Waarin verschilt het christendom van jodendom en van islam?


Gisteren ging ik voor in de wekelijkse eucharistieviering voor de studenten van Leuven. Hieronder vindt u mijn homilie. 


Een tijdje geleden hadden we in onze gemeenschap een gesprek over hoe, in onze cultuur, het Evangelie beleven en verkondigen. Een medebroeder zei dat hij onze tijd net daarom zo ongelofelijk boeiend vond. Immers, het verdwijnen van de christelijke cultuur, van het “normaal zijn” van het christen zijn, maakt dat we ons opnieuw, en wel in alle vrijheid, de vraag kunnen stellen: wat betekent het nu eigenlijk om christen te zijn. Deze vraag wordt nog pertinenter door de groeiende aanwezigheid van andere godsdiensten in onze contreien: wat is typisch aan het christendom, of nog, wat onderscheidt ons geloof van andere religieuze tradities.

Het ligt hem niet in de moraal. Die fameuze christelijke waarden en normen, die bestaan eigenlijk niet. Preciezer, er bestaan geen typisch of exclusief christelijke waarden. In andere godsdiensten vind je dezelfde morele principes als in het christendom. En ook in niet gelovige levensovertuigingen  kan je dezelfde waarden en normen aantreffen. Ook het bidden of de liturgie maken het verschil niet uit. Die tref je ook aan in andere religieuze tradities. Uiteraard in andere vormen en met andere inhoud. Maar mocht een marsmannetje een jood, een moslim of een christen beurt om beurt zien bidden en vieren, dan zou dat mannetje waarschijnlijk meer getroffen zijn door de uiterlijke gelijkenissen dan door de verschillen.
De beide lezingen van vandaag verwijzen ons rechtstreeks naar die bijzonderheid van ons geloof. Om even het zwaar geschut boven te halen, die eigenheid wordt uitgedrukt in het christologisch en het trinitaire dogma: de persoon van Jezus en de Drieëne God. In de geschiedenis van het christendom is het rond deze beide thema’s dat de breuk met het jodendom en met de islam zich heeft voltrokken: het geloof in de mens-God Jezus en het mysterie van Triniteit.

Wij geloven niet in de eerste plaats in God. Dat doen joden en moslims net zo goed, en de hindoes geloven in meerdere goden tegelijkertijd. Als christenen geloven wij in het bijzonder in Jezus. Wij geloven dat hij het Licht is, de Weg, de Waarheid en het Leven. Wij geloven dat Hij de Redder, de Heiland is die ons brengt tot de volheid van God. Christen zijn betekent leven vanuit een verbondenheid met Jezus.

ð  Ons handelen, onze ethiek wordt maar christelijk in de mate dat het zich inspireert aan of voortkomt uit die verbondenheid.

ð  Ons bidden en ons vieren worden pas christelijk in de mate dat wij ons openen voor de relatie met de Heer.

Christen zijn is niet iets objectiefs. Het gaat niet over het navolgen van regeltjes. Het gaat in de eerste plaats over een relatie. Soms zal die relatie sterk zijn en heel soms zullen sommigen die verbondenheid bijna fysiek kunnen voelen. Vaak gaat het eerder over een verlangen of zelfs maar een verlangen naar dat verlangen.

Het geloof in Jezus leidt evenwel nog verder. “Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij maar in Hem die Mij gezonden heeft; en wie Mij ziet ziet Hem die Mij gezonden heeft” hoorden we Jezus daarnet zeggen in de evangelielezing. En in de lezing uit de Handelingen wordt twee maal gesproken over de werking van Geest.

Met andere woorden, Jezus openbaart ons niet zo maar God. Hij openbaart ons dat er in de ene Goddelijke natuur drie onderscheiden personen zijn: Vader, Zoon en Geest. God is liefde en dus verbondenheid.  Elk van de drie goddelijke personen is een unieke wijze waarop God bestaat. Thomas van Aquino definieert de goddelijke persoon als “relatio subsistens”. Het wezen van God bestaat erin liefdevol in relatie te staan met anderen. Zowel naar binnen toe – ttz de goddelijke personen onder mekaar -  als naar buiten toe - de schepping in het algemeen, en de mensen in het bijzonder.

Hiermee staat of valt ons christelijk geloof. Hierin ligt de uniciteit en bijzonderheid van de christelijke openbaring: het levende geloof in Jezus die ons de Drieëne God van de liefde openbaart. Aan elk van ons om in zijn of haar leven Jezus te ontvangen, toe te laten dat Hij ons binnenleidt in het mysterie van God en om, op onze beurt, zijn zelfgave te delen met anderen. 

Reacties

Anoniem zei…
Dank voor de homilie. Het mag gezegd worden dat de inhoud die je brengt tot op zekere hoogte heel toegankelijk is en voor een stuk beremoeilijk. Dat ik het tweede deel over de trinitaire God, over de ene goddelijke natuur en drie onderscheiden personen is zeker bij mezelf te zoeken. Maar dàt is deze taal niet begrijp bevestigt dat hertaling nodig blijft wil mensen meekrijgen. Mag ik je vragen een poging te doen? Dank je.
Anoniem zei…
Dank u, dit is nu eens met eenvoudige woorden uitgelegd en voor iedereen verstaanbaar.
Zoals in de tijd dat de H. Bernadette zei ,het eenvoudigste dat je zal zeggen of schrijven komt het dichste bij de waarheid.

Men hoeft niet met dure woorden een verklaring te geven of te zoeken.
Geloof in de eenvoudige dingen ,kijk rondom u naar de natuur die ontwaakt.
Daar vind je God in al zijn Zijn, Het LICHT ,DE WAARHEID EN HET LEVEN. God zegene u.
Ik wil me niet al te makkelijk aan uw terechte vraag/opmerking afmaken. Maar reeds in het begin van de 5de eeuw schreef de heilige Augustinus dat het mysterie van de Drievuldigheid ondoorgrondbaar was. Zelf probeer ik het niet in de eerste plaats intellectueel te doorgronden. Dat kan ik niet. Ik probeer er me, door het luisteren en bidden met de Schrift, en gewoon vanuit mijn eigen beperkte geloofservaring, voor te openen. "Begrijp" ik het? Dat zou ik niet durven zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik erin geloof.
Anoniem zei…
Is er niet een bepaalde onontkoombare samenhang tussen de moraal, levensovertuiging enerzijds en het verbonden zijn met JC in een levende relatie anderzijds? Hij zegt: blijf met Mij, de ware wijnstok, verbonden, want zonder Mij kun je niets doen. Dat impliceert in feite dat we op eigen kracht of krachtens de natuur van de oude mens niet in staat zijn tot navolging, dus tot het practiseren van Jezus' morele leer, maar alleen in verbondenheid met Hem, dus uit genade. Dus dingen als de andere wang toekeren, kwaad met goed vergelden, bidden voor uw vijanden en liefhebben wie u haten, geen weerstand bieden aan het kwade, danken in tegenheden e.d. die tot de kern van Jezus' leer behoren, lijken mij dan toch uit te gaan boven de moraal enz. der andere genoemde godsdiensten, anders zou het christendom in de zin van de verbondenheid met God die Liefde is en de unieke zending en positie van Jezus toch ook enigszins relatief worden? Die verbondenheid met God zou dan niet echt een conditio sine qua non zijn voor het uitvoeren van de moraal lijkt me, als we die moraal toch wel kunnen uitvoeren gezien het feit dat anderen die ook al hebben. Bovendien zou dan toch ook niet waar zijn wat de Schrift zegt: "dat de ouden gezocht, maar niet gevonden hebben wat voor hen weggelegd en aan hen geopenbaard is die na JC komen" en die dus met Hem in relatie leven door het afleggen van het oude leven der driften en van de wil der natuurlijke, post-paradijselijke mens? M.a.w. de meerwaarde van de verbondenheid met de Drie-ene, de Levende, impliceert toch m.i. ook wel degelijk een meerwaarde in moraal en levensleer. Of zie ik dat niet juist?
We mogen idd hopen dat die verbondenheid met de Heer ethische implicaties zal hebben. Meer nog, je zou kunnen stellen dat mocht die christusrelatie geen impact hebben op de concrete wijze waarop iemand leeft en handelt, de evangelische authenticiteit van die relatie zou kunnen worden in vraag gesteld.

Aangaande het eerste deel van uw reactie lijkt u me ook een juist iets aan te raken. Je zou kunnen zeggen dat er wel een christelijke ethische bijzonderheid is: die van het exces, de overdaad: vergeven, ook van je vijanden; niet enkel geen geweld met geweld beantwoorden, maar zelf de andere kaak aanbieden ...
Wim Delait zei…
Heel mooie preek en mooie woorden! De laatste reactie deed me meteen denken aan wat de paus onlangs zei: "Als priesters en gelovigen niet consistent zijn in wat ze zeggen en wat ze doen, tussen hun woorden en hun daden, dan ondermijnt dat de geloofwaardigheid van de kerk. Men moet in onze acties zien wat men uit onze monden hoort."
Zelf ben ik godsdienstleraar en als er iets is wat ik onze - sommige toch wel heidense - leerlingen probeer bij te brengen als het gaat over moraal is het wel die boodschap.
Ben verheugd dat ik deze blog ontdekte!
Anoniem zei…
onze zoon van 15 zit op school bij veel turkse en marokkaanse klasgenootjes. Hij heeft veel respect voor een klasgenoot die veel opoffert voor zijn geloof en ook al zijn baard laat groeien (voorzover hij die al heeft :-)
Ze hebben veel gesprekken gehad en ontdekt dat er veel overeenstemt. Hij is naar de moskee gegaan en kwam onder de indruk terug: de eenheid, verbondenheid onderling, de hartelijkheid. De Islam vindt hij lekker duidelijk en interessant omdat het anders is. wij hebben een dagboekje van Max Lucado gekocht dat gaat over johannes 3:16 om juist in te gaan op Gods grote liefde en leven vanuit liefde en verbondenheid. We hopen dat hij het verschil tussen de wet en liefde gaat herkennen.
We zijn er wel trots op dat hij zo openstaat voor andere geloven en de dialoog aangaat. Maar spannend is het ook.
Max zei…
Het is naïef om te veronderstellen dat de ISLAM een godsdienst is zoals alle andere.De Islam en het Christendom verschillen als dag en nacht van elkaar!Het zijn twee totaal verschillende werelden.Het Christendom heeft in minder dan vier eeuwen het Romeinse rijk voor zich weten te winnen(Constantijn de Grote komt in de vierde eeuw). Dat is van onder op gebeurd, zonder dwang of geweld, zonder overheidsingrijpen of -steun.Het christendom is de godsdienst van het woord, de rede, de liefde en de vrijheid. Als er iets duidelijk is over Jezus, dan is het dat Hij geen geweld gebruikte om zich tegen de Romeinen te verzetten, laat staan om zijn beweging met geweld te verbreiden.Wat Constantijn de Grote deed, later gevolgd door de kruisvaarders, is niet gegrond op de christelijke leer.In feite was de eerste Kruistocht zelfs een knullig en onprofessioneel georganiseerde expeditie, die wonderwel toch slaagde.Het had niets te maken met professioneel georganiseerde ridder legers die het martelaarschap voor God en de religieuze jihad voor ogen hadden, zoals die wel binnen de Islam bekend waren.Maar,de Kruistochten er in ieder geval voor gezorgd hebben dat de expansionistische en imperialistische Islam een gevoelige slag werd toegebracht en de opmars van de Islam richting Europa in ieder geval tijdelijk tot stilstand werd gebracht. Gaandeweg heroverden de christelijke ridders gebieden als Corsica, Sicilië, Malta, Cyprus en brachten deze opnieuw onder christelijke invloed tot op de dag van vandaag.De oorlog tussen protestanten en katholieken was een conflict binnen een en dezelfde familie, aangaande de heerschappij van bepaalde dogma’s...De ISLAM heeft in 1400 jaar nog nooit iets anders gedaan dan dood en verderf zaaien!...

Meest gelezen

Het echte schandaal van het christendom - Bernard Sesboüé sj

Advent, een vreemde en wellicht confronterende uitnodiging - Een nieuwe serie van Nikolaas Sintobin sj (1/4)

Wat als het bidden echt "niet leuk" is?

Durf jij de Advent aan in jouw leven? - Aangrijpend en bevragend advents-videootje

Wat Herman Van Rompuy ontdekte in mijn nieuwste boek: "Op het kompas van de vreugde"

Ook een haan kan overdrijven - wel heel bijzondere video

"Zie, Ik begin iets nieuws" - Geef anderen de kans om deel te nemen aan onze adventsretraite