Posts

Posts uit mei, 2024 tonen

De kleine jongleur en Onze Lieve Vrouw - een oud verhaal

Afbeelding
Graag deel ik met u, op de dag van het feest van Maria Visitatie, dit oude verhaal dat ik ooit ergens las. Het is honderden jaren geleden en de pest woedt. Ossen trekken  wagens vol met lijken van juist overleden mensen naar de kalkkuilen buiten de stadsmuren. Daar is er niemand om hun graf te zegenen. De parochiepriester is zelf reeds overleden, slachtoffer van zijn risicovolle ziekenbezoeken. De kleine dorpsjongleur begint voor zijn leven te vrezen. Hoe moeten zijn vrouw en kleine kind zich verder uit de slag trekken, mocht de pest hem te pakken krijgen?  Hij besluit te bidden. Stilletjes sluipt hij de parochiekerk die hij anders alleen maar met Pasen bezoekt binnen. De Kerk verplicht hem immers daartoe. Hij knielt neer voor het altaar, maar bidden komt er niet van. Wat kan hij de almachtige God zeggen, die strenge Rechter? Hij gaat maar voor het beeld van Onze Lieve Vrouw staan en tracht het weesgegroet op te zeggen. Het is al te lang geleden dat hij zelfs nog maar...

Wat een balletdanser je kan leren over goed bidden met de Bijbel - een interview met Nikolaas Sintobin sj over zijn nieuwe boek: Bidden met de Bijbel

Afbeelding
  In dit interview (zie de video hieronder) met Marc Lamain gaat Nikolaas Sintobin sj in op heel wat verschillende onderwerpen: waarom en hoe schrijft hij vanuit zijn geloof voor zowel gelovigen als niet gelovigen; wat is bidden eigenlijk, wat is er typisch aan het christelijk gebed, hoe kan je bidden met de Bijbel, waarom is het lichaam zo belangrijk bij het bidden, waarom het zinvol is gebruik te maken van een beproefde gebedstechniek en wat een balletdanser je hierbij kan leren? Aanleiding van dit interview is mijn nieuwste boek: Bidden met de Bijbel. In de leer bij Ignatius van Loyola. Er loopt nog even een speciale actie voor wie het boek nú koopt: 5€ korting en drie bijzondere kaarten met illustraties uit het boek.  Klik daarvoor hier en betaal 24,99€ ipv 29,99€.  V oer in de derde stap van  de bestelling de kortingscode in. Dit is de code:  904-11587 . Nikolaas Sintobin, Bidden met de Bijbel. In de leer bij Ignatius van Loyola, Utrecht, KokBoekencentrum, ...

Karl Rahner sj over hoe je toch kan leren bidden

Afbeelding
Gebed is een kwestie van goede wil, een kunst, aan de beoefening waarvan je je moet wagen. Het is een kunst die je kunt aanleren.  Je kunt leren tot ingetogenheid te komen, innerlijk rustig te worden en te denken aan hetgeen je wilt gaan doen: 'je hart tot God verheffen'. Je kunt leren om zonder gebedsformule met God te spreken over je miserie, over je leven, zelfs - en juist daarover - over je diepere tegenzin om Hem erbij te betrekken, om het met Hem te hebben over je plichten, over mensen van wie je houdt, over je eigen stemming, over de wereld en haar noden, over bekenden die zijn heengegaan; om het met Hem te hebben over Hemzelf: dat Hij zo groot en zo ver weg is, zo onbegrijpelijk en toch zo glorierijk, dat Hij de waarheid is en wij leugen, dat Hij liefde is en wij zelfzucht, dat Hij leven is en wij dood, dat Hij vervulling is en wij verlangen.  Wat je eveneens leren kunt: aan je lichaam een ontspannen houding te geven, en in je geest de opdringerige gedachten ...

Rik Torfs over waarom hij zo enthousiast is over het boek "Bidden met de Bijbel" van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Er loopt nog even een speciale actie voor wie het boek nú koopt: 5€ korting en drie bijzondere kaarten met illustraties uit het boek. Klik daarvoor hier en betaal 24,99€ ipv 29,99€.  V oer in de derde stap van  de bestelling de kortingscode in. Dit is de code: 904-11587 . In 1976 maakte ik met een studiegenoot geregeld lange avondwandelingen in Leuven terwijl we over het leven plachten te praten. Onder meer over de dames van wie we droomden. Op een gegeven ogenblik, vreemd genoeg weet ik nog precies dat het in de Brabançonnestraat was, ging het plots over contemplatieve religieuzen. Mensen die veel bidden. “Nutteloos”, zei mijn vriend. “Bidden is een vlucht. Tijdverlies. Mensen, ook kloosterlingen, moeten gewoon werken.” Wat hij later tijdens zijn succesvol professioneel leven in Nieuw-Zeeland en Australië voorbeeldig heeft gedaan.   Ik ben mij dit gesprek uit een ver verleden altijd blijven herinneren. Reeds in 1976, toch een andere tijd die in veler ogen nog werkelijk c...

Één God die drie en één is: wat wil dat zeggen?

Afbeelding
Het behoort wezenlijk tot Gods natuur dat Hij zichzelf wil geven. Het Geheim van de allerheiligste Drie-eenheid is niet zozeer hoe drie één kunnen zijn en één drie, maar veelmeer hoe de Vader zichzelf zo totaal kan wegschenken, dat de gehele volheid van de Vader in de Zoon is, en dat de Zoon in staat is zich zo volledig over te geven dat Hij niets van zichzelf overhoudt. Door dat totale wegschenken van zichzelf zijn Vader en Zoon één in de Heilige Geest. De drie goddelijke Personen willen niet alleen zichzelf aan elkaar geven; de drie-ene God wil Zich ook aan ons geven, en juist daarom heeft Hij ons geschapen: om Zich aan ons te kunnen geven. Daar ligt de zin van de schepping en ook van ons persoonlijk leven. Omdat God liefde is, een liefde die zichzelf vanuit haar diepste wezen totaal wil schenken, daarom besta ik. In de slotmeditatie van de Geestelijke Oefeningen vraagt Ignatius de retraitant om “met grote innigheid te overwegen hoe de Heer verlangt Zich aan mij te geven zoveel...

Een drieëene God: wat wil dat zeggen? - Homilie Nikolaas Sintobin sj, feest Drieëenheid

Afbeelding
Homilie voor het feest van de Drieëenheid We zien ze vaak afgebeeld in de schilderkunst. Vader, Zoon en Heilige Geest. Een deftige oude Heer met een lange witte baard, gezeten op een wolkje, de hand reikend naar naar Jezus, de Zoon, al of niet met het kruis. De Geest, de derde in rij, neemt vaak de vorm aan van een duif of van een heldere lichtstraal. Gewoonlijk vertrekt het samenspel uit de hemel. Vaak is er een link met wat er gebeurt op Aarde. Nu eens wordt er een verbondenheid uitgebeeld tussen God de Vader en Jezus, de mensgeworden Zoon. Andere keren is er een gerichtheid van de drieëenheid op concrete mensen. Samen met het christologische dogma over de menswording en de dubbele natuur van Christus (mens én God) behoort het dogma over de Triniteit tot de kern van ons christelijk geloof. Wij geloven niet zomaar in de ene God. Dat doen de Joden en de moslims ook. Wij christenen geloven in één God die meer in het bijzonder drieëen is: één unieke en zelfde  goddelijke ...

Wat godsdienstig niet en wel betekent - Edith Stein

Afbeelding
Edith Stein was van joodse afkomst. Als atheïstische filosofe kwam ze Christus op het spoor en werd uiteindelijk karmelites onder de naam Teresa Benedicta van het kruis. Op 51-jarige leeftijd werd zij vergast in Auschwitz. Zij werd in 1998 door JP II heilig verklaard en uitgeroepen tot beschermheilige van Europa. Onderstaand citaat komt uit een brief van 1928, 10 jaar vooraleer ze in de Karmel intrad. “ In de periode die onmiddellijk aan mijn bekering voorafging en ook nog een hele tijd nadien, dacht ik dat godsdienstig leven betekende dat je abstractie moest maken van alles wat aards is en zo leven dat je enkel nog maar denkt aan de dingen van God. Maar geleidelijk aan ben ik gaan begrijpen dat ons iets anders wordt gevraagd in deze wereld en dat men, zelfs in het meest contemplatieve leven, niet het recht heeft om de band met de wereld door te knippen. Ik geloof zelf dat hoe dieper je aangetrokken wordt tot God, hoe meer je ook, in die zin, uit jezelf moet treden, ’t is te zegg...

Wat doen om je te laten verwennen door God?

Afbeelding
De sleutel om je te laten verwennen door God zelf Laten we er enkel  maar aan denken om God te dienen. Hij zal graag voorzien in al het overige dat we nodig hebben. Ignatius

Is vergeven voor zwakkelingen? Vlog van Nikolaas Sintobin sj over de kern van vergeving

Afbeelding
  Vergeven, kan dat eigenlijk? En als het al kan, waarom zou je het dan doen? In deze korte vlog peil ik naar de kern van het bevrijdende mysterie van de vergeving.

Waarom precies smeekgebed zo moeilijk kan zijn (3/3)

Afbeelding
Smeek- of vraaggebed is geen sinterklaasgebed. Het is niet zomaar vragen wat je graag zou hebben, zoals het kind dat een speeltuig kiest in de speelgoedwinkel. Het vraagt inderdaad een reële vrijheid en  nederigheid. Vragen in je gebed is niet zonder risico, en het is niet vanzelfsprekend dat je daar zo maar toe bereid bent. Vragen betekent immers uit handen geven. Je kan niet én vragen én het antwoord geven. Een eerste stap in dit groeiproces kan dan ook zijn om te vragen om te mogen vragen: vragen dat het je gegeven wordt om te leren vragen, om te groeien in die houding van nederigheid en overgave.  Ignatius, met de subtiliteit die hem eigen is, zegt het op zijn manier: een verlangen om te verlangen, is reeds een verlangen. Nikolaas Sintobin sj

Waar de Heilige Geest allemaal goed voor is: door iemand die het kan weten (Karl Rahner sj)

Afbeelding
Ik geloof in de heilige Geest Ik geloof, dat Hij mijn vooroordelen kan afbreken. Ik geloof, dat Hij de sleur kan doorbreken. Ik geloof, dat Hij mijn onverschilligheid kan overwinnen. Ik geloof, dat Hij mij vindingrijk in de liefde kan maken. Ik geloof, dat Hij mij kan waarschuwen voor het kwaad. Ik geloof, dat Hij mij de moed tot het goede kan geven. Ik geloof, dat Hij mijn droefheid weet om te buigen. Ik geloof, dat Hij mij liefde voor het woord van God kan geven. Ik geloof, dat Hij mijn minderwaardigheidsgevoelens kan wegnemen. Ik geloof, dat Hij mij kracht kan geven in mijn lijden. Ik geloof, dat Hij mij een broeder kan geven, die mij steunt. Ik geloof, dat Hij mijn wezen kan doordringen. Karl Rahner sj

Van lappendeken naar zonfestijn: wereldjongerendagen als leessleutel voor Pinksteren - homilie van Nikolaas Sintobin sj

Afbeelding
Hier vind je mijn homilie voor het feest van Pinksteren. Pinksteren 2024 Handelingen 2,1-11   1 Corinthiërs 12,3b-7.12-13    Johannes 20, 19-23 In 2002 was ik met jongeren in Canada voor de Wereldjongerendagen. De laatste zondag gingen we eucharistie vieren met de Paus. We hadden een lange avondwake achter de rug met één miljoen jongeren. De stemming was onbeschrijflijk. Na een kort nachtje in openlucht stond ik voor dag en dauw op, om naar de plaats te gaan waar de priesters verzamelden ter voorbereiding van de viering. Ik was mijn slaapzak aan het inpakken toen plots een enorm onweer uitbrak. Het goot water. Binnen de paar seconden stonden die honderdduizenden jongeren recht om hun spullen in te pakken. Onderdak was er niet. Het hele immense veld werd één lappendeken van doeken en plastiek waaronder de jongeren probeerden te schuilen. Niet meteen leuk. Toen drie uur later paus JPII in zijn pausmobiel kwam aangereden, was het nog steeds aan het regenen. D...

Wat je kan leren van een priester en zijn bril - Pinksternoveen, dag 9: zelfbeheersing

Afbeelding
Welkom in deze negende gebedstijd van de Pinksternoveen voor de vruchten van de Geest. De vrucht van de Geest waarvoor we vandaag bidden is zelfbeheersing. Dag nr 9: zelfbeheersing Kijken naar video: Instrumentarium, by the grave o    We gaan nu enkele minuten de stilte in. o    Geef even aandacht aan je lichaam. Neem een houding aan waarbij je je comfortabel voelt en tegelijk voldoende geconcentreerd. Het kan helpen als je je ogen sluit gedurende deze gebedstijd. o    Maak een kruisteken, maak een buiging, of stel een ander gebaar dat voor jou betekent dat je nu aan het bidden bent. o    Probeer tot stilte te komen. Kom bij jezelf. Probeer je vervolgens ook te openen voor Gods aanwezigheid. o    Herinner je de beelden die we net zagen over die goede priester.  Ook al wil hij dat niet, toch gaat hij helemaal door het lint. o    Richt je eerst even tot God. Wat zou je Hem spontaan willen vr...

Mensen kunnen wel degelijk veranderen ... - Pinksternoveen met YouTube, dag 8: zachtmoedigheid

Afbeelding
Dag 8:       Zachtmoedigheid Welkom in deze achtste gebedstijd van de Pinksternoveen voor de vruchten van de Geest. De vrucht van de Geest waarvoor we vandaag bidden is zachtmoedigheid. ·       Kijken naar video: GivelnToGiving o    We gaan nu enkele minuten de stilte in. o    Geef even aandacht aan je lichaam. Neem een houding aan waarbij je je comfortabel voelt en tegelijk voldoende geconcentreerd.  o    Maak een kruisteken, maak een buiging, of stel een ander gebaar dat voor jou betekent dat je nu aan het bidden bent. o    Probeer tot stilte te komen. Kom bij jezelf. Probeer je vervolgens ook te openen voor Gods aanwezigheid. o    Herinner je de beelden die we net zagen over het leven van die man die helemaal door mekaar wordt geschud. o    Richt je eerst even tot God. Wat zou je Hem spontaan willen vragen of zeggen. Misschien wel iets in verband me...