Eerste foto van de plaats waar Frans van der Lugt sj gisteren werd begraven, in de jezuïetenresidentie van Homs.
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Deze foto zag ik dinsdag al op facebook. Pater Vander Ligt is nit pas woensdag begraven. Wel is op woensdag in Homs een helige Mis opgedragen ter nagedachtenis aan pater Van der Lugt. Moge hij rusten in vrede en bij onze Hemelse vader een voorspreker zijn voor alle verdrukte en vervolgde Christenen. L. T.
Anoniem zei…
Dank U Hartelijk Wijze Inspirerende Pastor Nikolaas Sintobin S.J. voor met ons delen beelden en informatie over een Held, Pater Jezuïet die Liefde leefde, Liefde deelde met alle mensen, alle mensen vreugde en welzijn trachtte aanreiken, door zijn wijsheid en inspanningen.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ". "............." De plaats van oorlog in de wereld". "Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen. Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen. In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem. Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden. Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed. Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991). In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd. En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen". (e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /). een idee alstublieft: Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE, met samenwerking met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven, een Wereld Conferentie organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"! om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen. Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen? Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg. In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken. (die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld. deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten. Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen. In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten. En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven. In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen. Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
Anoniem zei…
Alstublieft een aanvulling aan onderwerp :" Oorlog en Vrede" 2500 jaar geleden was een wijsheid. 1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.) 2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.) 3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.) 4. Plato ( 425 - 347 v.C.) 5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ). ( einde citeren). Vraag alstublieft : Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? " Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid? Vraag nr. 2. Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
Anoniem zei…
aanvul.a.u.b. op tekst: " kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling ? ". citeer deel tekst: Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ". (e.c.). Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas. "Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD. Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.
Als mensen zich God gaan wanen; dan is het hek pas van de dam. De geschiedenis leert het ons; maar mensen willen er niet aan herinnerd worden. Ze associëren God met de ultieme vrijheid en gaan zelf God 'spelen';
Paus Franciscus biedt ons een heel nieuwe weg aan voor vernieuwing, en dit speciaal voor de Kerk. Vernieuwing mag voor hem niet betekenen dat men zijn tijd verprutst met structuren of dat men nog iets nieuws gaat opzetten. Vernieuwing betekent veeleer dat men de centrale plaats van Christus terugwint. En dit, op zijn beurt, vraagt een totaal nieuwe geest en een volkomen nieuw hart. De vernieuwing die Paus Franciscus ons voorhoudt is de bekering van het hart. Dit kan maar als we onze weg samen met Jezus gaan en in nauw contact blijven met Hem. Daarom blijft hij erop aandringen dat we elke dag een passage uit het Evangelie lezen, daarover nadenken en bidden; of we nu in tram of trein zitten, of thuis zijn. Dit is met Jezus optrekken. Als we dit soort van engagement om iedere dag met Jezus op weg te gaan op ons nemen, dan beginnen we te leven in een wereld van genade. En dit is meer dan vertrouwen op menselijke inspanningen. Als Jezus mee met ons op weg gaat, onze gids is, dan z
Wijlen Peter-Hans Kolvenbach sj, voormalig algemeen overste van de jezuïeten, legt uit waarom kandidaten voor de Sociëteit van Jezus het vandaag veel makkelijker hebben dan enkele eeuwen geleden. Een vleugje humor op roepingenzondag!
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
“ De tenen van God. Mijn schizofrenie ”. Zo heet het autobiografische boek van Michel Mestrum (ISBN 978 90 6445 881 1). Michel is ervaringsdeskundige. Na een jarenlange opname in de psychiatrie is hij erin geslaagd om zijn zelfstandigheid te herwinnen. Verstandig en talig als hij is, weet hij het onvatbare van zijn psychose haarscherp te verwoorden. Zijn kracht haalt Michel in belangrijke mate uit zijn geloofsleven. Hieronder vindt u enkele sterke citaten. “Net zoals het literatuur betaamt zoek ik kleintjes die spanning te beleven tussen het leven ontvangen zoals het ons gegeven werd, en dankbaar genieten van wat ons allemaal wordt aangereikt, en aan de andere kant genoeg inzicht en tegelijk berusting hebben om te aanvaarden wat ons niet gegeven werd, en om ook daarmee op weg te gaan, wetend dat wij ook daarin de voorbode moeten zien van alles wat wij verder zullen moeten achterlaten of zullen moeten missen. Derhalve moet je durven dromen en je leven mee laten bepalen door een ars m
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
Een tijd geleden verscheen op de theologenblog onderstaande overweging van mijn hand: Geloof jij in engelen? Hieronder vind je een uittreksel alsook een link naar de volledige tekst. ... In onze tijd klinkt het vreemd te spreken over geesten en engelen. Er zijn goede redenen om hier omzichtig mee om te gaan. Voor je het weet verlaat je helemaal het domein van het christelijk geloof. Tegelijk weten we dat ze een Bijbels gegeven zijn en dat ze in de christelijke traditie best hun plaats hebben. Zo is in de Rooms-Katholieke Kerk 29 september het feest van de aartsengelen. Wat kan je hier vandaag mee? Het getuigenis van Pierre Favre spreekt me sterk aan. Meer nog, ik vind het uitdagend en oproepend. Zijn geloof in engelen en geesten heeft niets te maken met vreemde esoterische wezens, al of niet met kleurrijke vleugels. Het is wel een beeld dat hij gebruikt om een fundamenteel aspect van zijn geloofservaring te benoemen. Favre gelooft voluit in Gods voorzienende liefde voor elke mens, ook
Het is verdienstelijk voor de hemel om slechte gedachten te verdrijven. Even gevaarlijk is het om goede gedachten niet ten uitvoer te brengen. Ignatius van Loyola
Onderstaand citaat komt uit een brief van Ignatius van Loyola aan Francisco de Borja, hertog van Gandía en onderkoning van Spanje. Ignatius schreef deze brief aan Francisco kort nadat deze, eerst in geheim, jezuïet was geworden. Hij was toen nog steeds onderkoning van Spanje. De later heilige Francisco de Borja sj besteedde vele uren per dag aan gebed. Té veel, vond Ignatius. Hij schrijft : “ Ik verkies dat de helft van die tijd omgezet wordt in studietijd, want de kennis … blijkt altijd heel belangrijk of nuttig voor de toekomst. Besteed die tijd voor het bestuur van uw staat, voor geestelijke gesprekken … Het leidt geen twijfel dat er meer verdienste is voor de ziel en meer genade als ze van haar Heer kan genieten in verscheiden activiteiten en op verschillende plaatsen, eerder dan in één enkele …” (20 september 1548) God kan je vinden in alle dingen , niet alleen in gebed.
Ja, je kunt God op een rechtstreekse manier ontmoeten in het bidden met de Bijbel. In deze eerste webinar van de reeks "Bidden met de Bijbel" leg ik uitvoerig uit wat daartoe kan bijdragen. Klik hier voor de tekst van het webinar en/of om je in te schrijven voor het tweede webinar: Bidden met de Bijbel als leerschool in menselijkheid ( op dinsdag 16 april om 20u).
Reacties
L. T.
citeer deel tekst titel: " In vredes naam Is oorlog onvermijdelijk? ".
"............." De plaats van oorlog in de wereld".
"Denken over een wereld zonder oorlog doet een sterk beroep op ons voorstellingsvermogen.
Immers, vanaf onze jeugd zijn we ermee geconfronteerd. Oorlog - in het algemeen wordt daaronder verstaan een gewapende strijd tussen volkeren of naties - lijkt bij de mensheid te horen.
In 20-e eeuw werd oorlog een wereld-omvattend probleem.
Het kan tegenwoordig tot ongekende vernietiging leiden. Wereldwijd wordt een enorme deel van de beschikbare energie en rijkdom gebruikt voor oorlogsdoeleinden.
Oorlog kost bitter veel, in geld en vooral in leed.
Wist u dat voor de prijs van één Tomahawk-kruisraket 20.000 hongerende Afrikanen drie maanden lang kunnen eten? (De Volkskrant, 261-1991).
In de Golfoorlog zijn er honderden afgevuurd.
En wat levert het op? Hoogstens krijgt één partij zijn zin en komt oorlog economische of machtsbelangen ten goede, of heeft de strijd de nationale eer gediend......"De economische belangen hebben veel gekost, macht is met geweld afgedwongen en daardoor wankel, .........." Oorlog behoort tot de grootste gruwelen die de mensheid zichzelf op de hals kan halen".
(e.c. Bron: St.I.S.I.S./Conventie 25-5-1991 in den Haag/ Luc.nr.4/ I.E. van Peursem /).
een idee alstublieft:
Wereld Organisatie Rooms Katholieke Kerk met de Heer Paus Franciscus en ZIJNE,
met samenwerking
met alle andere Wereld Organisaties die voor Vrede en honger uitbannen streven,
een Wereld Conferentie
organiseren, en uitnodigen alle producente van "Oorlog tuig Industrie".
Een Wereld " druk " uitoefenen op " Oorlog industrie aandeelhouders en eigenaren"!
om verouderde " oorlog tuig niet aan ongeletterde arme mensen ter beschikking stellen, maar een groot werkgelegenheid creëren
om verouderde "oorlog tuig ontmantelen en grondstoffen terug winnen en voor vrede doeleinden gebruiken".
Mensen die protesten willen uitten, Leren dat op een vredige wijze doen.
Vraag: wie moet mensen leren en welke mensen?
Antwoord: "Kerk" zou kunnen doen. Mensen leren in "Kerk" .Mensen leren onderscheiden van oorzaak en gevolg.
In elk land zijn " ruzie zoekers " die anderen met agressie aansteken.
(die voetbal vandalen die enorme agressie en vechtpartijen aanrichten tijdens voetbaal spelen bijvoorbeeld.
deze personen hebben makkelijk een of andere " leuze " aan "onderdrukte mensen" voor spiegelen en zo grote tegenstellingen kweken).
Misschien een Internationaal Instituut oprichten.
Instituut die zou alle " protesten onderwerpen, alle onrechtvaardigheden " gaan bekijken en gaan bemiddelen met nationale regeringen.
In E.U. zo een instituut oprichten. In V.N. zo een instituut oprichten.
En stem geven aan allen personen die met een of ander systeem niet eens zijn en voor verbeteren streven.
In die Instituten ook alle lagen van bevolking vertegenwoordigen.
Niet alleen academici maar ook van die " voetbal vandalen" . " Die voetbal vandalen hebben misschien extra talenten " om juist gaan bemiddelen" (?).
2500 jaar geleden was een wijsheid.
1. Guatama de Buddha ( ca. 500-ca.420 v.C.)
2. Pythagoras ( ca. 580 - ca 500 v.C.)
3. Lao - Tse ( ca. 600 v.C.)
4. Plato ( 425 - 347 v.C.)
5. Jezus de Nazarener ( ca. 100 v.C. - ? ).
( einde citeren).
Vraag alstublieft :
Wie ? Wat ? heeft de ontwikkeling van mensen " geremd , stop gezet? "
Na deze in 5 punten genoemde hoog ontwikkeling van mensheid?
Vraag nr. 2.
Kunnen wij vandaag verder gaan met ontwikkeling?
citeer deel tekst:
Whilst human souls fluctuate between peace and peacelessness; love and hatred; knowledge and ignorance; sorrow and yoy, GOD is ever constant and above and beyond these fluctuations ".
(e.c.).
Wij mensheid nodig hebben GOD de kompas.
"Kerk " waar WIJSHEID onderwezen zal, wijsheid dat universeel is voor alle mensen, dat van klein tot groot kunnen wij leren liefhebben, veel liefhebben alle schepping van GOD.
Ignatiaanse Pedagogie en Ignatiaanse Spiritualiteit is een Wijsheid en Inspiratie het goede betrachten te doen.