Nieuw



Pinksteren: een nieuw begin

De vraag kan echter gesteld worden waarom Jezus niet in zijn zichtbare gestalte onder ons gebleven is. Of anders uitgedrukt, betekent de Hemelvaart niet ergens dat wij door Jezus in de steek worden gelaten?

Welintegendeel. De Hemelvaart van Jezus wordt door de Schrift zelf aangekondigd als een voorwaarde opdat God voortaan op nog meer intense wijze de mensen actief zou kunnen bijstaan.

“de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.” (Joh 7, 39) De Schrift stelt uitdrukkelijk dat het wederopstijgen van de Zoon een voorwaarde is opdat de Geest/Helper zou kunnen worden gegeven.

 “Voor jullie eigen bestwil moet Ik weggaan; doe Ik dat niet, dan zal de Helper niet komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar jullie toezenden.” (Joh 16, 7)

 “En Ik zal de Vader vragen jullie een andere Helper te geven, die voor altijd met jullie zal zijn, [17] de Geest van de waarheid.” (Joh 14, 16-17)

 Daarom ook wordt Maria van Magdala door de Verrezene uitgenodigd om Hem niet vast te houden, niet voor zich te willen houden. Want dit zou het opstijgen van Jezus kunnen tegenhouden. ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader.” (Joh 20, 17)

Met het neerdalen van de Geest eindigt het tijdperk van Christus en begint het tijdperk van de Geest, waarin we ons tot op vandaag bevinden. Joseph Moingt sj noemt dit het “pneumatisch principe”: de Heilige Geest is gezonden om Christus op te volgen. Hij neemt de plaats in van Christus, zonder Hem te vervangen. De korte lichamelijke aanwezigheid in de wereld van Jezus, de tweede persoon van de Triniteit, maakt mogelijk dat voortaan, voorgoed, de Geest aanwezig komt. De Geest wordt gezonden door de Vader en de Zoon. Omdat Hij Geest is, kan Hij overal en altijd aanwezig zijn en zo de mensen nog meer in contact met God en met Christus dan de mensengestalte van Jezus dit kon doen. Doorheen Zijn Geest kan de Heer voortaan dieper in de mensen doordringen. Bovendien kan Hij ook wijder want in álle mensen werkzaam zijn.

Zoals de Hemelvaart beantwoordt aan de menswording, kunnen we stellen dat Pinksteren beantwoordt aan de neerdaling van de Geest over Maria. Met dit verschil dat de Geest nu niet over één enkele persoon nederdaalt, maar over alle mensen die zich voor Hem willen openstellen.

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Omgaan met (soms misselijk makende) zwakheden van aan jou toevertrouwde mensen - Ignatiaans leiderschap (5/10)