Ipod

Een van de webmasters die aan onze sessie deelneemt is Ruth. Zij is een jonge vrouw met zowel Afrikaans als Europees bloed. Zij is verantwoordelijk voor “Pray-as-you-go”. Dagelijks bidden wereldwijd meer dan 50.000 mensen met dit origineel initiatief van onze Britse medebroeders.

Onderstaande video legt u precies uit hoe Pray-as-you-go van je ipod een hulp kan maken voor je gebed: een combinatie van de schriftlezingen van de dag, muziek en stilte, geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. In het bijzonder als je regelmatig tijd doorbrengt in trein, bus of tram.

Reacties

Anoniem zei…
Inderdaad een zeer waardevol aanbod om dagelijks te bidden. De vermelding van het hoofdstuk waaruit de schriftlezing gebeurt zou handig zijn want het is makkelijker bidden in je moedertaal.
Nikolaas zei…
Dit lijkt me een uitstekende suggestie. Was ik u, ik zou ze zeker overmaken aan de verantwoordelijken van Pray as you go!
Anoniem zei…
Dat heb ik reeds gedaan en ik kreeg een vriendelijk antwoord nl. dat het een "luistersite" is. Nochtans vermeldde ik dat het luisteren in het Engels naar de bijbeltekst moeilijker is dan de vragen en overpeinzingen die in het Engels gegeven worden.
Ik los het op door het lectionarium er op na te slaan in het begin van de week en beluister vervolgens de hele week op pray-as-go. Meestal volgt men het lectionarium maar er zijn soms afwijkingen of weken waarin men een heel eigen keuze maakt.
Voor reizende mensen op de trein zou mijn suggestie handig zijn indien ze een bijbel in pocket bijhebben.
De site zo toegankelijk mogelijk maken, lijkt me een te overwegen optie.
Nikolaas zei…
Beste "Anoniem",

Zou u eventueel bereid zijn om eens een kort ervaringsberichtje te schrijven over uw bevindingen met "Pray-as-you-go"? Hoe het werkt, mogelijk iets over de ignatiaanse eigenheid, en vooral uw eigen ervaring en terugblik erop? Mocht u daar zo'n 20 regels over kunnen schrijven, dan zou ik dat mogelijks kunnen plaatsen, ofwel hier ofwel op de website van de SJ ...

Vriendelijke groet,

Nikolaas
Anoniem zei…
Het programma van pray-as-you-go staat voor twee opeenvolgende weken op de site. Telkens staat of de eerste lezing of de evangelielezing van de dag centraal. Heel af en toe wijkt men hier wel eens vanaf. Het lectionarium biedt de mogelijkheid om vooraf de gekozen schriftlezingen op te zoeken in je moedertaal. Het begeleid gebedsmoment duurt ongeveer 10 minuten en is opgebouwd volgens een vast stramien met telkens dezelfde ingrediënten: muziek – een begeleidende stem die open vragen of overwegingen formuleert vanuit een schriftlezing. Het gebedsmoment sluit af met een kruisteken.

Met Pray-as-you-go start ik regelmatig mijn ochtendgebed tijdens de werkdagen. Ik ga er echter vrij mee om omdat de muziek niet altijd een even inspirerend effect heeft en 10 minuten is een beetje kort. Maar ik houd van het aanbod van de site omdat ik me dankzij de stem in eerste instantie kan laten meenemen. De begeleider doet op een eenvoudige manier een uitnodiging om tijd de maken voor de Heer. Hij of zij nodigt me uit om me voor Gods stem te openen, om me in Zijn aanwezigheid te plaatsen. De aard van muziek is gevarieerd en voor mij niet steeds van belang. Maar geen nood, via de pc is er de mogelijkheid om voor- en achteruit te spoelen.
De begeleidende stem leest vervolgens de schriftlezing. Ik lees ze in mijn moedertaal om meer voeling te hebben met woorden en klanken en het maakt de verbeelding bij het verhaal makkelijker voor mij. Ik neem dan ook ruimere tijd om me te plaatsen in het verhaal of stil te staan bij een woord of beeld. Bij de associatie met mijn leven is het verrijkend om te luisteren naar reflectievragen van de begeleider. Hij is soms een eye-opener.
De begeleider leest een tweede keer de schriftlezing en na enkele ogenblikken stilte wekt hij de aandacht voor wat verrassend is aan Jezus of Gods inbreng. Hij nodig de luisteraar uit om onder het Woord te gaan staan. De formuleringen zijn met bijzondere openheid geformuleerd met telkens de uitnodiging om in gesprek te gaan met de Eeuwige of Jezus: Hem danken, vragen, aanbieden,… Ook hier neem ik meer tijd voor het luisteren naar het Woord en het persoonlijk gebed.
De pedagogische toon van de site is mild, toch duidelijk en uitnodigend. Ik meen dat Jezus ook zo was.

Na mijn gebedsmoment neem ik tijd om wat ik innerlijk beleefd heb te noteren: concrete gebeurtenissen die opgeroepen worden door het verhaal, weerstanden, verlangens, verdriet, diep geluk, geborgenheid,… ik verwoord hoe ik Gods woord voel inwerken op mijn levensverhaal en put moed, of ik vraag hulp, of ik dank voor wat ik krijg of ik druk mijn spijt uit,… Ik voel me vaak heel rijk de dag starten. En dit ochtendmoment heeft een invloed op hoe ik kijk naar wat zich voordoet tijdens de dag.

De site is een welgekomen ondersteuning voor mijn persoonlijk gebed. Op een “verloren” moment tijdens de dag zijn 10 minuten bezinning een verademing om opnieuw te beluisteren en deze nieuw te beleven tegen de achtergrond van de vorderende dag. Gods woord doet zijn werk tijdens de dag.
Nikolaas zei…
Beste Anoniem,

Heel hartelijke dank voor deze mooie, bijna biddende, beschouwing bij Pray-as-you-go.

Graag maak ik er gebruik van voor de website van de SJ.

Tot bij de volgende reactie!

Nikolaas

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)