helige Mis opgedragen ter nagedachtenis aan pater Van der Lugt. Moge hij rusten in vrede en bij onze Hemelse vader een voorspreker zijn voor alle verdrukte en vervolgde Christenen. L. T.
Anoniem zei…
Dank U Hartelijk Wijze Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor met ons delen beelden en informatie over een Held, Pater Jezuïet die Liefde leefde, Liefde deelde met alle mensen, alle mensen vreugde en welzijn trachtte aanreiken, door zijn wijsheid en inspanningen.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ". "............." De plaats van oorlog in de wereld". "Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen. Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen. In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem. Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden. Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed. Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991). In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd. En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen". (e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /). een idee alstublieft: Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, met samenwerking met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven, een Wereld Conferentie organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"! om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen. Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen? Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg. In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken. (die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld. deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten. Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen. In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten. En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven. In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen. Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
Anoniem zei…
Alstublieft een aanvulling aan onderwerp :" Oorlog en Vrede" 2500 jaar geleden was een wijsheid. 1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.) 2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.) 3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.) 4. Plato ( 425 - 347 v.C.) 5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ). ( einde citeren). Vraag alstublieft : Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? " Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid? Vraag nr. 2. Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op tekst: " kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling ? ". citeer deel tekst: Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ". (e.c.). Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas. "Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD. Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.
Als mensen zich God gaan wanen; dan is het hek pas van de dam. De geschiedenis leert het ons; maar mensen willen er niet aan herinnerd worden. Ze associëren God met de ultieme vrijheid en gaan zelf God 'spelen';
Rust, schoonheid, verbondenheid, tevredenheid. Waar in jouw gewone leven ervaar jij dat het leven goed is? "God vinden in alle dingen", niet? Klik hier om deze prachtige animatie te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
Omgaan met pijn, mislukking, ontgoocheling, beperktheid. Je ontkomt er niet aan. Hoe doe jij dat? Wat helpt jou daarbij? Klik hier om deze reel te bekijken of klik op onderstaande afbeelding
1ste zondag van de advent Jesaja 2, 1-5; Rom 13, 11-14; Mt 24, 37-44 Homilie Onlangs was ik in de Oude Abdij in Drongen voor een 3-daagse vormingssessie. Intussen al heel wat jaren geleden moesten we bij zulke sessies ‘s morgens voorzien in een wekdienst voor diegenen die geen wekker bij hadden. Dit is definitief voorbij. Intussen is er de mobiele telefoon en dus een wekfunctie die maakt dat je op het gewenste uur, met een harptoon of pianomuziek of nog een ander zoet geluid, wordt wakker gemaakt. In de tijd waarin Paulus zijn brief aan de Romeinen schreef waren die mobiele telefoons er nog niet. Het zou waarschijnlijk ook niet zo’n verschil hebben uitgemaakt. Want als Paulus schrijft “ Gij weet dat het uur om uit de slaap te ontwaken reeds is aangebroken ”, dan doelt hij duidelijk niet op het ’s morgens wakker worden. Wel wil hij zeggen dat de eindtijd is aangebroken. “ De nacht loopt ten einde, de dag breekt aan ." Na duizenden jaren wachten, is de Messias gekomen. Voorgo...
Neen, vluchten voor het probleem is geen oplossing. Het veroorzaakt alleen maar bijkomende problemen. Klik hier of op onderstaande afbeelding om dit knotsgekke filmpje te bekijken.
1. Advent is voorbereiden Met de advent begint een tijd van voorbereiding. Het is flink minder lang dan de veertigdagentijd voor Pasen. Toch duurt het vier volle weken. Is dat wel nodig? Kan je niet gewoon het kerstfeest vieren eens het zover is, kort en krachtig? Is al dat adventsgedoe geen tijdverlies? Waarom maken we het zo ingewikkeld? Het tegendeel is waar. Heb je ooit gehoord van de wet van de traagheid ? Wij mensen zijn traag. Om goed te beseffen wat er gaande is hebben we tijd nodig. De zaken moeten voor ons kunnen indalen willen we ze op hun echte waarde kunnen inschatten. Dat is een verschil tussen een computer en een menselijk wezen. We hebben nu eenmaal een lichaam, een persoonlijke geschiedenis, een hart en nog meer van die moeilijk grijpbare dingen. Er is nog iets anders. Advent gaat over verlangen. Welnu, verlangen is een van de weinige dingen die sterker wordt naarmate de vervulling ervan wordt uitgesteld. Door je bewust vier weken lang voor te bereiden op Kerst en...
Wat is er typisch aan een digitale ignatiaanse retraite ? Hoe pak je dat aan? Hoe kan je daar zo mee bidden dat jij er echt iets aan hebt? In deze video geef ik tal van tips: over het belang van het ritueel en de vaste duur, de "genadevraag" en de "samenspraak", waarin zo'n thuisretraite verschilt van huiswerk, het belang van de terugblik en nog heel wat andere zaken. Klik hier om de video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding. Klik hier om je in te schrijven voor onze digitale adventsretraite "Als uw woord opengaat" of klik op onderstaande afbeelding. Dan ontvang je elke dag van de advent een gebedsmail.
In deze aflevering van Kloostergesprekken spreekt Leo Fijen met Nikolaas Sintobin SJ, Vlaamse jezuïet, schrijver en geestelijk begeleider. Nikolaas weet als geen ander hoe geloof en leven elkaar raken in de kleine momenten van aandacht, twijfel en vertrouwen. Dit gesprek is een voorbereiding op Advent en Kerstmis – een tijd van verlangen, stilte en verwachting. Nikolaas Sintobin nodigt uit om de weg van Maria te volgen: haar aarzeling, haar twijfel, haar worsteling, maar ook haar vreugde wanneer zij “ja” zegt tegen God. Hij laat zien dat geloof niet begint met zekerheid, maar met openheid; niet met weten, maar met bereidheid om je te laten roepen. Aan de hand van zijn nieuwste boek over tien markante Bijbelverhalen neemt Nikolaas ons mee in een geestelijke retraite: een weg naar innerlijke rust en vertrouwen. Een gesprek over roeping, overgave en de vreugde van het ja-woord dat alles verandert. Luister en laat je meenemen in de stille verwachting van Advent, op weg naar Kerst...
In de pauscast werd ik geïnterviewd door Stijn Fens naar aanleiding van de publicatie van mijn retraiteboek: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus. Stijn Fens en Christian van der Heijden. Ik antwoord er op vragen als: Welke raad zou je willen geven aan paus Leo? Is er iets verkeerd met een oppervlakkig leven? Of ik eigenlijk al aan die nieuwe paus gewend ben? Heb jij God vandaag al ontmoet? God ontmoeten in het gebed, wat wil dat zeggen? Wat is de link tussen Augustinus en Ignatius? Of zo'n retraite vooral gaat over het verstand of over iets anders? Waar je God dan wel kan ontmoeten? En nog veel andere vragen. Aan het einde vertel ik nog de beste jezuïetengrap die ik ken en vertel ik ook een bijzondere anecdote over het gebedsleven van wijlen paus Benedictus. Klik op deze link of op onderstaande afbeelding om dit boeiende gesprek te beluisteren. Om mijn nieuwe boek te bestellen klik op det titel: God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus.
In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (10/10) Vrijheid en autonomie groeien best binnen duidelijke structuren : duidelijke afspraken en regels in huis inzake opvoeding, eten, slapen gaan, vrije tijd, studeren, muziek, omgangsvormen, relaties …. Eigenlijk verlangen kinderen daarnaar. Structuur schept veiligheid, geeft identiteit, helpt om de chaos te overwinnen. De wet bevrijdt. Je kan pas op een verantwoorde wijze het risico van de vrijheid nemen, als er duidelijke structuren zijn. Dit laat toe op veilige wijze te botsen, en het is maar door te botsen en te experimenteren dat je een eigen identiteit kan opbouwen! Het kind durven sanctioneren betekent eigenlijk dat je het kind helpt om te leren omgaan met de beperkingen en dat je het zo helpt om te groeien in de vrijheid. Sanctie duidt aan – want laat voelen – waar de grens ligt. De straf ...
In deze podcast ga ik in gesprek met Tom Mikkers over twee nieuwe boeken: Geestelijke begeleiding. Ignatiaanse wegwijzers voor het pastoraat , van de Amerikaanse jezuïeten Barry en Conolly en mijn eigen boek God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus , beide uitgegeven bij KokBoekencentrum. Ik vertel onder meer over de radicale omwenteling die de geestelijke begeleiding de voorbije decennia heeft ondergaan, en over waarom de geestelijke begeleider vooral dient te zwijgen. Wat mijn eigen boek betreft noem ik de voorwaarden opdat die persoonlijke ontmoeting met God kan plaatsvinden en wat zo'n ontmoeting concreet kan betekenen. Klik hier om te luisteren naar de podcast of op onderstaande afbeelding. Klik hier om deze boeken te bestellen
Reacties
L. T.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ".
"............." De plaats van oorlog in de wereld".
"Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen.
Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen.
In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem.
Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden.
Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed.
Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991).
In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd.
En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen".
(e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /).
een idee alstublieft:
Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE,
met samenwerking
met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven,
een Wereld Conferentie
organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"!
om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren
om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen.
Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen?
Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg.
In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken.
(die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld.
deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten.
Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen.
In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten.
En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven.
In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen.
Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
2500 jaar geleden was een wijsheid.
1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.)
2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.)
3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.)
4. Plato ( 425 - 347 v.C.)
5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ).
( einde citeren).
Vraag alstublieft :
Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? "
Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid?
Vraag nr. 2.
Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
citeer deel tekst:
Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ".
(e.c.).
Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas.
"Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD.
Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.